وفای به عهد "طالبانی" در قبال ایرانیان +ویدئو

© REUTERS / Thaier al Sudani/File Photoوفای به عهد طالبانی در قبال ایرانیان +ویدئو
وفای به عهد طالبانی در قبال ایرانیان +ویدئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور سابق عراق قول داده بود که خبر دستگیری صدام حسین رهبر سابق این کشور را از ایران اعلام کند.

به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل در در توییتر نوشت: "مام جلال هیچگاه عهد خود را با ایران نشکست. قول داده بود برای مرهم دل ایرانیان دستگیری صدام را از ایران اعلام کند. به مرز خسروی امد، اعلام کرد."

به نقل از ایرنا، زمانی که دولت آمریکا تصمیم به سرنگونی صدام حسین دیکتاتور گرفت و جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا این فرمان را صادر کرد ، صدام حسین در مخفیگاه های از پیش ساخته شده خود را پنهان کرد و زندگی را با "خود زندانی" ادامه داد، اما مخالفان صدام و کردهای عراقی که از محل اختفای وی آگاه شده بودند ، موجبات دستگیری وی را فراهم کردند و این در حالی بود که در طول 10 ماه زندگی مخفی صدام ، دولت آمریکا برای سر وی جایزه میلیون دلاری پاداش تعیین کرده بود.

زمان ورود جلال طالبانی، که قصد سفر اروپا را داشت و به دلیل ناامن بودن عراق و عدم پروازهای خارجی از بغداد، از مرز قصرشیرین وارد کرمانشاه می شود تا از طریق تهران به فرانسه سفر کند و هنگامی که وارد این شهر شد خبر دستگیری صدام را به خبرنگار ایرنا اعلام کرد و این خبر از ایران به سراسر دنیا مخابره شد.

جلال طالبانی، به عنوان اولین رئیس‌جمهور غیر عرب عراق، از سال 2005 تا 2014 میلادی با این سمت در قدرت بود و برای حفظ وحدت در این کشور تلاش کرد.

طالبانی (معروف به مام جلال) که از پایه گذاران حزب میهنی کردستان عراق در سال 1976 بود، بیش از 60 سال از زندگی خود را در فعالیت‌های سیاسی و مسلحانه کردستان عراق گذراند و از چهره‌های برجسته در اقلیم کردستان عراق بود.

رئیس جمهوری پیشین عراق روز سه شنبه 11 مهر و در پی یک دوره طولانی بیماری در سن 84 سالگی در بیمارستانی در برلین درگذشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала