گزارش و تحلیل

ضرورت کنفرانس سوچی برای آینده سوریه

© AFP 2023 / Bulent Kilicتلاش برای مخفی کردن عواقب عملیات های ائتلاف در رقه توسط آمریکا
تلاش برای مخفی کردن عواقب عملیات های ائتلاف در رقه توسط آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از شش سال از شروع بحران سوریه می گذرد وتا زمانی که یک راهکار منطقی برای خروج از آن وجود نداشته باشد نه فقط آتش این بحران در سوریه شعله ور خواهد ماند بلکه آتش آن کل منطقه و جهان را خواهد سوزاند.

علیرغم همه مسایل و عوامل داخلی که مسبب شروع بحران در سوریه بود این دخالت خارجی بود که منجر شد بحران سوریه به اینجا کشیده شود.
نمی توان بحران سوریه را جدا از لیبی و یا اوکراین دانست. در واقع پس از موفقیت غربی ها به کمک همپیمانان عرب خود در نابودی لیبی وبرهم زدن دمکراسی و اراده مردمی در اوکراین آنها دنبال آن بودند که روش جدید اداره جهان را نهادینه کنند، روشی که در آن این کشورها اراده خود را بر اراده ملت ها تحمیل می کردند.
اگر این ائتلاف می توانست سوریه را نیز مطیع خود کند قطعا این سبک جدید در سیاست جهانی نهادینه می شد و اینان به دنبال آن می رفتند که اراده خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند.
اگر مقاومت مردم و ارتش و دولت سوریه با حمایت ایران ، روسیه و جبهه مقاومت نبود قطعا این سبک در سیاست جهانی جا می افتاد.

رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در نشست سه جانبه سوچی - روسیه - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
دیدار روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی
برعکس ماجرای اوکراین و لیبی از ابتدا مشخص بود که مردم سوریه حاضر نیستند با سیاست جدید جبهه غربی و عربی همراهی کنند و اینان برای اینکه به اهداف خود برسند تلاش کردند از راه کنفرانس ژنو و سازمان ملل خواسته خود را بر ملت سوریه تحمیل کنند و در شرایطی که بیش از 80 درصد سرزمین سوریه در اشغال تروریست ها بود آنها را در ژنو جمع کردند تا طرح سیاسی خود را بر سوریه تحمیل کنند.
مهم ترین خروجی کنفرانس ژنو همانا تصمیم گیری برای ایجاد یک دولت انتقالی و همزمان استعفا یا برکناری رئیس جمهوری منتخب سوریه بود.
دقیقا همان کاری که در لیبی انجام شد و این کشور سالهاست روی خوش به خود ندیده.
امروزه دیگر شرایط فرق کرده و دولت مشروع سوریه بیش از 90 درصد مناطق مسکونی سوریه را در اختیار دارد و به راحتی می تواند ده درصد باقیمانده را پس بگیرد.
البته وقتی اینجا می گوییم به راحتی به این معنا نیست که جنگ راحت خواهد بود به هر حال جنگ منجر به آن خواهد شد که خون بسیاری از انسان ها ریخته شود و بخشی از سوریه که دست مخالفان است ویران شود.
بهترین راه برای حل بحران سوریه این است که نمایندگان واقعی خود سوریه در یک کنفرانس گرد هم آیند و برای آینده خود تصمیم گیری نمایند.
در واقع هدف از کنفرانس سوچی نیز همین است.
به این معنا که روسیه و ایران و ترکیه کمک کنند تا مجموعه های مختلف سوری را دور هم جمع کنند وآنها با یکدیگر به مباحثه بپردازند و در نهایت هر تصمیمی گرفته می شود خط ومشی آینده سوریه بر اساس آن باشد.
بدیهی است که بدخواهان ملت سوریه به هیچ وجه تمایل ندارند جنگ سوریه به این شکل خاتمه یابد و تلاش دارند به هر نحوی که شده این ماجرا را بر هم بزنند و به همین دلیل هم هست که مشاهده می کنیم عربستان سعودی از یک طرف و ایالات متحده و اسرائیل از طرف دیگر تلاش دارند هر آنچه در توان دارند برای برهم زدن کنفرانس سوچی روی میز بگذارند.
تا وقتی اصرار بر ادامه روند قبلی و غیر منطقی در کنفرانس ژنو هست قطعا روند اتفاقات در سوریه به همین شکلی که هست ادامه خواهد یافت چرا که گویند "سالی که نیکوست از بهارش پیداست" اگر سازمان ملل و ژنو می توانستند راه حلی برای بحران سوریه ایجاد کنند تا به حال به این راه حل دست یافته بودند.
قطعا اصرار بر ادامه روند قبلی کنفرانس ژنو و خودداری از واگذاری تصمیم گیری برای آینده سوریه به خود مردمان این کشور منجر به ادامه جنگ و خونریزی در سوریه خواهد شد و قطعا تنها راه باقیمانده برای دولت و ارتش سوریه پایان بخشیدن به ماجرا از راه نظامی می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала