گزارش و تحلیل

سماور مال ما است، ایرانی نیست!

© Sputnik / Sergey Pyatakov /  مراجعه به بانک تصاویر سماور مال ما است، ایرانی نیست!
سماور مال ما است، ایرانی نیست! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک 5 جنس شوروی مورد علاقه ایرانی ها را بیاد آورده است.

همه ما چیزهای باقی مانده در خاطره از دوره کودکی و جوانی را بیاد داریم. آنها چیز های معمولی و اسباب بازی و فیلم هایی هستند که اتفاقا احساسات گرم و فراموش نشدنی ما را برمی انگیزند.

برای ایرانی های درای سن بالاتر از 30 سال یک تعداد اجناس ساخت شوروی هست که با روزهای جوانیشان مربوط هستند. اسپوتنیک از میان این چیزها 5 شی را انتخاب کرد.

یک. دوربین عکاسی "لوبیتل 2". دوربین دولنزی بازتابی تولید شده در روسیه در واحد اوپتیکی — مکانیکی لنینگراد (سن پنرزبورگ) در سال های 1955-1979است. به خاطر استفاده ساده و وضوح تصویر در ایران به گستردگی بفروش می رسید.

ناگفته نماند که مخصوصا به برکت روسیه ایران وارد دنیای عکاسی شد. در 1842 نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس به ایران آمد و به نصر الدین شاه از طرف تزار روسیه هدیه داد. این هدیه از اولین دوربین های عکاسی در جهان بود. نصرالدین شاه شیفنه عکاسی شد و درباریان را به عکس برداری آمورخت.

CC BY-SA 3.0 / Berthold Werner / Lubitel 2دوربین عکاسی "لوبیتل 2"
دوربین عکاسی لوبیتل 2 - اسپوتنیک ایران
دوربین عکاسی "لوبیتل 2"

دو. کارتون خرگوش و گرگ. می دانیم که جنگ طاقت فرسای ایران و عراق هشت سال طول کشید و ایرانی ها در این مدت امکان خوشی و تفرج را نداشتند. کودکان در آن روزها بایستی چکار کنند؟ هنگامی که این کارتون شوروی از تلویزیون نشان داده می شد والدین خوشحال می شدند. عنوان این فیلم محبوب برای کودکان در روسیه "ای خرگوش، خدمتت می رسم!" و در ایران "خب، فقط وایستا!" بود.

© Sputnik / I. Brenner /  مراجعه به بانک تصاویر کارتون خرگوش و گرگ
کارتون خرگوش و گرگ - اسپوتنیک ایران
کارتون خرگوش و گرگ

سه. دوربین عکاسی "زنیت". این دوربین سایز کوچک و دارای لنز بازتابی، بیشتر مخصوص عکاسان حرفه ای بود. واحد مکانیکی "کراسنوگورسک" واقع در نزدیکی مسکو آنرا در 1952-1956 تولید می کرد. این دوربین زودتر از "لوبیتل" در ایران ظاهر شد و قیمتش کم نبود. این دوربین آنالوگ حالا که این نوع دستگاه ها مد شدند مورد علاقه خاصی شده است.

© Photo / Sebastien Wiertzدوربین عکاسی "زنیت"
دوربین عکاسی زنیت - اسپوتنیک ایران
دوربین عکاسی "زنیت"

چهار. خودرو "لادا". حتی در روزهای ما هم در خیابان های ایرانی می توان خودروهای دارای مارک "لادا" تولید شده در شوروی و روسیه را دید. واحد مولده آنها "آوتوواز" واقع در شهر تولیاتی در کرانه ولگا است. خانواده های ایرانی سفرهای خود را با این اتومبیل در کشور و به خارج را از یاد نبرده ند. در ضمن از 2013 مدل های مدرن این خودرو- "لادا گرنتا" و "لادا کالینا" به ایران وارد می شوند.

© Sputnikخودرو "لادا"
خودرو لادا - اسپوتنیک ایران
خودرو "لادا"

پنج. اولین سماورهای روسی در دوره سلطنت قاجاریه در ایران ظاهر شدند. فروش سماورها بقدری رونق گرفت که تاجران کاشان نماهای خانه های خود را با تصویر سماور تزیین می کردند، مثلا خانه برورجردی های کاشان. امروز بسیاری ایرانی ها باور ندارند که سماور در ایران اختراع نشده است. علت این است که ایرانی ها خودشان زیاد سماور می سازند و برای تزیین سماورها بروی آنها نقش و نگارهای متفاوتی حکاکی می کنند. در یک تعداد از مغازه های عتیقه فروش مسکو و سن پترزبورگ می توان سماورهای قشنگی ساخته شده در تبریز را دید. البته حالا سماور وسیله تزیین محیط هر خانواده یا مغازه حسابی ایرانی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала