دورنمای همکاری مسکو و ریاض – قسمت دوم

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر دورنمای همکاری مسکو و ریاض – قسمت دوم
دورنمای همکاری مسکو و ریاض – قسمت دوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه ای با روزنامه ایزوستیا نتایج مذاکرات با مسکو را توصیف کرده و همچنین در خصوص آینده همکاری نظامی دو کشور توضیح داد.

اسپوتنیک توجه شما را به بخش دوم این مصاحبه جلب می کند.
— آیا عربستان سعودی آماده است که با روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه همکاری نماید؟
ما از مذاکرات آستانه حمایت می کنیم. آنها لازم بودند تا مقامات سوریه و گروهک های مخالف مسلح را پشت میز مذاکره نشانده ، به آتش بس رسیده و همچنین منطقه ی عاری از جنگ تشکیل شود. اما این روند سیاسی نیست. روند سیاسی در ژنو و با شرکت استفانو دی میستورا جریان دارد. این دو میدان همدیگر را تکمیل می کنند.
—  چه چشم انداز هایی برای همکاری در مسئله ی لیبی وجود دارد؟ ریاض چطور به این موضوع نگاه می کند که مسکو از جمله با خلیفه حفتر در این زمینه کار می کند؟
ما با علاقه به این موضوع نگاه می کنیم برای آنکه او با تروریست ها و افراطیون مبارزه می کند. و نقش مهمی در بازسازی ثبات در لیبی دارد. اما ما همچنین معتقدیم که رهبران تمامی گروه های لیبیایی باید به حل و فصل جذب شوند. خاتمه حمایت قطر از افراطیون در لیبی به پیشرفت مذاکرات صلح بسیار کمک کرد. ما معتقدیم که طرفین در ماه های آینده می توانند " نقشه راه " حل و فصل را امضاء کرده و ما فعالانه از تلاش واسطه های بین المللی حمایت می کنیم.
— شما به همکاری نظامی بین روسیه و عربستان اشاره کردید ، بیشتر توضیح دهید.
این همکاری گسترش خواهد یافت. پس از امضای توافق مربوط به خریدهای نظامی ارتباطات متقابل بیشتر می شود و این همکاری جنبه ی طولانی مدت خواهد داشت. در روسیه افسران سعودی تحصیل می کنند. ده سال پیش در خصوص این موضوع حتی فکر هم نمی کردیم.
— عربستان سعودی اکنون عملا به رهبر جهان عرب تبدیل شده است. اما خود کشور این نقش خود در منطقه را چطور می بیند؟
ما همیشه حافظ وضعیت موجود بودیم. ما جاه طلبی منطقه ای نداریم. برای ما فقط ثبات و امنیت در منطقه لازم است. در عین حال در سال های اخیر در منطقه یک خلاء به وجود آمد که نیروهای بد آنرا پر کردند. در عمق مرزهای ما بحران های بسیاری به وجود آمد. اگر هیچ کاری نکنیم ما خودمان آسیب می بینیم. ما مجبور شدیم نقش رهبریت را ایفا کنیم و این ایده را دنبال کردیم تا تنش را کم کنیم و از منافع خود و متحدانمان حمایت نماییم. اما ما در وهله ی اول به توسعه ی کشورخودمان علاقه مندیم نه به جاه طلبی های خارجی.
—  اقتصاد چه نقشی در روابط روسیه و عربستان بازی می کند؟
بیش از ده ها توافق نامه در زمینه ی همکاری های اقتصادی امضاء شده و کمیسیون بین دولتی تشکیل شده است. به زودی هیات تجاری کشورمان به روسیه می آید. بنیاد سرمایه گذاری به میزان 10 میلیارد دلار تاسیس شده و 2.1 میلیارد دلار به آن اختصاص داده شده است. این فقط یادداشت تفاهم نیست بلکه سرمایه گذاری واقعی ست. ما سهام شرکت های روسی را خریدیم. دسترسی شرکت های شما به بازار عربستان سعودی باز است. ارتباط متقابل بین شرکت های بزرگ دو کشور برقرار شده است. همه اینها پایه و اساسی برای توسعه ارتباطات ماست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала