گزارش و تحلیل

باصطلاح دستاوردهای ائتلاف غرب در سوریه

© AFP 2023 / Delil Souleimanباصطلاح دستاوردهای ائتلاف غرب در سوریه
باصطلاح  دستاوردهای ائتلاف غرب در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، "ماریا زاخارووا" نماینده وزارت خارجه روسیه ضمن تفسیر گفته ها در باره "تصاحب" پیروزی بر داعش در سوریه توسط مسکو، این را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، "ماریا زاخارووا"، در مورد اظهارات "ناسازگاری" مسکو در مورد داعش در سوریه اظهار نظر کرد. دیپلمات روس "دستاوردهای" ائتلاف غرب در عراق، لیبی و افغانستان را یادآور شد. پس از عملیات متحدان ایالات متحده، وضع موجود در این کشورها همچنان یک مشکل حاد است. پیش از این، وزارت دفاع روسیه موفقیت اقدامات نظامی تحت حمایت ایالات متحده را به شک برد. این نهاد تأکید کرد که شایستگی اصلی در تخریب داعش در سوریه به نیروهای دولتی تعلق دارد و ائتلاف تنها قادر به "بمباران کردن راقه با ساکنان بی دفاع" افتخار کند. "دستاوردهای" ائتلاف غربی در عراق، لیبی و افغانستان را همین بود.

نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه افزود:

پس از عملیات آمریکا حل و فصل موقعیت در آن کشورها هنوز هم به شکل مساله حساس باقی می ماند. پیشتر وزارت دفاع روسیه نیز در مورد موفق بودن عملیات نظامی به سرپرستی آمریکا در سوریه شک و تردید کرده تاکید نمود که شایستگی اصلی نابودسازی داعش در سوریه به نیروهای دولتی آن کشور تعلق دارد و آمریکا فقط توانسته است "رقه همراه با جمعیت بی دفاع آنرا بمباران کند".

تلاش آمریکا برای وانمود کردن خود به عنوان پیروز جنگ با تروریست ها در سوریه - اسپوتنیک ایران
تلاش آمریکا برای وانمود کردن خود به عنوان پیروز جنگ با تروریست ها در سوریه
وزیر امور خارجه فرانسه "ژان ایو لو دریان" همچنین شک کرد که روسیه در نابودی داعش در سوریه نقشه اصلی ایفا کرده. به گفته وی، روسیه با تاخیر به کمک اسد شتافته و یگانه دستاورد روسیه در این کشور عربی "تفسیر و تعبیر غیر منطقی" از حوادث است در حالی که فقط یگان های ائتلاف بین المللی بودند که نیروها داعش را از خاک سوریه بیرون راندند. وزارت دفاع روسیه در این رابطه یادآوری کرد که سوریه بر اثر عملیات نیروهای مسلح دولتی، از لوث داعشی ها آزاد شد و وظیفه نیروی هوافضای مسکو در آن کشور حمایت از ارتش سوریه بود.

در اعلامیه وزارت دفاع روسیه آمده است:

با حمایت نیروی هوافضای روسیه، ارتش سوریه صدها قصبه مسکونی را از تروریست های داعش آزاد کرد و عملا کل قلمرو کشور را تحت کنترل رهبران مشروع آن در آورد. در طول این زمان، ائتلاف بین المللی مشغول مبارزه با نیروهای دولتی سوریه بود و حتی مواضع نیروهای دولتی در دیر الزور را بمباران نمود.

در اعلامیه وزارت دفاع روسیه تاکید شده:

از جمله "موفقیت های" نیروهای بین المللی در سوریه در طول سه سال تنها می توان به بمباران رقه همراه با جمعیت بی دفاع آن اشاره کرد.

در این سند گفته شده:

این شواهد انکار ناپذیر در دست هست که ائتلاف با نیروهای داعش همکاری داشته است. مثلا در ناحیه قصبه "ابو کمال" که در آنجا از عقبنشینی و تجدید گروهبندی داعشی ها حمایت می نمود.

گفتنی است که ششم دسامبر سال جاری ژنرال "والری گراسیموف" رییس ستاد کل ارتش روسیه پیروزی این کشور بر داعش در سوریه را اعلام کرد. به گفته وی از این به بعد در سوریه اراضی تحت کنترل داعش وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور و فرمانده کل قوای روسیه این اطلاع را تایید کرده گفت: با این حال بعید نیست که در خاک سوریه ممکن است برخی کانون های مقاومت داعش باقی بمانند. پوتین خاطرنشان کرد که در آینده همه شرکت کنندگان فرایند سوریه از جمله دولت سوریه، کشورهای منطقه و اعضای سازمان ملل متحد وظیفه دارند روند بعدی یعنی مرحله سیاسی را طی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала