گزارش و تحلیل

بررسی حوادث اصلی بین المللی سال 2017

© Sputnik / Michael Alaeddin  /  مراجعه به بانک تصاویر بررسی حوادث اصلی بین المللی سال 2017
بررسی حوادث اصلی بین المللی سال 2017 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک حوادث کلیدی سال 2017 در شرف پایان را بررسی کرد، این سال، زمان تحول قطعی در مبارزه با تروریسم در خاور میانه بود. گروه تروریستی داعش (ممنوع شده در روسیه) که تا این اواخر بخش قابل توجه سوریه و عراق را تصرف کرد، متحمل تلفات چشمگیر شد و در پایان سال می توان در باره پیروزی بر داعش در این کشور ها سخن گفت.

سوریه و رقه بدون داعش

دو سال از عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه گذشت - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دو سال از عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه گذشت
در سال 2017، اسلامگرایان تقریبا تمام سرزمین های خود را از دست دادند. استان رقه آزاد شد. ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه پالمیرا، میادین، ابو کمال و دیرالزور را آزاد کرد. علاوه بر این، امکان «آشتی دادن» حلب بوجود آمد که در آن با وساطت ترکیه با شورشیان آنها با خروج خود از آن شهر موافقت کردند عراق، موصل و شهرهای همسایه را آزاد کرد. در حال حاضر، شبه نظامیان داعش بخش های جداگانه ای از صحرای را کنترل می کنند که در حال تلاش برای حمله به ارتش های سوریه و عراق هستند. در رابطه با انجام وظایف محول شده، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در روز 11 دسامبر دستور داد تا خروج نیروهای روسیه از سوریه آغاز شود.

برجام زیر خطر عقیم ماندن

پیشنهاد ماکرون برای اصلاح برجام - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ماکرون برای اصلاح برجام
در ماه ژانویه 2017 دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید ایالات متحده شد. از همان ابتدا او شروع به دنبال کردن سیاست شدید و گاهی حتی عجیب و غریب آغاز کرد. رهبر آمریکا خروج از قرارداد مشارکت ترانس پاسیفیک و توافقنامه پاریس در باره آب و هوا را اعلام کرد.
معامله هسته ای با ایران — برجام نیز تحت خظر قرار گرفت. ترامپ از این که به کنگره تایید کند که تهران برجام تصویب شده در 2015 را رعایت می کند خودداری کرد. لا اقل عجالتا. کاخ سفید اطمینان داد که آنها با کنگره در مورد "نواقص جدی" در این توافقنامه کار خواهند کرد.

تنش ها در شبه جزیره کره

کره شمالي: قدرت هسته اي ما بیشتر خواهد داشت - اسپوتنیک ایران
کره شمالي: قدرت هسته اي ما بیشتر خواهد شد
ترامپ همچنین در مورد وضعیت موجود در اطراف کره شمالی، که اخیرا به پیاده کردن برنامه موشکی هسته ای خود شدت بخشیده واکنش عجیبی نشان داد و اعلام نمود اگر پیونگ یانگ "کاری با گوام انجام دهد (جزیره متعلق به ایالات متحده در اقیانوس آرام)، رویدادی با کره شمالی رخ خواهد داد، که هیچ کس آن را تاکنون ندیده است."

پیونگ یانگ همچنان برنامه های هسته ای و موشکی خود را توسعه می دهد. آخرین آزمایش ها در روز29 نوامبر در کره شمالی انجام شد — کره شمالی موشک بالستیک "هواسونگ 15"را پرتاب که احتمالا می تواند هدفی در فاصله 13000 کیلومتر را تخریب کند. پس از آن، کره شمالی اعلام نمود که اکنون می تواند سراسر خاک ایالات متحده را هدف قرار دهد.

بیت المقدس پایتخت کدام کشور است؟

ترامپ اورشلیم - اسپوتنیک ایران
اورشلیم پایتخت اسرائیل
در اوایل ماه دسامبر ترامپ به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به آنجا را اعلام کرد. تصمیم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس توسط کنگره آمریکا در سال 1995 گرفته شد، اما از آن زمان تا کنون هر رئیس جمهور آمریکا هر شش ماه سند عدم اجرای قانون مربوط به سفارتخانه در بیت المقدس را تمدید می کرد. ترامپ این کاررا انجام نداد.

این جریان نه تنها به دور جدید تنش ها در بیت المقدس و منطقه منجر شد، بلکه باعث بروز اعتراضات گسترده مسلمانان در سراسر جهان گردید.

کرد ها نیز خواهان استقلال هستند

ارسال تسلیحات آمریکا برای کردهای سوریه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
ارسال تسلیحات آمریکا برای کردهای سوریه
منطقه مستقل کردستان عراق نیز رفراندومی در خصوص استقلال برگزار کرد. در روز 25 سپتامبر، حدود 93 درصد از کردها برای خروج از عراق رای دادند. بغداد همه پرسی را نامشروع خوانده و نتیجه آن را به رسمیت نشناخت. پس از آن، مقامات عراقی تعدادی از تحریم ها علیه منطقه کردی اعمال کردند. بغداد عملیات نظامی را در مناطقی که با خودمختاری اختلاف داشت، انجام دادند، عمدتا در استان کرکوک. درگیری ها بین نیروهای طرفدار دولت و شبه نظامیان کرد بوقوع پیوست. در نتیجه، این ناحیه تحت کنترل مقامات عراقی قرار گرفت. از آن زمان تا کنون احزاب، در حال تلاش برای انجام گفتگو هستند، اما اختلافات بین آنها همچنان وجود دارد.


قطر در حالت انزوا

قطع روابط کشورهای عربی با قطر - اسپوتنیک ایران
قطع روابط کشورهای عربی با قطر
در ژوئن سال جاری، بحران سیاسی — دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس رخ داده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر قطع روابط دیپلماتیک را اعلام کرده و تمام ارتباطات را با آن کشور متوقف کرده و آنرا به حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی خود متهم کردند. این چهار کشور از قطر از جمله بسته شدن کانال تلویزیونی "الجزیره" درخواست کردند. دوحه این خواست ها را رد کرده و آنها را غیرواقعگرایانه و خلاف استقلال خود نامید. به طور کلی قطر تمام اتهامات وارده علیه خود را رد کرد و گفت که به آنها پاسخ نخواهد داد.

درگذشت نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد

مرگ ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد در سال 2017 برای سیاست خارجی روسیه ضایعه بزرگی بود. در روز 20 روز قبل از 65 سالگی خود در نیویورک در محل کار و هنگام انجام وظیفه، ویتالی چورکین درگذشت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ویتالی چورکین پس از مرگ نشان شجاعت اعطا کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خاطر نشان کرد که ویتالی چورکین خود را نه تنها در سطح رسمی نشان داد، بلکه به یک دیپلمات واقعا محبوب تبدیل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала