دانشمندان روش جدیدی برای تولید اکسیژن در مریخ کشف کردند

© Photo / NASA/JPL /USGSدانشمندان روش جدیدی برای تولید اکسیژن در مریخ کشف کردند
دانشمندان روش جدیدی برای تولید اکسیژن در مریخ کشف کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان دانشگاه لیسبون پرتغال، دانشگاه پورتو و مدرسه پلی تکنیک فرانسه در مورد روشی که بتوان به وسیله آن اکسیژن تولید کرد تا برای پروژه های زندگی در کره مریخ استفاده شود تحقیقاتی را انجام دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیلی میرور، محققان دانشگاه لیسبون پرتغال، دانشگاه پورتو و مدرسه پلی تکنیک فرانسه در مورد روشی که بتوان به وسیله آن اکسیژن تولید کرد تا برای پروژه های زندگی در کره مریخ استفاده شود تحقیقاتی را انجام دادند. به گفته دانشمندان، شرایط در مریخ به طوری است که می توان اکسیژن را مستقیما از اتمسفر این سیاره بدست آورد. اتمسفر مریخ از 96 درصد دی اکسید کربن تشکیل شده است. تجزیه دی اکسید کربن به اکسیژن و مونو اکسید کربن را می توان از طریق یک گاز پلاسما یونیزه شده در دمای پایین بدست آورد. این ذرات باردار می توانند پیوندهای مولوکولی دی اکسید کربن را بشکنند و آن ها را جدا کنند.

به خاطر اینکه دمای زمین به نسبت خیلی بالاتر از دمای مریخ است در آزمایشگاههای زمین این روش به علت دمای بالا باعث می شود که دوباره مولکول های منو اکسید کربن با اکسیژن واکنش دهند و گاز دی اکسید کربن تولید کنند ولی در مریخ دمای متوسط منفی 60 درجه سانتیگراد و فشار ان جا 160 بار کمتر از زمین است به همین خاطر هنگامی که مولوکول اکسیژن از دی اکسید کربن جدا می شود و منو اکسید کربن و اکسیژن تولید می کند، این منو اکسید کربن تولید شده و اکسیژن خیلی دیر دوباره با هم واکنش داده به همین دلیل فرصت کافی برای جدا سازی و ذخیره کردن اکسیژن بوجود می آید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала