گزارش و تحلیل

محاصره بی رحمانه یمن از سوی عربستان

© AFP 2023 / Abdo Hyderمحاصره بی رحمانه یمن از سوی عربستان
محاصره بی رحمانه یمن از سوی عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به قول از "دمیتری دوبروف" مقاله نویس مطرح روس اشاره کرد: اطلاعات واصل شده از یمن انزجار فزاینده جامعه جهانی را بر می انگیزد.

گزارش های رسیده از یمن حاکی از آن است که محاصره زمینی و دریایی یمن از طرف عربستان سعودی علت گرسنگی شده است که به 17 میلیون نفر در درجه اول به زنان و کودکان تهدید می کند.

وضعیت این کشور با شیوع اپیدمی وبا بدتر شده که هر روز تا 5 هزار نفر به آن مبتلا می شود. این محاصره در بهار سال جاری میلادی شروع شد و از ماه نوامبر عربستان با بستن تحویل سوخت به یمن آنرا همگانی کرده است.

دخالت عربستان و امارات، منبع اصلی مصایب و بحران فعلی در یمن - اسپوتنیک ایران
دخالت عربستان و امارات، منبع اصلی مصایب و بحران فعلی در یمن
هدف اصلی محاصره — شکستن مقاومت شورشیان حوثی اهل تشیع است که تقریبا نصف جمعیت یمن را تشکیل می دهند. پادشاهی عربستان یمن را حوزه نفوذ خود دانسته و حوثی ها برایش در حکم چالش واقعی است. پس از آنکه حوثی ها صنعا را تصرف کردند سعودی ها با حمایت یک تعداد کشورهای سنی در ماه مارس 2015 به عملیات "طوفان قاطعیت" پرداختند.

این عملیات که دو سال و نیم است ادامه دارد به هدف اصلی خود نرسیده است: صنعا مثل سابق زیر کنترل حوثی ها است. بعلاوه حوثی ها هر روز به مرز مشترک دو کشور حمله کرده و در نیتیجه اهالی محلی سعودی ساکن این حوزه به فرار به عربستان رو آوردند. قیام کنندگان از جمله چند بار اراضی عربستان سعودی از جمله پایتخت آن کشور را موشکباران کردند. در تاریخ 4 نوامبر پس از موشکباران نوبتی ریاض به بهانه پایان دادن به تحویل اسلحه از ایران به شورشیان، محاصره مطلق یمن وضع شد.

سعودی ها معتقدند که قحطی و محرومیت ها، یمنی ها را به شورس علیه حوثی ها وا داشته و اختلاف میان قبایل شدت پیدا خواهد کرد. ائلاف عربستان بندر حدیده را بست که از طریق آن اکثر محموله های بشردوستانه وارد یمن می شود. تحویل بنزین به آن کشور عملا قطع شد که با کاربرد آن نه تنها وسایل حمل و نقل بلکه ژنراتور های برق و پمپ های آبرسانی کار می کنند. در طول ماه های اخیر ائتلاف عربستان مجوز پرواز ده ها هواپیمای حامل بارهای بشردوستانه به یمن را نداد.

حمله موشکی یمن به مرکز فرماندهی ارتش عربستان - اسپوتنیک ایران
حمله موشکی یمن به مرکز فرماندهی ارتش عربستان
در 4 دسامبر، شورشیان شیعه، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن را به قتل رساندند. این قتال موج جدیدی را برای مبارزه در تمامی جبهه ها ایجاد کرد که کار سازمان های بشردوستانه را کاملا غیرممکن ساخت. در همین حال، حلقه محاصره به تدریج تنگتر می شود: در روز 7 دسامبر نیروهای ائتلاف عربستان روستای هوهه واقع در نزدیکی بندر حدیده را اشغال کردند که در آنجا بازار مهم مواد غذایی قرار دارد.

در نتیجه تجاوز عربستان سعودی، گرسنگی، فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان را در بر گرفت که پیش از بحران از 80 درصد الی 90 درصد کل مواد غذایی، به ویژه آرد و برنج را وارد می کرد. نه تنها بنادر آن کشور مسدود شده، بلکه کار شبکه های حمل و نقل داخلی، جایی که مواد غذایی حمل می شد و تولیدات کشاورزی در یمن مختل گردید.

به گزارش آژانس هشدار دهنده سریع گرسنگی Famine Early Warning Systems) Fews.net) حدود 15 میلیون نفر (از جمعیت 27.6 میلیونی) نیاز به کمک های فوری بشردوستانه دارند. از این تعداد، اکثریت در مناطق شمال غربی یمن زندگی می کنند که تحت کنترل شورشیان قرار دارد. شواهد تکان دهنده ای از یک فاجعه انسانی در یمن، برای محافل اجتماعی جهان قابل دسترسی شده است.

به گفته تحلیلگران Fews.net، اگر بنادر یمن فورا باز نشوند قحطی می تواند تا فصل بهار ابعاد غیر قابل برگشت را به خود بگیرد. به گفته "مارک لوکوک" معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، دوام بیشتر محاصره می تواند به مرگ میلیون ها نفر منجر شود. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 16 میلیون نفر در یمن از به آب آشامیدنی پاک محروم اند، از ماه آوریل تا کنون 900 هزار مورد ابتلا به بیماری وبا گزارش شده است و تا به حال 2200 نفر از این تعداد جان باختند. در عین حال، فقدان بنزین و نبود حمل و نقل بوسیله خودروها اجازه نمی دهد که مردم به بیمارستان ها و مراکز مبارزه با اپیدمیو منتقل شوند. اگر چه تعداد تلفات جنگ یمن در مدت دو سال نسبتا پایین است — حدود 10 هزار نفر — تعداد تلفات جانی در میان غیرنظامی ها به مراتب بالاتر است. در نتیجه قحطی و عملیات جنگی بیش از 3 میلیون یمنی به داخل کشور فرار کردند و تبدیل به "مهاجران داخلی" شدند. کارشناسان انتظار دارند که در صورت تشدید فاجعه بشردوستانه، میلیونها پناهنده از کشور خارج شوند و از طریق مسیرهای تجربه شده اریتره، اتیوپی و لیبی — مقدمات رفتن خود را به اروپا هموارکنند.

ولیعهد عربستان: جنگ یمن ادامه خواهد داشت - اسپوتنیک ایران
ولیعهد عربستان: جنگ یمن ادامه خواهد داشت
بر اساس گزارش نشریه Guardian چاپ بریتانیا، رهبری عربستان سعودی با سهل انگاری کامل غرب مرتکب یکی از وحشتناک ترین جنایت ها علیه بشریت شده است. مجرمان اصلی فاجعه انسانی در یمن، ولیعهد محمد بن سلمان، وزیر دفاع و حاکم واقعی کشور است. این شاهزاده 32 ساله و نه پادشاه مسن و ضعیف سلمان، فردی است که خط مشی پادشاهی را تعیین می کند. او نه تنها جنگ یمن را راه اندازی کرد، بلکه محاصره قطر را نیز اعلام نمود، به طور فعال از اسلامگرایان در سوریه و عراق حمایت می کند. روزنامه نگاران بریتانیا خاطرنشان می کنند که این دیکتاتور جوان در خانه لوکس و محیط بی سابقه مجلل بسر می برد، در حالی که کودکان یمنی زیر بمب های سعودی می میرند.

تا کنون تقریبا همه کشورهای پیشرفته غرب سیاست تجاوزکارانه عربستان سعودی در مورد یمن را نادیده می گرفتند چرا که آنها نمی خواستند روابط خود را با این قدرت منطقه ای تیره سازند که همچنین مهمترین خریدار سلاح های ساخت آنها است. ولی وضعیت دارد عوض می شود و دیگر امکان نادیده گرفتن این مشکل وجود ندارد. سازمان ملل متحد بحران انسانی یمن را "بدترین در جهان" خواند و عربستان سعودی را متهم کرد که در راه کمک های بین المللی عمدا اشکالتراشی می کند.

این اعتقاد راسخ در جهان در حال تکوین است که عربستان سعودی به روش های جنایتکارانه متوسل می شود و باعث بروز قحطی در بین شهروندان می شود. قصد این اعمال به زانو در آوردن قبایل شیعه در یمن است. حتی کشورهای متحد ریاض مجبور بودند این را قبول کنند. ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پنتاگون در ماه دسامبر از عربستان سعودی خواستار لغو محاصره دریایی یمن شدند. "پنی مرندون" وزیر امور پیشرفت بین المللی انگلیس، گفت که عربستان سعودی حق ندارد از رساندن کمک های بین المللی به یمن ممانعت کند، وی به ریاض هشدار داد که استفاده از گرسنگی به عنوان یک حربه، نقض قوانین بشردوستی است.

نمایندگان وزارت امور خارجه بریتانیا همچنین خواستار کاهش محاصره یمن شدند، اما سعودی ها به این فراخوان بیتوجهی کردند. عربستان معتقد است که شورشیان حوثی برای تحویل گرفتن اسلحه از خارج از کمک های بشردوستانه بین المللی استفاده می کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала