گزارش و تحلیل

عشق به موتور کراس و سنت شکنی از جنس دخترانه!+تصاویر

© Photo / نورا نراقینورا نراقی
نورا نراقی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«نورا نراقی» می گوید: موتور سواری تنها یک ورزش نیست، بلکه درس زندگیست، یعنی با این ورزش یاد میگیرید که چگونه به مقابله با سختیهای زندگی بپردازید و در مواجه با مشکلات و موانع زندگی به جای ترسیدن مثل موتور سواری با قدرت و تمام سرعت از روی موانع بپریم و بر آنها غلبه کنیم.

خبرگزاری اسپوتنیک- ۹خرداد ۱۳۶۷ در تهران و در خانواده ای متولد شد که هم مادرعلاقمند به موتور سواری بود و هم پدرش «مهرشاد نراقی» قهرمان موتورسواری ایران، تربیت شدن در چنین فضای خانوادگی از او دختری علاقمند به موتورسواری ساخت تا جاییکه در چهار سالگی برای نخستین بار تجربه سواری با موتور را آغاز نمود و زیر نظر پدرش این رشته را آموزش دید. نورا می گوید: اگرچه به گفته پدر و مادر من و برادرم از یکی و سالگی سواری با دوچرخه را آغاز نموده بودیم، اما من با موتور کوچکی از مغازه پدرم و درحالیکه نه کلاژی و نه ترمزی می دانستم با کمک پدرم شروع کردم و تا اینکه امروز با موتور کراس برای قهرمانیها و موفقیتهای بیشتر تلاش می کنم.
موتور سواری بانوان در شهر قدغن
در ایران موتور سورای برای بانوان در سطح شهر قانونی نیست، اما به گفته نورا سال گذشته بالاخره به همت هیات تهران و جناب آقای صیدانلو رئیس این دوره فدراسیون موتورسورای و اتومبیلرانی موفق شدند برای فعالیت بانوان در این رشته مجوز دریافت نمایند.
زمانیکه بصورت حرفه ای موتور سواری را آغاز نمودم با پسرها تمرین نموده و حتی مسابقه می دادم. پدرم معتقد است که میان دختر و پسر هیچ فرقی نیست، من هم پا به پای برادرم موتور سواری می کردم، اما بزرگتر که شدم به دلیل مسائل مذهبی و عرفی رایج در ایران اجازه نداشتم با پسرها مسابقه بدهم.

© Photo / نورا نراقینورا نراقی
نورا نراقی - اسپوتنیک ایران
نورا نراقی

نقطه عطف تاریخ موتورسواری بانوان در ایران
با اینکه چندین مرتبه به دلیل مشکلات موجود تا مرز نا امیدی رفتم، اما تصمیم گرفتم که با آنها تا زمان کسب موفقیت کامل مقابله نموده، در نتیجه در آستانه 18 سالگی به همراه برخی دوستان اقدام به افتتاح یک باشگاه موتورسورای نمودیم و مدتی بعد نیز به حمایت رئیس وقت هیات موتورسورای استان تهران توانستیم اولین مسابقات بانوان را برگزار نماییم. اگرچه با تعداد افراد محدودی این مسابقه برگزار شد، اما برای من واقعا ارزشمند و تاریخ ساز شد و سرنوشت موتور سواری بانوان ایران در آنجا رقم زده شد، به همین دلیل هم همیشه قدردان جناب آقای «بیژن خراسانی» رئیس اسبق هیات موتور سواری استان تهران و همچنین آقای «مهرداد همتیان» رئیس فعلی هیات موتور سواری استان تهران خواهم بود. کم کم اخبارموتورسواری بانوان ایرانی در همه جا پخش شد و از خبرگزاریهای خارجی نیز مصاحبه کردند و دختران موتورسوار ایران برای آنها بسیار تعجب برانگیز بود.

ماجرای آشنایی نورا نراقی با «اشلی فیولک» آمریکایی
روی پدرم مجله ای به من داد و گفت اینجا درباره دختر جوان ناشنوایی که قهرمان موتورسواری آمریکاست نوشته است. آن یادداشت درباره اشلی فیولک و قهرمانی او در سنین نوجوانی بقدری برای من جالب بود که از طرفداران واقعی این دختر شدم و همانجا آرزو کردم که روزی اشلی را از نزدیک ببینم و با او تمرین کنم برای همین شروع کردم به یادگیری زبان اشاره منتها متوجه شدم که زبان اشاره فارسی با انگلیسی تفاوت دارد، اما به هر حال یادگرفتم. کار من از نظر خیلیها عجیب بود و حتی این دیدار را تقریبا محال می دانستند، اما از آنجایی که ایمان واقعی داشتن به هر چیزی امکان عملی شدن آنرا را فراهم می کند من هم در نهایت به واسطه مصاحبه با یک خبرگزاری فرانسوی موفق به دیدار با اشلی فیولک شدم. خبرنگار درباره ایده آل ورزشی از من پرسید، در پاسخ گفتم که دوست دارم مسابقات اشلی فیولک قهرمان آمریکایی را ببینم و او را تشویق کنم، این مصاحبه بدست اشلی رسید و نهایتا من از وی ایمیلی دریافت کرده و به دعوت او راهی آمریکا شدم. ما باهم تمرین می کردیم و من حتی مدتی را در خانه اشلی ماندم و در مسابقات حرفه ای موتورسواران آمریکا شرکت کردم، چیزی که تا بحال هیچ ایرانی موفق به انجام آن نشده است.
همزمان خانم «استفی بائو» با من تماس گرفت و یک دوره مربیگری برایم گذاشت و من هم برای دخترهای آمریکایی کمپهایی را گذاشتم و در نهایت از ایشان به عنوان مسئول بانوان فدراسیون جهانی و قهرمان این رشته، مدرک گرفتم. با آنکه می توانستم بمانم، اما با تمام اشتیاق به ایران بازگشتم تا دانش خود را در اختیار دختران ایرانی قرار بدهم.

© Photo / نورا نراقینورا نراقی
نورا نراقی - اسپوتنیک ایران
نورا نراقی

بازدید از فدراسیون جهانی موتورسورای
بعد از بازگشت از آمریکا، فرصتی پیش آمد تا سفری به فرانسه نیز داشته باشم و با «لیبیا لنسولات» قهرمان اروپا که دارای عنوان قهرمانی جهانی نیز است، تمرین کنم و به مسابقات فرانسه وارد شدم. به فدراسیون جهانی رفتم و گواهینامه هایی نیز از آنها دریافت نمودم، ‌آنها از اینکه خانم‌های ایرانی هم به این عرصه وارد شده اند خیلی خوشحال بودند و قول دادند که از هیچ کمکی دریغ نکنند.

خلاصه اینکه به لطف خدا و با تلاش مستمر اکنون به دستاوردهای خوبی برای بانوان در عرصه موتورسواری رسیده ایم و رفته رفته نیز تعداد بانوان علاقمند به موتورسواری افزایش یافته است. تمام بانوان ایرانی این مهم را بدانند که اگر علاقمندی خاصی دارند حتما آن را پیگیری نمایند، چون هر اندازه هم دست نیافتنی به نظر برسد با تلاش پیگیرانه بی شک به آن دست خواهند یافت، تمام ناملایمات در مسیر تحقق آرمان انسان مستقیم به کم کاری وکم توجهی خود فرد باز می گردد.
موتور سواری رشته ای هیجان برانگیز است که من از آن درس زندگی گرفته ام، موتور سواری تکنیک و روش زندگیست که باید آن را در زندگی فردی بکار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала