به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم، نام حراج بلک فرایدی(جمعه سیاه خرید) تا چند سال پیش در ایران نا آشنا بود. ویدیوهای جنجالی برای خرید تلویزیون یا لپتاپ که با دعوا و زد و خورد و دخالت پلیس تمام میشد یا خبرهای داغ درباره فروشهای میلیاردی فروشگاههای بزرگ این روز را برای ایرانیان هم جالب کرده است.
در سالهای اخیر بازارهای آنلاین و سنتی ایران هم از این مدل برای فروش بیشتر استفاده کردهاند. اولین جمعه بعد از جشن شکرگزاری در بیش از 50 کشور در جهان حراجی متفاوت برگزار میشود. مردم دنیا سال گذشته تنها 655 میلیارد دلار در این روز آنلاین خرید کردند.
کشورهای اسلامی نیز از این روز برای گسترش بازار اینترنتی خود استفاده کردهاند. در سال 2014 بلک فرایدی را فروشگاه اینترنتی سوق در امارات معرفی کرد و با 10 هزار پیشنهاد خرید توانست میلیونها خریدار را به فروشگاه خود بکشاند.
یکی از فروشگاههای اینترنتی در ایران هم چند سالی است با تبلیغات وسیع سعی دارد این حراج را به عادتهای مردم ایران تبدیل کند. این فروشگاه سال پیش اعلام کرده بود که تنها در چند دقیقه اول حراج خود میزبان بیش از یک میلیون کاربر بوده است. بسیاری از فروشگاههای شهر تهران هم این مدل را به تبعیت از این فروشگاه آنلاین اجرا کردهاند. علاقمندان به تجارت الکترونیک معتقدند این حراج به تکنیکی برای رشد بازار آنلاین تبدیل شده است و ایرانیان هم در حال بومیسازی این روش هستند.
جمعه سیاه خرید در ایران+ فیلم
03:30 22.10.2017 (بروز رسانی شده: 23:04 24.11.2017)
© AP Photo / Gunnar Rathbunجمعه سیاه خرید

© AP Photo / Gunnar Rathbun
حراج جمعه سیاه خرید راه به ایران باز کرد.