گزارش و تحلیل

استقرار پدافند های اس-400 مقررات بازی قدرت‌ها در خاور میانه را عوض می‌کند

© Sputnik / Mihail MokrushinМеждународные военные учения "Боевое содружество" в Астраханской области
Международные военные учения Боевое содружество в Астраханской области - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مجله آمریکایی «نشنال اینترست» تصمیمگیری عربستان سعودی مبنی بر خرید پدافند های اس -400 «تریئومف» از روسیه ضربه شدیدی به آمریکا وارد کرده است.

پیشتر ترکیه نیز در باره تهیه همین سلاح ها در روسیه به مبلغ 2.5 میلیارد دلار قراردادی را امضا کرد. در حال حاضر مسکو در حال مذاکره با مصر در باره خرید این سامانه ها است. قبلاً این کشور برای تخریب موشک های بالستیک برد متوسط و کوتاه و موشک های کروز و سلاح بسیار دقیق و جنگنده ها، سامانه های روسی اس —300 وی ام (آنتی —2500)را خرید.

ترکیه عضو ناتو می باشد، عضو دیگر این پیمان — یونان دارای سامانه های اس- 300 ساخت روسیه است. در میان دارندگان این سیستم چین، هند، اوکراین، ونزوئلا، بلغارستان و دیگران هستند.

طرح خرید سامانه S-400 بحرين از روسيه منتشر شد - اسپوتنیک ایران
طرح خرید سامانه اس 400 بحرين از روسيه منتشر شد
ولی استقرار اس —400 در خاور میانه وضع امور را از بیخ وبن عوض می کند. مطلب سر این است که این سامانه می‌تواند انواع متفاوت موشک های رهگیر را پرتاب کند. اس-400 می‌تواند به موشک های دارای بردی از 40 تا 400 کیلومتر تجهیز شود. سیستم آمریکایی «پاتریوت» می‌تواند فقط یک نوع موشک دارای برد 96 کیلومتر را پرتاب نماید.

برتری اصلی این سیستم روسی اس- 400 موشک 9М96Е2
با برد 120 کیلومتر است. سرعتش معادل 15 ام یعنی 18500 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند هدف‌هایی را تخریب کند که در ارتفاع 5 متر از سطح زمین رد می شوند. این موشک قاتل موشک های کروزآمریکا در حال پرواز در ارتفاع پایین است.

اس-400 بعد از تجهیز به رادار ویژه می‌تواند جنگنده های معاصر نامرئی اف —22 و اف- 35 را محو و نابود کند. این رادار ها به میل سفارش دهندگان به آن‌ها تحویل می شود. اس- 400 می‌تواند موشک های بالستیک دشمن را رهگیر و نابود کند و شاید به این خاطر مورد علاقه عربستان قرار گرفته است.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 تریومف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف"
تصمیمگیری عربستان مبنی بر خرید اس-400 شاید مربوط به آن بود که مصر پیشتر سامانه های اس —300 وی ام را از روسیه گرفته و حالا مایل است مجموعه های اس-400 را از آن خریداری کند. هیچ بعید نیست که بابت این سیستم‌ها عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس پول پرداخت کردند.

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» نوشت: باید اذعان کرد که روس ها با تحویل دادن تسلیحات به کشورهایی که برخی از آن‌ها عضو ناتو می‌باشند (یونان و ترکیه و بلغارستان) و به متحدین وفادار ایالات متحده مثلاً به عربستان و امارات عربی متحده و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس مسلماً جهش معیینی کردند. چندی پیش گزارش شد که امارات عربی متحده قصد دارد از روسیه شکاری چند منظوره مخوف سوخو-35 خریداری کند که برلیانی در تاج نیروی هوافضای روسیه است.

جهش روسیه از نظر فنی نیز اهمیت دارد و آمریکا تا به حال سامانه ای برای مقابله با اس- 400 روسیه تولید نکرده و نمی‌تواند در این ساحه با روسیه رقابت کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала