گزارش و تحلیل

چه دین و ایمانی اجازه کشتار نمازگذاران را می دهد

© REUTERS / Khaled Abdullahچه دین وایمانی اجازه کشتار نمازگذاران را می دهد
چه دین وایمانی اجازه کشتار نمازگذاران را می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکبار دیگر تروریست ها در مصر فاجعه آفریدند و اینبار نمازگذاران هدف حمله بی دینان قرار داشتند.

تصور می شود "بی دین" تنها صفتی است که می توان بر حمله کنندگان اطلاق کرد چون اگر ذره ای دین یا ایمان در وجودشان بود به نمازگذاران حمله نمی کردند.

همه اتباع ادیان ابراهیمی یک خدا را می پرستند و هر انسانی به یکی از ادیان ابراهیمی باور داشته باشد نباید کورکورانه دست به قتل افرادی که در حال عبادت همان خدا هستند بپردازد وهیچ باوری نمی تواند این عمل را توجیه کند.

مسجد مورد حمله وابسته به اتباع طریقه صوفی بود و این صوفی ها دهه ها است که با سلفی های وهابی در سرتاسر جهان چالش دارند.

مسلک صوفی یکی از مسالکی است که در میان مسلمانان بسیاری از کشورهای اسلامی گستره دارد و در بسیاری از کشورهای غیر اسلامی مانند روسیه و چین و یا شرق آسیا و آفریقا و اوروپا از قدیم الایام بسیاری از مسلمانان اهل سنت اتباع مسلک صوفی می باشند.

همانگونه که سلفی های وهابی تندرو بر علیه شیعیان فتواهای تکفیر صادر کرده اند بر علیه سنی های صوفی نیز فتواهای تکفیر صادر کرده اند و به خود اجازه می دهند خون اینان را بریزند.

به این دلیل می توان گفت تنها گروهی که در مصر می تواند دست به چنین کاری زده است می تواند همان گروه سلفی های وهابی باشد.

حال دلیل دست زدن به چنین کاری چه می تواند باشد؟

قطعا با توجه به شرایط حمله و با توجه به اینکه حدود 15 تن از حمله کنندگان توسط نیروهای امنیتی شکار شده اند تحقیقات می تواند نشان دهد اینان وابسته به کدام جناح بودند اما بیشتر تحلیل ها نشان می دهد که این ماجرا نمی تواند بدون حمایت تشکیلات امنیتی یک کشور ثالث باشد و می تواند با تدبیر عربستان سعودی یا اسرائیل ویا هر دو باشد.

حال چرا؟

مصر طی چند هفته اخیر مواضعی را اتخاذ کرده که باب میل عربستان سعودی و اسرائیل نبوده که شاید بتوان گفت مهم ترین آنها مخالفت با هرگونه عملیات نظامی بر علیه ایران وحزب الله لبنان می باشد، مصر همچنین در مورد اخراج لبنان از اتحادیه عرب مقاومت به خرج داده و در مورد سوریه نیز مخالف سرنگونی دولت قانونی این کشور است، مضاف بر اینکه مصر در جنگ یمن با عربستان سعودی همراهی نکرده و حتی مخالف جنگ بر علیه یمن است و در مورد ساخت و ساز سد توسط عربستان و امارات عربی متحده بر رود نیل مواضع بسیار تندی را اتخاذ کرده.

این عملیات می تواند چند هدف را محقق کند.

با توجه به اینکه رسانه های وابسته به عربستان سعودی از ابتدای این ماجرا قطر را متهم کردند هیچ بعید نیست که سعودی ها به دنبال آن باشند تا به این بهانه پای مصر را به جنگی بر علیه قطر باز کنند.

همچنین با توجه به مواضع اخیر مصر ممکن است اینان تصمیم داشته باشند موقعیت سرلشکر عبد الفتاح السیسی را در کشور خود تضعیف کنند با بخواهند هم به وی اختار دهند که مخالف جریان آنها شنا نکند نباشد هم اینکه تهدیدی برای مصر باشد که اگر بخواهد با آنها همراهی نکند می توانند امنیت آن را به هم بزنند.

البته مصر کشوری نیست که با این بادها به لرزه در آید اما به هر حال این عملیات تروریستی می تواند خشم مردم این کشور را بر انگیزد و دولت این کشور را تحت فشار قرار دهد تا واکنشی از خود نشان دهد.

اما مساله ای که بدیهی می باشد این است که هر آن کس که دست به چنین کاری زده پیرو هیچ دین و ایمانی نیست و خط و مشی تکفیر دیگران بهانه ای برای انجام چنین عملیات است و تا زمانی که جهان از شر تفکر و جریان های تکفیری خلاص نشود این ماجراها در سرتاسر جهان تکرار خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала