گزارش و تحلیل

خطر استقلال کردستان برای امنیت کشورهای منطقه

© Photo / BasNewsکردستان
کردستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کردستان مستقل هم برای یکپارچگی عراق و هم برای امنیت کشورهای منطقه خطرناک است.

به گزارش اسپوتنیک، هر چه زمان برگزاری همه پرسی در باره استقلال کردستان عراق نزدیک تر می شود، تشنج در میدان خبری و مقابله ایدئولوژیکی-سیاسی نیز افزایش می یابد. ایران یکی از کشورهایی است که از ایده مسعود بارزانی حمایت نمی کنند.

تهران ابتدا سعی کرد به فراخوان های دیپلماتیک اکتفا کند و اعلامیه های جنجالی صادر نکرد و نوعی تعادل بین دولت مرکزی بغداد و اربیل را حفظ کرد.

اما موضع  مقامات عالیرتبه نظامی ایران در رابطه با برگزاری همه پرسی شدیدتر از نمایندگان دیپلماسی ایران است.

ایران اعلام کرد در صورتیکه کردستان عراق پس از همه پرسی از عراق جدا شود، مرز با کردستان عراق را خواهد بست.  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی مشروعیت معابر مرزی ایران با اقلیم را صرفاً بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و گفت: توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت به معنای مسدود شدن آنهاست.
ایران تا چه حد در عملیات خود پیشروی خواهد کرد؟

جناب دکتر صباح زنگنه  کارمند عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران، سفیر سابق ایران در سازمان «کنفرانس اسلامی»، مشاور وزیر خارجه ایران اعلام نمود که ایران خواهان یکپارچگی عراق است و از دولت فدرال عراق حمایت می کند. از اینرو برای حفظ امنیت کشور خود از هر امکانی استفاده خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала