گزارش و تحلیل

خلاصه ای از سخنان دونالد ترامپ درباره ایران

© AFP 2023 / Nicholas Kammخلاصه صحبت های آقای ترامپ
خلاصه صحبت های آقای ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فکر کنم اکثر خوانندگان این مقاله کاملا سخنان آقای ترامپ را گوش داده اند و بعید می دانم غیر از یک جمله به ذهن همه خطور کرده باشد «شما ایرانی ها خیلی بد هستید بد بد بد، چرا دیپلماسی سیاسی و نظامی شما هرچه ما آمریکایی ها می بافیم پنبه می کند».

سخنرانی آقای ترامپ نشان داد که وی به دلیل اینکه دستش در مقابل ایران بسته است بسیار خشمگین می باشد.
شرایطی که ایران با دیپلماسی نرم برای آمریکا ایجاد کرده بگونه ای است که امکان اتخاذ موضع مورد علاقه آقای ترامپ میسر نمی باشد.
صحبت های ضد و نقیض آقای ترامپ نشان داد که وی نه فقط خود از درایت سیاسی و بین المللی و تاریخی و جغرافیایی برخوردار نمی باشد، بلکه مشاورانی که در این مورد به او مشورت دهند را نیز ندارد یا اینکه اصلا به مشورت تن نمی دهد وگرنه کاری نمی کرد که کل ملت ایران یکصدا شوند و بر علیه او موضع اتخاذ کنند.

رکورد پایین ترین سطح محبوبیت رییس جمهور آمریکا از سال 1945 - اسپوتنیک ایران
سخنان ترامپ در مورد سرنوشت توافق هسته ای با ایران +ویدئو

ساده ترین و بی تجربه ترین سیاست مداری که در مورد ایران می خواهد صحبت کند می داند که استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس واکنش همه ایرانی ها از هر طیف سیاسی و فکری را بر خواهند انگیخت.
آقای ترامپ تلاش داشت وانمود کند که ملت ایران را جدا از حکومت می داند و وی با حکومت ایران مشکل دارد و نه ملت ایران، اما صحبت های وی نشان داد که وی با ملت و قومیت ایرانی مشکل دارد.
البته هر دلیلی برای این رفتار رئیس جمهوری ایالات متحده بخواهیم بیاوریم نمی توان انکار کرد که ناراحتی آقای ترامپ یک ناراحتی سیستمی درون حکومتی در ایالات متحده است.
منطقه خاورمیانه از زمانی دچار بی ثباتی شد که پای ایالات متحده به این منطقه باز شد و کار امروزه به جایی رسیده که بسیاری از مردمان این منطقه آرزوی دورانی را دارند که دیکتاتور ها بر آنها حکومت می کردند، چون حد اقل در آن زمان از امنیت جانی برخوردار بودند.
احتمالا آقای ترامپ تصور می کرد که در مقابل تعدادی افراد عامی و بی سواد سخنرانی می کند، که سخنرانی و حجت های خود را بیان کرد وگرنه همه می دانند که القاعده را ایالات متحده ومتحدانش برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل دادند و داعش را برای ایجاد بی ثباتی در عراق که دولتش حاضر نبود به حضور آمریکایی ها در کشورش رسمیت بخشد ساختند.
بماند که وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده یعنی خانم هیلاری کلینتون اعتراف کرد داعش را نیز آمریکا ساخته و خود آقای ترامپ هم در سخنرانی های تبلیغاتی خود چندین بار دولت آمریکا را به ایجاد گروه های تروریستی و القاعده و داعش متهم کرده.
احتمالا سن و سال بالا و مشغله زیاد فراموشی یا بی توجهی به واقعیت ها را به بار آورده.
مشکل آمریکا در این است که حکومت ایران برای دفاع از امنیت ملی و ثبات کشور خود طرح های ایالات متحده در منطقه خاور میانه را بر هم زده.
آمریکایی ها باور داشتند که با لشکر کشی به افغانستان و عراق، ایران را در محاصره قرار خواهند داد و سوریه هم یک لقمه بسیار آسان خواهد بود تا امنیت اسرائیل را تامین کنند و بعد سراغ ایران بیایند اما وقتی به خود آمدند متوجه شدند که در همه این اقدامات خود به نفع ایران کار کرده اند و در نهایت این ایرانی ها بودند که از میدان پیروز خارج شدند.
گروه های تروریستی ای که ایالات متحده در منطقه ایجاد کرده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قلع و قمع شدند.
ایالات متحده پس از سالها تلاش جامعه جهانی را بر علیه ایران بسیج کرد و امیدوار بود پای میز مذاکره بتواند از ایرانی ها چیزهایی را که با زور نتوانسته بود به دست آورد بستاند، اما امروزه متوجه شده که باز هم ایرانی ها پیروز این میدان بودند.
آمریکایی ها امیدوار بودند که مذاکرات هسته ای قدم اولیه برای مذاکرات دیگر باشد اما متوجه شدند که ایرانی ها با استفاده از مذاکرات هسته ای اجماع بین المللی ای که بر علیه شان بوجود آمده بود را شکستند و امروزه جامعه جهانی در کنار ایران و در مقابل ایالات متحده قرار دارد.
رفتارهای بی تدبیرانه آقای ترامپ ودولت آمریکا هم در این ماجرا بی تاثیر نبود.
شاید اگر آمریکاییها به توافق هسته ای پایبند می ماندند و بدون نیرنگ توافق را اجرا می کردند این توافق می توانست یک دلگرمی برای ایران و دیگر کشورهای جهان بوجود آورد که ایالات متحده کشور قابل اعتمادی است و می توان اختلافات و مشکلات را از طریق مذاکره با آن حل کرد، اما امروزه دیگر اعتماد کل جهان از ایالات متحده سلب شده، و نه فقط ایرانی ها دیگر به مذاکره و گفتگو با ایالات متحده اعتماد ندارند بلکه دیگر کشورهای جهان نیز این ماجرا را بهانه قرار خواهند داد.
به این ترتیب دیگر ایالات متحده نخواهد توانست اختلافات خود با دیگر کشورها را از راه مذاکره حل وفصل کند و همین ماجرا دلیل آن است که بسیاری از دیگر رهبران جهان اخطار می دهند که عدم پایبندی ایالات متحده به توافق هسته ای می تواند منجر به بی ثباتی و بر هم زدن امنیت جهانی شود.
به همین دلیل هم هست که ایرانی ها طی هفته های اخیر با خونسردی نسبت به حمله های لفظی آقای ترامپ واکنش نشان می دادند چون دیپلماسی ایران بر این اساس بود که اجازه دهند طرف مقابل تا می تواند اشتباه کند و مظلومیت ایران در جامعه بین المللی اثبات گردد.
واکنش روحانی خطاب به بی احترامی روز قدس :«آسیاب به نوبت» +فیلم - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور ایران : با آژانس در چارچوب مشخص همکاری خواهیم کرد

در واقع حتی آقای روحانی قرار نبود که نسبت به صحبت های ترامپ واکنش نشان دهد اما بعد از صحبت ها ظاهرا دیگر طاقت نیاوردند از فرصت استفاده نکنند و ترامپ را تحقیر و سرکوب نکنند و به وی گوشزد نکنند که نه فقط سواد سیاسی ندارند و به روابط بین الملل اشراف ندارند بلکه حتی سواد تاریخی و جغرافیایی هم ندارند.
واکنش مقامات کشورهای دیگر جهان از روسیه گرفته تا اوروپا تا مقامات بین المللی همه نشانه گر آن است که دیپلماسی ایران در میدان نبرد با دیپلماسی آمریکا پیروز میدان بوده و به این دلیل رئیس جمهوری ایالات متحده به در و دیوار می زند تا خشم خود را خنثی نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала