به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران،پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس، یکی از طرح های مهم در حال اجرا در سیستان و بلوچستان است.
این پروژه مهم به طول هزار و 640 کیلومتر هم اینک حدود 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده است. توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریع تر تکمیل شود.
در مسیر چابهار — زاهدان 29 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد می شود.
در سال آینده، بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری خواهد شد. راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق — مشهد متصل خواهد شد، یک هزار و 380 کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر و زاهدان با 30 ایستگاه، احداث خواهد شد.
راهگذر شمال — جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر میباشد. راهگذر شمال — جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راهگذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند.
این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد.
در صورت فعال شدن تمام حلقههای این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.