گزارش و تحلیل

دیدارهای عاشقانه در کوچه پس کوچه های مسکو+تصاویر

© Fotolia / MirkoПара влюбленных
Пара влюбленных - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گفته می شود که در زمان اتحاد شوروی در شهر مسکو با پایان ساعات کاری و نهایت با غروب آفتاب دیگر شهر خلوت می شد و مردم به خانه‌هاي خود می خزیدند، اساسا دولت هم از حضور طولانی مدت مردم در خیابانها و کافه های شهر استقبال نمی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک- در مغازه‌هایی که به اصطلاح پررونق بود، کلم، هویج و سیب زمینی و مقداري ماهي دودي مي‌فروختند. تعدادی اتومبيل لادا هم در خیابانهای شهر به چشم می خورد كه البته ساده و بی زرق و برق بود، ميدان سرخ هم مثل این روزها پاتوق پیر، جوان، روس و خارجی نبود، تقریبا خالی بود مگر براي زيارت مقبره لنين و یا گشتی در مرکز خرید «گوم» که آنروزها تنها یک بازار مانند سایر بازارهای شهر مسکو بود. مرکز شهر یک ویژگی دیگر هم داشت آن هم مکانی برای قرارهای عاشقانه دختران و پسران ساده پوشی که بیش از یکی دو دست لباس رسمی بیشتر نداشتند و اتفاقا دخترها هم هنوز به لاغری امروز نبودند. فواره مشهور «گوم» در میدان سرخ یکی از محلهای ملاقات دوستانه و قرارهای عاشقانه بود، البته این روزها تنها میزبان توریستها و بزرگترهای باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی است و سلیقه عشاق تغییر کرده است.
مجسمه برنزی «الکساندر پوشکین» واقع در میدانی با همین نام نیز یکی از معروفترین اماکن ملاقات عشاق دوران اتحاد جماهیر شوروی بود. قرارهای عاشقانه در دوران اتحاد شوروی گاه پنهان و گاه آشکار بود به این معنی که برخی خانواده ها در جریان این دیدارها بودند و برخی دیگر خانواده هایی سنتی بودند که چنین ملاقاتهایی را نمی پذیرفتند. جوانها بیشتر به سینما، تئاتر و کافه می رفتند چون هزینه کمی داشت و رستوران نشینی کمتر بود چون در توان بسیاری از جوانها نبود.

© Sputnikمجسمه الکساندر پوشکین
مجسمه الکساندر پوشکین - اسپوتنیک ایران
مجسمه الکساندر پوشکین

ساختمان معروف «بالشوی تئاتر» هشت ستون عظیم در بخش جلویی بنا دارد و گفته می شود در دوران اتحاد شوروی زمانیکه دختری تصمیم داشت به پیشنهاد ملاقاتی عاشقانه پاسخ رد بدهد و اصلا در این قرار حاضر نشود، نهمین ستون ساختمان بالشوی تئاتر را به عنوان مکان قرار ملاقات پیشنهاد می کرد، برخی از پسرهای ساده لوح که از اصل ماجرا بی خبر بودند، در ساعت مشخص خود را به ساختمان بالشوی تئاتر می رسانند اما اثری از نهمین ستون این بنا نبود، امروز این ماجرا دیگر تبدیل به اصطلاحی در میان مردم شده، اما اینکه جوانان روسیه بعد از فروپاشی ترجیح می دهند ملاقاتهای عاشقانه خود را در چه مکانهایی ترتیب دهند را در این گزارش بخوانید.

© Sputnikبالشوی تئاتر
بالشوی تئاتر - اسپوتنیک ایران
بالشوی تئاتر

پدیده مدگرایی و مد روز، علاوه بر چگونگی انتخاب لباس، مدل و نوع غذا وسبک و سیاق زندگی در میان مردم و به ویژه جوانان روسیه که در گزارشهای بعدی به آن خواهیم پرداخت، تا انتخاب مکانهایی مرسوم برای گشت و گزار و ملاقات با دوستان بویژه دیدارهای عاشقانه کشیده شده است. در گذشته وضع معیشتی مردم و شرایط اجتماعی حاکم به گونه ای بود که اغلب جوانان برای گشت و گزار پارکها و طبیعت و در نهایت برخی کافه های مشهور را برای ملاقات انتخاب می نمودند، اما با گذر زمان هم وضعیت اقتصادی تحول چشمگیری یافت و هم شرایط اجتماعی با تغییرات شگرفی همراه شد و فضای باز تازه شکل گرفته در کنار افزایش درآمد خانواده ها مد و روش جدیدی از زندگی را در روسیه ایجاد نمود.
اکنون در حالیکه بیش از 25 سال از فروپاشی شوروی می گذرد، شهر مسکو پر شده از انواع اماکن تفریحی، مراکز خرید، سینماها، کافه ها، کلوپهای شبانه، رستورانهای مختلف از سراسر دنیا که نرخ یک میز متوسط در برخی از این رستورانها بیش از سه هزار دلار هزینه برمی دارد و ماشینهایی میلیاردی با صاحبان فوق لاکچری که از تنها چیزی که ترس ندارند قانون شکنی است. البته خوشبختانه امکان تفریح و استفاده از امکانات شهری برای تمامی شهروندان با هر سطح معیشتی وجود دارد و اختصاص به یک قشر خاصی از مردم ندارد.


باغ گیاه شناسی دانشگاه دولتی مسکو
روزهای بسیار زیادی از سال شهر مسکو پوشیده از برف است و در این میان یک جزیره سرسبز میعادگاه بسیاری از عشاق است. اینجا «باغ گیاهان دارویی» متعلق به باغ گیاه شناسی دانشگاه دولتی مسکو می باشد، اگرچه در زمستان حوضچه بزرگ میان باغ یخ می بندد و شاخ و برگ درختان پوشیده از برف می شود، اما گلخانه های گرم و پوشیده از گیاهان نادر و آکواریوم زیبایی که گیاهان کمیاب دریایی و نیلوفرهای آبی زیبا را در خود جای داده فضای دلچسبی را ایجاد می کند. «باغ گیاهان دارویی» در فصل زمستان محل برگزاری جشنواره سالانه «Exotic Winter» است که انواع گیاهان بیابانی، استوایی و گیاهان کوهی و دارویی به نمایش در می آیند.

© Sputnikباغ گیاه شناسی دانشگاه دولتی مسکو
باغ گیاه شناسی دانشگاه دولتی مسکو - اسپوتنیک ایران
باغ گیاه شناسی دانشگاه دولتی مسکو


پلانتاریوم بزرگ مسکو
تصور کنید که در شبی صاف نظاره گر گنبد آسمان لایتناهی هستید، این بی شک یکی از رمانتیک ترین ملاقاتهایی است که امروز خیلی ها مشتاق هستند که آن را تجربه نمایند. آسمان نمای بزرگ مسکو نه تنها جایگاهی خاص و مهم در حوزه علم ستاره شناسی دارد، بلکه یکی از اماکن تفریحی شهر نیز بحساب می آید. نشستن زیر آسمان پراز ستاره و تماشای کهکشانها و تحسین گستردگی بی حد و حصرجهان هستی احساسی است که با وجود لذّت بخش بودن، هیجان آور و البته کمی غریب و دلهره آور است. پارک فضایی، موزه ماه و ایستگاه مریخ از دیگر جاذبه های این پلانتاریوم است و البته در کنار تمام آنها می توان کافه ای با طراحی فضایی را نیز تجربه نمود.

© Sputnikپلانتاریوم بزرگ مسکو
پلانتاریوم بزرگ مسکو - اسپوتنیک ایران
پلانتاریوم بزرگ مسکو

آبگیر «پاتریارشی»
آبگیر «پاتریارشی» به معنای پدرسالار در میان انبوهی از درختان قدیمی، خانه ها و مغازه های لوکس احاطه شده و مکانی ایده آل برای قدم زدن در حال و هوای مشابه شهرهای اروپا با کافه های متعدد و رایحه قهوه تلخ و کیک تازه است. در گوشه ای ازاین آبگیر کافه هایی با سبک آمریکایی و صبحانه های شگفت انگیز وجود دارد و گوشه ای دیگر مناسب طرفداران شیرینی و پیراشکی های خانگی است. گشت و گذار اطراف این آبگیر در هر زمانی از سال امکان پذیر می باشد و در فصل زمستان سطح آب روی آبگیر یخ می بندد و در نتیجه بهترین مکان برای اسکیت روی یخ است. مناظق قدیمی شهر مسکو پیچ و خم های دنج و زیبایی دارد که آبگیر «پاتریارشی» با درختانی که در نور خورشید می درخشد مروارید آنها بحساب می آید. مسکویی ها این بخش از شهر را «پراگ» کوچک می نامند.

© Sputnikآبگیر «پاتریارشی»
آبگیر «پاتریارشی» - اسپوتنیک ایران
آبگیر «پاتریارشی»

رستورانهای شیشه ای آسمان خراش «مسکوسیتی»

رستورانهای شیشه ای آسمان خراش «مسکوسیتی» بافت شهری مسکو به ویژه در مرکز شهر متشکل از ساختمانهایی قدیمی با تعداد طبقات کم و نهایتا پنج طبقه است و طبق قوانین شهرسازی هرگونه نوسازی و بازسازی ساختمانها، مغازه ها و خیابانها باید کاملا مشابه طرح قدیمی باشد و تخریب ساختمان بصورت کامل هرگز انجام نمی گیرد. مجموعه «مسکوسیتی» که با هدف راه اندازی یک مرکز بین‌المللی تجاری در مسکو بنا شد، جزء معدود آسمانخراشهایی است که در مرکز شهر واقع شده وعلاوه بر بخشهای بازرگانی و تجاری دارای بخشهای مسکونی و تفریحی نیز می باشد و تکمیل آن هنوز ادامه دارد.

© Sputnikآسمان خراش «مسکوسیتی»
آسمان خراش «مسکوسیتی» - اسپوتنیک ایران
1/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آسمان خراش «مسکوسیتی»
آسمان خراش «مسکوسیتی» - اسپوتنیک ایران
2/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
© Fotolia / Mariavetrovaآسمان خراش «مسکوسیتی»
آسمان خراش «مسکوسیتی» - اسپوتنیک ایران
3/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
© Sputnik / Evgeniya Novozhenina  /  مراجعه به بانک تصاویر آسمان خراش «مسکوسیتی»
آسمان خراش «مسکوسیتی» - اسپوتنیک ایران
4/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
1/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
2/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
3/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»
4/4
آسمان خراش «مسکوسیتی»

این مرکز دارای رستورانی به «Sixty» در طبقه 62 یکی از ساختمانها به نام «برج فدراسیون» واقع شده است که مکانی منحصربفرد در میان اماکن تفریحی شهر مسکو بحساب می آید. در اینجا می توان علاوه بر صرف غذا به پرواز پرنده، غروب فریبنده خورشید و زیبایی شهر را از نمای بالا تماشا کرد و بسیاری اوقات طبقات فوقانی آسمانخراشها در میان ابرها پنهان می شود. علاوه بر آن در مسکو رستورانهای دیگری نیز وجود دارد که در ساختمانهایی با ارتفاع بالا قرار گرفته است مانند رستوران «White Rabbit» در طبقه 16 یک مرکز خرید واقع در میدان اسمولنسکی که نمای زیبایی نسبت به سطح شهر دارد.

© Sputnik / Ruslan Krivobok /  مراجعه به بانک تصاویر sixty
sixty - اسپوتنیک ایران
sixty

 

 

بزرگترین پیست اسکیت روی یخ در اروپا
سرمای زمستان و برف انبوه به خودی خود زیباست و شاید ما ایرانیها حتی گاهی دلمان برای برف و زیبایی های زمستانی تنگ شود، اما وقتی که این برف درخشان و فصل سرما طولانی شود حتما کسل کننده خواهد بود. کشورهای شمالی منجمله روسیه که اغلب چندین ماه متوالی بارش برف دارند، به خوبی یادگرفته اند که چگونه از فصل سرما استفاده کرده و لذت ببرند. به این ترتیب پارک «ودنخا» که در تابستان یکی از شادترین و بزرگترین گردشگاههای مسکو است تبدیل به وسیع ترین پیست اسکیت روی یخ در کل قاره اروپا شده، همچنین بخش وسیعی از پارک «گورکی» نیز تبدیل به پیست اسکیت روی یخ می شود. سرخوردن و چرخیدن روی یخهای درخشان حال آدم را خوب می کند و خیلی ها دوست دارند به جای نشستن در کافه و رستوران از هوای تازه و شادی روی یخها لذت ببرند.

© Sputnik / Ramil Sitdikovبزرگترین پیست اسکیت روی یخ در اروپا
بزرگترین پیست اسکیت روی یخ در اروپا - اسپوتنیک ایران
بزرگترین پیست اسکیت روی یخ در اروپا

سینمایی در مرکزی ترین نقطه شهر
مرکز خرید «گوم» در میدان سرخ مسکو یکی از آن جاهاییست که برای هر توریستی آشناست، اما کمتر مسافری است که از سینمای تاریخی و دنج در گوشه ای از مرکز خرید «گوم» خبر داشته باشد. این سینما کلاسیک متشکل از سه تالار با دکور تئاتری مطابق با بالاترین استانداردهای جهان و گچ بری زیبایی در سقف متعلق به قرن بیستم و لوسترهای مشهور کریستال که پنجره های بلندی دور تا دور سالن زیبایی آن را تکمیل کرده است. این سالن سینما یکی از آن مکانهایی است که بویژه جوانان تیپ علاقمند به هنر و سینما ترجیح می دهند گاهی به عنوان تفریح اوقات خود را در آنجا سپری نمایند. سالن VIP سینمای گوم با کاناپه های مخملی و بسیار نرم که براحتی یک خانواده سه نفره را در خود جای می دهد آراسته شده است.

© Sputnikسینمایی در مرکزی ترین نقطه شهر
سینمایی در مرکزی ترین نقطه شهر - اسپوتنیک ایران
سینمایی در مرکزی ترین نقطه شهر
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала