گزارش و تحلیل

قطر به آغوش امن ایران باز می گردد

© AP Photo / Hassan AmmarAn aerial view shows the pearl Qatar project in Doha, Qatar, Thursday, April 8, 2010
An aerial view shows the pearl Qatar project in Doha, Qatar, Thursday, April 8, 2010 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
6 ژانویه 2016 قطر در اعتراض به اقدام تهران در حمله به سفارت عربستان، سفیر خود از این کشور را فراخواند. اما 5 ژوئن کشورهای بحرین، امارات، عربستان و چند کشور عربی دیگر به اتهام حمایت قطر از تروریسم، روابط خود را با این کشور قطع کرده و مرزهای خود با این کشور را بستند.

خبرگزاری اسپوتنیک- دولت قطر نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: سفیر خود در تهران را برای از سر گرفتن وظایف دیپلماتیک به ایران بازمی‌گرداند و تاکید نمود که قطر تلاش می کند تا روابط خود با تهران را در تمامی زمینه ها تقویت کند.
در همین رابطه کامران کرمی پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در مجموع به نظر می رسد که این اقدام قطر در چارچوب کاهش تنشها میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس بخصوص عربستان و همچنین فروکش کردن بحران میان قطر و عربستان انجام شده و مقامات قطری را به این نتیجه رسانده است که به سمت تقویت روابط پیش روند.
وی در ادامه افزود، در این میان دو سناریوی کاملا متفاوت مطرح شده است. سناریوی اول اقدام قطر را در چارچوب فروکش نمودن تنشها میان ایران و عربستان می داند و اقدامی است که در ادامه آن سایر بازیگران تسری خواهد یافت. چراکه از سویی میان ایران و عربستان بحث صدور ویزای دیپلماتیک حل شده و از سوی دیگر بررسی ماجرای سفارت نیز در حال انجام است. بنابراین، طبق این سناریو مقامات قطری با استفاده از جو فعلی مبنی بر فروکش نمودن بحران میان ایران و مجموعه شورای همکاریهای خلیج فارس، تمایل دارند تا گام اول را بردارند.

قطر، رانده شده ای در آغوش ایران - اسپوتنیک ایران
قطر، رانده شده ای در آغوش ایران
کامران کرمی ادامه داد، نقطه مقابل این سناریو بحثی است که ادعا دارد این اقدام ناشی از فهم جدید این کشور نسب به تحولات منطقه است و قطریها در میان چارچوب تنشهایی که با عربستان بوجود آمده و همچنان نیز چشم اندازی برای آن متصور نیست به سمت تقویت روابط با ایران به عنوان بازیگری که بتواند در مواقع بحرانی از آنها یارگیری نماید، حرکت می کنند.
کارشناس مسائل خاورمیانه افزود، تاکید سناریو دوم بر این است که اقدام قطر را نباید از منظر کاهش تنشها میان ایران و مجموعه شورای همکاریهای خلیج فارس ارزیابی نمود، بلکه به دلیل یارگیریهایی است که قطر در بحث بحران میان کشورهای عربی و ایران انجام می دهد و نمی تواند خیلی مبتنی بر بحث تنش زدایی باشد.
کامران کرمی خاطر نشان کرد، من نیز معتقدم که سناریو دوم تا حدی سناریوی واقع بینانه تری به نظر می رسد، اگرچه نباید این جو تنش زدایی و فروکش نمودن بحران میان ایران و عربستان را هم بر تصمیم مقامات قطری نادیده بگیریم. موضوع حل شدن ویزا برای هیاتهای دیپلماتیک ایران و عربستان همچنین زمزمه مطرح شدن مباحث مربوط به سفارت این نوید را می دهد که بتوانند به سمت حداقل اعزام کاردار حرکت نموده و کاردارهای خود را در دو کشور مستقر نمایند. بنابراین ترکیبی از این دو سناریو با موضوع تداوم بحران میان قطر و عربستان سعودی منجر شد تا قطر این اقدام را انجام دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала