گزارش و تحلیل

برجام و لغو نسبی تحریم ها بر صنایع و واردات خودرو به ایران

© AP Photo / Ronald Zakبرجام و لغو نسبی تحریم ها بر صنایع و واردات خودرو به ایران
برجام و لغو نسبی تحریم ها بر صنایع و واردات خودرو به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتحادیه اروپا قرار است تحریمهای خود را بر ضد ایران لغو نماید. اولین تاثیر آن، بازگشت شرکت‌هایی چون رنو و پژو به ایران می باشد. امکان تأمین مستقیم قطعات باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد که افزایش قیمتی بی رویه یافته‌اند.

با رفع کامل تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر ارزی ایران باعث خواهد شد که قیمت دلار به طرز قابل توجهی سقوط می کند. و با افزایش ارزش ریال، قیمت خودرو‌ها نیز کاهش خواهد یافت. انتظار برای کاهش قیمت می‌تواند بازار خودروی ایران را تا شش ماه دیگر و مرحله دوم کاهش تحریم‌ها به اغما ببرد.
پس از لغو تحریم ها شرکت هایی که به عنوان نمایندگی های مجاز و البته به صورت واسطه اقدام به اخذ نمایندگی کرده بودند ، این فرصت را به دست آوردند که به صورت مستقیم و آزادانه با شرکت مادر ارتباط برقرار کنند و مذاکرات لازم را برای اخذ نمایندگی انجام دهند. همچنین همزمان خودرو های غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می شدند از لیست ثبت سفارش حذف شده است.اما در ماه های اخیر حتی برند های غیر آمریکایی نظیر هوندا، تویوتا و ب ام و نیز قربانی تولید برخی از محصولات خود در کارخانجات آمریکایی شده اند و مجوز شماره گذاری برای این خودروهای صادر نشده است.
با آغاز سال ۹۲ پژو، به دلیل فشارهای شریک آمریکایی اش یعنی جنرال موتورز، ساز جدایی از شریک بیست ساله اش یعنی ایران خودرو را کوک کرد و در شرایطی که تولیداتش در ایران از اقبال قابل‌توجهی برخوردار بود، چشم خود را بر منافع اقتصادی اش بست و ایران را ترک کرد. دیگر خودروسازی که ایران را با وجود قراردادهای همکاری مشترک ترک کرد و به اسقبال تحریم‌ها رفت شرکت کیا موتورز، خودروساز کره‌ای بود. با روی کارآمدن دولت حسن روحانی و ایجاد فصل جدیدی از روابط در پرونده هسته ای برخی امید ها برای بازگشت شرکت های خودروسازی آمریکایی به ایران حکایت دارد حتی گفته شده فورد و جنرال موتورز شروع به بررسی آینده تولید خودرو در ایران کرده اند.
کیا در شرایطی سایپا را ترک کرد که این دو خودروساز برنامه‌هایی برای تولید خودرو سراتو در ایران داشتند و حتی خط تولید این خودرو نیز در سایپا راه‌اندازی شد، اما به دلیل مشکلات پیش آمده کیا از همکاری با سایپا ممانعت کرد و حالا این خط تولید خالی از محصول باقی مانده است. پس از لغو مجوز افرا موتور (نماینده سابق ولوو)، نام محصولات کیا و هیوندایی نیز در فهرست جدید دیده نمی شود چرا که در پی قراداد کرمان موتور با هیوندای، دیگر آسان خودرو نمی تواند نقش نمایندگی هیوندای در ایران را بازی کند اما هنوز تکلیف اطلس خودرو (نمایندگی غیر رسمی برند کیا) روشن نیست.
پس از 17 سال غیبت، گروه خودرو سازی آلمان به بازار ایران بازخواهد گشت. گروه خودرو سازی آلمانی در تلاش است از رقبای فرانسوی PSA پژو سیتروئن و رنو پیشی بگیرد.کمپانی تولید کننده فرانسوی پژواولین شرکتی است که در سال گذشته با انعقاد قرارداد مدرنیزه کردن کارخانه خود در حومه تهران به ایران بازگشته است.
خودرو سازان بزرگ دنیا برای ورود به ایران تمام تلاش خود را می کنند این در حالی است که همکاری خودرو سازان داخلی با خارجی آغاز شده است. وزیر صنعت پیش از این تاکید کرده بود که همکاری های مشترک منوط به صادرات است اما نباید فراموش کرد که بسیاری از این خودرو سازان در سال های تحریم ایران را تنها گذاشته و به تعهدات خود عمل نکردند و این بار، با رو به راه شدن شرایط مجددا با روی خوش قصد کسب منفعت از این بازار را دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала