آغاز ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند
آغاز ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران ساخت خط راه آهن متصل کننده آسیای میانه با سواحل اقیانوس هند را آغاز کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران،پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس، یکی از طرح های مهم در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است.

 این پروژه مهم به طول هزار و 640 کیلومتر هم اینک حدود 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده است. توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریع تر تکمیل شود.

در مسیر چابهار — زاهدان 29 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد می شود.

در سال آینده، بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری خواهد شد. راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق — مشهد متصل خواهد شد، یک هزار و 380 کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر و زاهدان با 30 ایستگاه، احداث خواهد شد.

راه‌گذر شمال — جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر می‌باشد. راه‌گذر شمال — جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

این راه‌گذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد.

در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала