گزارش و تحلیل

کمک ایران به افغانستان در مبارزه با تروریسم

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران به افغانستان قول داد در مبارزه با تروریسم به آن کشور کمک کند.

 علی شمخانی نماینده عالیرتبه ایران اعلام نمود که ایران سعی می کند از تمام امکانات برای احیای امنیت و ثبات در کشورهایی بهره گیرد که با حملات تروریستی مواجه هستند.

دریابان علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران در پیامی خطاب به همتای افغانی خود کشتار افراد غیرنظامی توسط تروریست ها در محله شیعه نشین میرزا اولنگ در ولایت «سر پل» افغانستان را شدیدا محکوم کرد و به ملت افغانستان و دولت آن کشور این واقعه تأسف بار را تسلیت گفت.

دریابان علی شمخانی ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی در کابل که به کشته و مجروح شدن جمع زیادی از مردم مظلوم افغانستان منجر شد این واقعه تاسف‌آور را به خانواده‌های داغدار، دولت و مردم این کشور تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: مقابله با شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی و تکفیری نیازمند اقدامات منسجم و هماهنگ میان کشورهای همسایه است.

وی حضور آمریکا در افغانستان را منبع تشنج در منطقه نامید و گفت:«جمهوری اسلامی ایران از تمام ابزار و وسایل موجود در نزد خود برای دستیابی به امنیت جمعی و احیای ثبات در کشورهایی که مورد رنج و عذاب تروریسم قرار گرفتند استفاده خواهد کرد.

وی افزود:« تهران در مقابله  مشترک با این خطر بزرگ به گسترش همکاری منطقه ای و به ویژه با دولت افغانستان خواهد پرداخت».

به گفته کارمندان دولتی افغانستان شبه نظامیان به روستایی در ولایت«سرپل» در شمال افغانستان حمله کردند و تا 50 نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. میرزاولنگ واقع در فرمانداری صیاد سرپل مورد حملات گسترده تهاجمی قرار گرفت.

سخنگوی والی سرپل «ذبیح‌الله امانی»، در گفتگو با رسانه‌های افغانستان گفت: این روستا اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد. تلفات سنگین بر تروریست‌ها وارد شد. حدود 235 نفر از اهالی از اسارت طالبان و داعش آزاد شدند.

در جریان عملیات بازپس‌گیری این بخش،‌ تلفات سنگین به تروریست‌ها وارد شد و هم‌اکنون تروریست‌ها در حال فرار از این منطقه هستند.

شنبه هفته‌ گذشته داعش و طالبان  پس از درگیری شدید با نیروهای امنیتی، کنترل میرزا اولنگ را به دست گرفتند و بیش از 50 غیر نظامی را تیرباران و 150 خانواده را گروگان گرفتند.

عملیات بازپس‌گیری این بخش پس از انتقادهای مردمی و موج نارضایتی کاربران شبکه‌های اجتماعی، پنج‌شنبه گذشته با شرکت نیروهای نظامی افغانستان آغاز شد.

© Fotolia / Borna Mirahmadianایران
ایران - اسپوتنیک ایران
ایران

اسپوتنیک در این خصوص گفتگویی با فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مستقل و تحلیلگر مسایل بین المللی و منطقه ای (خاورمیانه، آسیای مرکزی و ترکیه) داشت.

پرسش: تا چه حد قول کمک ایران به افغانستان در مبارزه با تروریسم به واقعیت نزدیک است؟

 پاسخ: در واقع با توجه به تجربیات و توانایی ها و پتانسیل های ایران یا کمک هایی امنیتی و سیاسی در در مبارزه با تروریسم  و جریان های تندرو در عراق و سوریه در افغانستان نیز میتواند کمک هایی را در جهت مقابله با داعش به دولت این کشور و نیروهای امنیتی  این کشور داشته باشد.

پرسش: تأثیر این کمک برای منطقه بطور کل چه اندازه خواهد بود؟

پاسخ: در واقع این کمک ها در صورتی که در چارچوب توافق نوینی بین ایران و افغانستان باشد و یا در تداوم همکاری های امنیتی  بین دو کشور میتواند در روند مبارزه با تندروی در افغانستان و تثبیت نظم و امنیت در این کشور راهگشا باشد. اما این امر مستلزم عدم ممانعت وفشار بازیگران غربی در مورد عدم همکاری ایران و افغانستان است.

 پرسش: آیا این طرح مورد حمایت کشورهای دیگر منطقه قرار خواهد گرفت؟

پاسخ: مسلما کشورهایی که  منافع آنها در جهت  تامین و ثبات بیشتر امنیت در افغانستان است می  توانند  از کمک ایران به افغانستان در مبارزه با تروریسم پشتیبانی کنند و یا در فرمول همکاری های چند جانبه بر محوریت تامین ثبات و امنیتی بیشتر در افغانستان توجه کنند.

© Sputnik / V. Kiselev /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز قریب الوقوع تحقیقات مشترک افغانستان و ایران درباره حادثه مرزی
آغاز قریب الوقوع تحقیقات مشترک افغانستان و ایران درباره حادثه مرزی  - اسپوتنیک ایران
آغاز قریب الوقوع تحقیقات مشترک افغانستان و ایران درباره حادثه مرزی

 جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی از افغانستان در این خصوص اظهار نظر نموده گفت:

 در باره نقش جمهوی اسلامی در مبارزه با تروریسم و همکاری با دولت افغانستان،بنا بر حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان، از گذشته هم جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای همسایه افغانستان در سیاست های بین المللی و در سطح منطقه و دیگر کشورها از افغانستان حمایت کامل کردند تا بتواند با ترریسم مبارزه بکند. اما  بطور خاص جمهوری اسلامی ایران بعد از جریان القاعده که در نخستین مراحل مبارزه با تروریسم و شکست القاعده همکاری های قسمی  در رابطه با گرفتاری سران القاعده که در کوه های جنوبی ایران تعدادی دستگیر شدند همکاری داشت. اما سال های پسین، به استثنای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مبارزه با موادمخدر و تبادل زندانیان بین جمهوری اسلامی افغانستان و ایران و سایر پروژه ها بطور خاص در راستای مبارزه با تروریسم، جمهوری اسلامی ایران با جمهوری اسلامی افغانستان کدام راهکار و برنامه مشخص نداشته است و هیچگونه اقدامات میدانی و عملیاتی  صورت نگرفته است. اینکه ناتو و ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی ایران اجازه حضور فعال  در این عرصه ها را نمی دهند. بیشتر الزام وارد می کنند که جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران و برخی دیگر از طالبان و گروه های افراطی حمایت می کند. به اینحال، نقش جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در سایر بخش ها و پروژه ها موثر است و از سیاست افغانستان حمایت کرده است، اما در رابطه با تروریسم، اقدامات عملیاتی  خاصی از جانب ایران صورت نگرفته است. بنابراین در این اواخر ما شاهد ادعایی هستیم که کشورهای غربی و دولت افغانستان و خود طالبان از روابطشان با جمهوری اسلامی ایران سخن می گویند. یعنی بخش از طالبان با جمهوری اسلامی ایران رابطه دارند. این امر سیاست های جمهوری اسلامی ایران را زیر فشار قرار مید هد و یا در حقیقت ایالات متحده و ناتو این را به عنوان دلیل دشمنی با ایران می بینند و ایران را به عنوان حریف تلقی میکنند. هم چنانکه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده این دیدگاه ها را دارد، این دیدگاه در منطقه و افغانستان سازنده نبوده است. ایران در افغانستان نقش سازنده مبارزه با تروریسم و افراطیت را  انجام نداده است.

حضور ایالات متحده و ناتو در افغانستان درمجموع که تحریم دارند علیه جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه های باشک و تردید دارند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دولت اسلام گرا و افراطی می شناسند و به این دلیل اجازه ندادند که 16-15 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در بخش های امنیتی افغانستان نقش موثر داشته باشد. چه دربخش آموزش در پلیس و نیرو های افغانستان مبارزه با قاچاق و یا در راستای مبارزه با تروریسم همکاری های تکنیکی و یا نظامی بین دو کشور وجود داشته باشد که متأسفانه چنین نیست. یعنی اینکه ایالات متحده وناتو نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران را اجازه نمی دهند. طی سالهای گذشته، این روند بسیاری جدی  بوده است. یعنی تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و نقش آنها  سعی شده در بازسازی جمهوری اسلامی افغانستان جلوگیری شود. نقش سازنده ایران در افغانستان و شرکت های ایرانی را جلوگیری بکنند بنا بر نقش تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران از جانب کشورهای غربی وجود داشته است. از اینرو نقش ایران در تعاملات سازنده  افغانستان بنا به اختلافات با ایالات متحده و حضور ناتو و اختلافاتی که در سطح جهانی میان این کشورها وجود دارد با جمهوری اسلامی ایران، نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران را در افغانستان جلوگیری کردند. و ایران در بخش مبارزه با تروریسم و افراطیت و تأمین امنیت در افغانستان نقش سازنده نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала