گزارش و تحلیل

سران روسیه، ترکیه و ایران برای بررسی کدام مسایل در سوچی جمع می شوند؟

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент Исламской Республики Иран Хасан Рухани и президент РФ Владимир Путин после заявления для прессы по итогам российско-иранских переговоров
Президент Исламской Республики Иран Хасан Рухани и президент РФ Владимир Путин после заявления для прессы по итогам российско-иранских переговоров - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رجب اردوغان و حسن روحانی روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران 22 نوامبر 2017 در سوچی گردهم می آیند.

کانال تلویزیونی روسی "راشا تودی" (آر تی) می نویسد: موضوع اصلی مورد بحث سران سه کشور حل و فصل موقعیت در سوریه خواهد بود. آنها در این باره صحبت خواهند کرد که به چه ترتیبی باید دیالوگ سیاسی انجام داد تا به جنگ داخلی چند ساله در آن کشور پایان داده شود. برای این کار آنها باید منافع کشورهای خود را هماهنگ ساخته و مواضع ای نسبت به دیگر بازیگران در این حوزه را تدوین کنند. دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور روسیه اعلام کرد که طیف کامل مسایل مربوط به سوریه در سوچی بررسی خواهد شد.

دیدار روسای ستادهای کل نیروهای مسلح روسیه، ترکیه و ایران در سوچی - اسپوتنیک ایران
دیدار روسای ستادهای کل نیروهای مسلح روسیه، ترکیه و ایران در سوچی
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آستانه این دیدار گفت: گمان می کنم که دیدار سه جانبه کاری خواهد کرد تا حرکت بسوی مذاکرات مستقیم میان دولت و طیف کامل اپوزیسون در باره ساختار سیاسی سوریه پس از پایان اختلاف تشویق شود.

به گزارش وزارت دفاع روسیه در حال حاضر شبه نظامیان داعش فقط 5 درصد از اراضی سوریه را زیر کنترل خود دارد. حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز 21 نوامبر 2017 اعلام کرد که سازمان تروریستی در خاک سوریه نابود شده است. محققان می گویند که این دستاورد در نتیجه کار مشترک کشورهای روسیه، ترکیه و ایران در منطقه حاصل شده است.

"یوری مواشف" رییس مرکز مطالعات ترکیه معاصر به "آر تی" گفت: سران سه کشور مدت ها نیروی حیاتی و موفقیت های خود را نشان داده و چند دیدار مشترک داشتند. ولی در 2011 وقتی اختلاف در سوریه شروع شد امکان نزدیکی مواضع مسکو، آنکارا و تهران اصلا مطرح نبود. ولی سران سه کشور با مرور زمان توانستند فرمول قابل قبول همکاری ها را طرحریزی کنند. همانا همکوششی روسیه، ترکیه و ایران به ایجاد حوزه های تنش زدایی در سوریه کمک کرده که به نوبه خود به کاهش سطح زورگویی در آن کشور منجر گردید. حالا حل و فصل سیاسی در سوریه در دستور روز قرار گرفته است.

ورود روحانی به سوچی - اسپوتنیک ایران
ورود روحانی به سوچی
خانم "کارینه گوورگیان" شرق شناس و کارشناس در امور سیاسی به آرتی گفت: موضوع مرکزی مورد بحث در سوچی ساختار بعد از جنگ سوریه خواهد بود. مسکو، آنکارا و تهران منافع خود را دنبال می کنند و هر کدام در فکر ملت خود است. ولی باید منتظر آن بود تا مواضع شان هم تراز شوند. اردوغان و رهبری ایران در فکر مساله کردستان هستند. بعید نیست که همراه با مساله پناهجویان این مساله نیز یکی از موضوع های مورد بحث سه رییس جمهور در سوچی شود.

کارشناسان می گویند: پس از قلع و قمع داعش نیروهای دموکراتیک سوریه — متحد آمریکا متشکل از کردها به نیروی متنفذ سیاسی و گروه نظامی خارج از کنترل دمشق و سه شرکت کننده فرمت آستانه تبدیل خواهد شد. کردها هم اینک ارگان های حکومتی خود را تشکیل داده و به آمریکا اجازه می دهند در اراضی زیر کنترل شان پایگاه های نظامی ایجاد کند. به عقیده "مواشف" این اواخر دیدگاه های روسیه و ترکیه در مورد کردها بهم نزدیک شدند. به عقیده این کارشناس، روسیه از اشغال چاه های نفتی در دیرالزور، و ترکیه از رفتار دسته های کردی نسبت به اهالی سنی آن سرزمین راضی نیستند.

به گفته گوورگیان، مواضع آمریکا در منطقه به شدت ضعیفتر می شود و آمریکا برای نگه داری آنها از همه گونه موانع استفاده کرده و سعی خواهد نمود اعمال مثلث مسکو- تهران- آنکارا و در درجه اول اقدام های مسکو و تهران را غیر قانونی جلوه دهد. با در نظر داشت اینکه برخی نخبگان نظامی آمریکا با داعش همکاری می کنند بعید نیست که آمریکا به اقدام های تحریک آمیز نیز متوسل شود. ولی آمریکا در محل های مذاکرات بین المللی روز بروز بیشتر از توان کمتر و امکان ایجاد موانع در راه تشکیل ساختار جدید سیاسی در سوریه برخوردار است و نمی تواند بر روندهای داخلی جاری در سوریه تاثیر بگذارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала