گزارش و تحلیل

چه کسی جانشین پوتین خواهد شد؟

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر چه کسی جانشین پوتین خواهد شد؟
چه کسی جانشین پوتین خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به قول از نشریه "ایدنس" iDNES پورتال خبری چک، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه از پیش معلوم است.

"مارک گالِئوتی" تحلیلگر انگلیسی در مصاحبه با این نشریه گفت: روس ها سعی دارند این انتخابات را هر چه جالبتر جلوه دهند، ولی نتیجه آن هم اینک معلوم است. لیکن امکان آن وجود دارد که پوتین تا آخر دوره شش ساله بر مسند ریاست جمهوری باقی نماند. او به جانشین احتیاج دارد.

گالئوتی ادامه داد:

پاسخ پوتین به سوالی درباره شرکتش در انتخابات روسیه - اسپوتنیک ایران
پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 شرکت خواهد کرد
پوتین پس از بازگشت از دوره چهارساله نخست وزیری (در سال 2012) گرفتار رسالت تاریخی خود شد. ماهیت این رسالت بازستاندن مکان قدرت بزرگ به روسیه است. در حال حاضر پوتین موسس امپراتوری است و "دربار" او باید خواه ناخواه به این ایده انس بگیرد.

این نشریه پرسید: هیچ کس شک ندارد که پوتین در انتخابات 2018 پیروز شود. آیا دوره بعدی شش ساله حکومت در دست او خواهد بود؟

گالئوتی در جواب گفت:

همیشه همه چیز را می توان تغییر داد. شخصا معتقدم که پوتین خسته است. این امر قابل دید است که او در همایش های اجتماعی، دیگر مانند سال های قبلی پر انرژی و پر از شور و شوق نیست. او زمان کمتری در کرملین بسر می برد و کمتر درگیر روند سیاسی روزمره است. او اگر می توانست بی میل نبود برود. اما مشکل این است که اگر او این کار را انجام دهد، موقعیت او بسیار آسیب پذیر خواهد شد. حتی اگر او فردا قانون را امضا کند که هیچ رییس جمهور سابق نمی تواند به دادگاه کشانده شود، کسی دیگر قادر خواهد بود این قانون را لغو کند. بنابراین، پوتین نیاز به یک جانشینی دارد که او را بیمه کند. پوتین می تواند چیزی شبیه یک آیت الله العظمی روسی باشد. او دور از مسائل روزمره حکومتی باشد، اما موضع او باعث شود او احساس امنیت کند. اگر او موفق به حل این دو مساله شود، فکر نمی کنم او برای شش سال به عنوان رئیس جمهور بماند.

پرسش:روسیه به تدریج نیروهایش را از سوریه خارج می کند. شما اقدام های روسیه در حمایت از را چگونه ارزیابی می کنید؟

جواب: هنگامی که روس ها عملیات در سوریه را آغاز کردند، اسد عقب نشینی می کرد و روسیه می ترسید که پرسنل ارتش سوریه رو به فرار بیاورد. این به معنای سقوط حکومت اسد می بود. اولویت روسیه در سوریه نجات رژیم اسد بود، یکی دیگر از دلایل، این بود که کاری شود تا آمریکا وارد گفتگو شود. ایالات متحده همچنین سعی کرد به صورت دیپلماتیک روسیه را منزوی کند. تصادفی نبود که همه چیز پس از جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شد. معمولا پوتین در جلسات مجمع عموی سازمان ملل شرکت نمی کند ولی این دفعه پوتین به نیویورک آمد و باراک اوباما مجبور بود با پوتین ملاقات کند. عملیات روسیه در سوریه موفق بود، اما اسد هنوز برنده نشد. حالا موضع او بسیارمحکم است: او دیگر با دشمنان مبارزه نمی کند و کشور را به زندگی صلح آمیز بازمی گرداند. ممکن است اتفاق بیافتد که روس ها به اسد بگویند: "خوب، اکنون نوبت تو است که دست به اقدام بزنی".

پرسش: قیمت عملیات روسیه در سوریه چیست؟

Президент РФ Владимир Путин общается с военнослужащими во время посещения авиабазы Хмеймим в Сирии - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سبقت پوتین از ترامپ در بازی خاور میانه
جواب: کاملا معقولانه است. روس ها از نمونه های کشورهای دیگر که در خاورمیانه عمل کردند، از ایالات متحده گرفته تا انگلیس درس عبرت گرفتند. روسیه می داند که بهتر است به اقدام های حکومت دخالت نکرده بلکه در حوادث سهیم بود. حکومت اسد بی رحمانه است، اما روی کار است و عمل می کند. روس ها سعی نمی کنند ملل جدیدی ایجاد کنند، آنها تنها مشغول تامین قدرت آتشباری بودند و آنها نتایج عالی به دست آوردند. واشنگتن مطمئن بود که روس ها نخواهند توانست از عهده عملیات دراز مدت در سوریه برآید، ولی روس ها نشان دادند که می توانند این کار را بکنند.

پرسش: آیا روسیه می تواند نقش قابل توجهی را در خاور میانه ایفا کند؟

جواب: روسیه ابرقدرت واقعی نیست. براساس شاخص های اقتصادی، روسیه با اسپانیا قابل مقایسه است، و این امر عملیات این کشور را محدود می کند. برتری بزرگ روسیه این است که یک کشور ضد آمریکایی است.

مثلا چندی پیش ترک ها پدافند هوایی اس- 400 ساخت روسیه را خریدند. این کشور می توانست سامانه آمریکایی مشابه "پاتریوت" را خریداری کند ولی به برکت روسیه آنکارا به واشتگتن فهماند که ترکیه دارای انتخاب بوده و وابسته به آمریکا نیست و آمریکا بیشتر به ترکیه نیاز دارد تا ترکیه به آمریکا. سعودی ها همین کار را کردند. روسیه وسیله بسیار سودمند تاثیرگذاری بر ابرقدرت واقعی یعنی ایالات متحده است.

پرسش: روسیه در حال حاضر اعمال ترامپ را چگونه ارزیابی می کند؟

جواب: برای روس ها پیروزی ترامپ در انتخابات یک شگفتی باور نکردنی بود. من شخصا با نمایندگان وزارت امور خارجه روسیه صحبت کردم و آنها گفتند که ترامپ شانس پیروزی را ندارد. آنها در پیروزی هیلاری کلینتون مطمئن بودند و از این نتیجه می ترسیدند. آنها معتقد بودند که هیلاری کلینتون سیاست آمریکا در قبال روسیه را اساسا تغییر خواهد داد. بنابراین، روس ها از همان ابتدا، در تلاش برای ایجاد مشکلات برای هیلاری کلینتون بودند تا او را از همان روز اول تا حد ممکن تضعیف کنند برای انیکه از همان ابتدا دستخوش مشکلات سیاسی داخلی قابل توجهی شود. آنها به مقصد خود رسیدند.

و اما ترامپ برنده شد. شاید ابتدا این کار، روس ها را راضی کرد چون او از ناتو انتقاد می نمود. اما همین علت مایه نگرانی هم شد. روس ها همیشه بر این عقیده بودند که آمریکا قابل پیشبینی است و آنها به خود اجازه می دادند فراتر از حدود پیشنینی رفتار کنند. ترامپ قابل پیشبینی نیست. آمریکای قدرتمند و غیر قابل پیشبینی انسان را به وحشت می اندازد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала