گزارش و تحلیل

ترامپ برجام را پاره کرد

© AP Photo / Andrew Harnikترامپ برجام را پاره کرد
ترامپ برجام را پاره کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا رئیس جمهوری ایالات متحده شعار انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن برجام را عملی کرد و با عدم تایید برجام عملا این توافق بین المللی را از جانب آمریکا پاره شده به حساب آورد.

اگر برخی تصور می کردند که ترامپ مانند صدام حسین جلوی دوربین ها ظاهر خواهد شد و یک توافق بین المللی را پاره خواهد کرد سخت در اشتباه بودند وی از یک استعاره برای این ماجرا استفاده کرد.

گذشته از همه مسایل احساسی که سخنرانی اخیر آقای ترامپ در مورد برجام به وجود آورد باید بپذیریم که رئیس جمهوری ایالات متحده و مشاورانش هم به تاریخ واقف هستند و هم به جغرافیا و هم به سیاست و هم به روابط بین الملل.

اگر به سابقه فعالیت آقای ترامپ توجه داشته باشید متوجه می شوید که وی حتی در شو های تلفزیونی خود از ابزار ایجاد نفرت و انزجار برای جذب مخاطبان استفاده می کرد چون می دانست از ابزار محبوبیت نمی تواند استفاده کند.

این شگرد خود یکی از شگرد های بسیار معروف رسانه ای است تا توجه مخاطبان را بتوان به خود جلب کرد و ترامب بسیار هنرمندانه از این شگرد استفاده می کند به هر حال در واقعه کربلا یا باید حسین بود یا یزید، با ابالفضل بود یا شمر تا نام فرد در اذهان تکرار شود.

ترامپ می داند که نقش حسین را نمی تواند بازی کند پس نقش یزید را بخوبی ایفا می نماید تا همه ایرانی ها امروزه به صحبت های او توجه کنند.

وی بخوبی نسبت به تاثیر احساسی ماجرای تحریف نام خلیج فارس برای ایرانی ها واقف است و عمدا چنین چیزی را مطرح می کند تا احساسات ایرانی ها را جریحه دار کند و توجه همه را به خود جلب نماید، دقیقا همان شگردی که در سیر انتخابات بر علیه رقبای خود انتخاب کرد و مثلا همسر یکی را زشت صدا می زد و به دیگران توهین می نمود.

ترامپ بخوبی می داند که توافق هسته ای را نمی تواند بصورت یک جانبه لغو کند چون این یک توافق بین المللی است اما همچنین بخوبی می داند که اصل ماجرای توافق هسته ای مذاکرات میان ایران و ایالات متحده بر سر تحریم هایی بود که آمریکا اعمال کرده بود و اگر احیانا آمریکا دست از این تحریم ها بر ندارد عملا توافق هسته ای بی معنا خواهد بود و ایران مجبور خواهد بود به توافق پایبند بماند در حالی که آمریکا هیچ تعهدی را اجرا نخواهد کرد و تحریم ها را از سر نو بر علیه ایران پیاده خواهد کرد.

امروزه اگر کل جهان هم بخواهند پایبند توافق هسته ای بمانند تا وقتی که جهانیان یک موضع واحد بر علیه تحریم های ایالات متحده نگیرند پشیزی برای ایران ارزش نخواهد داشت.

تنها زمانی ایران می تواند به برجام و تاثیرات آن امیدوار باشد که مثلا اتحادیه اوروپا قانونی تصویب کند که بر اساس آن در صورت مجازات موسسات اوروپایی به دلیل همکاری با ایران طبق برجام از طرف ایالات متحده اوروپا هم واکنشی متناسب با آمریکا داشته باشد و آمریکا را مجازات کند و سر جایش بنشاند که شما حق ندارید قوانین داخلی خود را بر دیگران تحمیل کنید.

آیا می توان باور کرد چنین اتفاقی ممکن است پیش آید؟

آیا می توان تصور کرد که دیگر کشورها مانند چبن و روسیه و هند و ژاپن و کره جنوبی و …. حاضر باشند به خاطر ایران چنین کاری را انجام دهند؟

علیرغم اینکه همه کشورها و مجامع بین المللی در مقابل سخنرانی ترامپ واکنش منفی نشان داده اند و کنار ایران ایستاده اند اما باید واقع بین باشیم و توجه داشته باشیم که شرکت ها و موسسات بین المللی به دلیل واهمه از واکنش های آمریکا تلاش خواهند کرد عطای ایران به لقایش را ببخشند.

به عنوان مثال امروزه بانک های انگلیسی پس از دو سال بازگشایی سفارت ایران در لندن از ترس آمریکا حاضر نیستند یک حساب بانکی ساده برای سفارت ایران در لندن افتتاح کنند علیرغم اینکه دولت این کشور به آنها ابلاغ کرده که هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد، گویند مشت نمونه خروار، تصور کنید اگر با سفارت ایران اینگونه برخورد می شود با خود ایرانی ها مخصوصا بازرگانان ایرانی چگونه برخورد می شود.

پس می توان گفت رئیس جمهوری ایالات متحده امروزه کاری کرده که ایالات متحده اسما در برجام بماند ولی رسما ایران نتواند از محصول برجام بهره ببرد که عملا نوعی پاره کردن برجام به حساب می آید و دیپلماسی ما باید به این مساله واقف باشد و تا دیر نشده از واکنش احساسی به سمت واکنش عملی روی بیاورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала