گزارش و تحلیل

توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند+ ویدیو و تصاویر

© Photo / Persian Food Toursتوریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند
توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آشپزی را همه مردم دنیا می دانند، اما همه نمی توانند خوب و ماهرانه غذا و شیرینی خلق کنند، آنقدر هنرمندانه که تبدیل شود به حرفه و کسب و کاری که از آن سوی دنیا مسافرانی را به بازار و آشپزخانه ای در تهران بکشاند تا هم گردش و هم آشپزی کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک- «شیرین طحانان و متین لشکری» دو بانوی خوش فکر و خوش ذوق ایرانی که مبتکر ایده «تور آشپزی» در تهران هستند که شیرین بخش آشپزی و متین هم بخش گردشگری آن را بر عهده دارد. خبرگزاری اسپوتنیک درباره چگونگی شکل گرفتن این ایده و اجرای آن گفتگویی را با مبتکران این طرح انجام داد که در ادامه ارائه می گردد.
شیرین طحانان تقریبا 5 سال است که کار آشپزی و شیرینی پزی را انجام می دهد، سه سال قبل زمانیکه درحال راه اندازی آشپزخانه و کلاس آشپزی خود بود با متین لشکری آشنا می شود و ایده راه اندازی تور آشپزی را دریافت می کند و به آن علاقمند می شود.
شیرین می گوید قبل از اجرا و برای پردازش این طرح وقت زیادی صرف مطالعه، مشاوره، برنامه ریزی، انتخاب غذاها و در واقع تمام مسائل مرتبط با آن شد و همین هم راز موفقیت و پیشرفت این ایده بود. در واقع می توان گفت شروع کار و دورهای تور آشپزی تنها باعث افزایش تجربه ما شد و مشکلاتی را که معمولا در آغاز کار ایجاد می گردد را نداشتیم، البته تجربه برگزاری چنین برنامه ای را پیش از این و در خارج از ایران وجود داشت و برای همین تنها آن را بومی ساختیم و به مرحله اجرا گذاشتیم.

© Photo / Persian Food Toursتوریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند
توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند - اسپوتنیک ایران
توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند

به عنوان مثال، اینکه مسافران آلمانی را چگونه مدیریت کنیم و یا با مسافران استرالیایی چگونه برخورد کنیم، یا بهترین انتخاب مواد اولیه غذایی برای هر گروه از توریستها به چه ترتیبی باشد تنها با افزایش تجربه حاصل گردید و شاید همین مدیریت ارتباطات بخش اندک مشکل کار باشد.
شیرین درباره سبک کلاسهای آشپزی خود می گوید، کلاسهای متداول آشپزی من ویژه ایرانیهاست و معمولا هم ایرانیها دوست دارند غذای کشورهای مختلف را یاد بگیرند، بنابراین تدریس من برای ایرانیها سبک غذاهای فرنگی و بین المللی است. اما هدف و برنامه ما برای توریستها آشنا کردن آنها با غذا و فرهنگ ایرانی است و برنامه آنها با برنامه مرسوم من برای ایرانیها بسیار فرق می کند.
شیرین درباره بین المللی کردن و توسعه این کار در سایر شهرها و کشورها توضیح داد که فعلا چنین تصمیمی ندارد و حتی به آن فکر هم نکرده، چرا که اندازه و وضعیت فعلی کار خود را دوست داشته و بسیار مناسب می داند، ترجیح می دهد که اینکار را با همان علاقه و کیفیت ادامه دهد تا اینکه حرفه خود را توسعه داده اما کنترل آن را از دست بدهد. در ادامه می گوید: البته همانطور که ما از سایر کشورها مربی آشپزی به ایران دعوت کرده و دوره های آموزشی برگزار می کنیم، من هم مخالف برگزاری دوره های آموزشی در خارج از ایران نیستم.
اما روایت متین لشکری به عنوان طراح و معماری که سر از دوره های گردشگری و آشپزی درآورده نیز شنیدنی است. وی یک travel blogger است و درباره سفرهایش می نوشت، هنگامیکه به ایران بازگشت بیشتر نوشته های وبلاگ درباره ایران شد و کاملا اتفاقی از طریق اینستگرام با شیرین آشنا شد، در نتیجه آشنایی دختری اهل آشپزی و دختری اهل سفر و گردشگری «تورآشپزی» شکل گرفت.

© Photo / Persian Food Toursتوریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند
توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند - اسپوتنیک ایران
توریستهای خارجی در ایران به کلاس آشپزی می روند

شیرین و متین هردو زبان انگلیسی را بخوبی می دانند، همین هم باعث شد که همکارمناسبی برای یکدیگر باشند. متین می گوید بخشی از توریستها به واسطه وبلاگ من با این رویداد آشنا شده اند و بعدها نیز به دوستان خود معرفی نمودند و به این ترتیب آوازه جهانی پیدا کردیم.
متین می گوید بیشتر توریستها اروپایی، اهل اقیانوسیه، استرالیا، نیوزلند و سوئیسی ها هستند، البته از آسیا نیز مسافرانی داشتیم اما تعداد کمی بودند و برای من جای تعجب است که نه تنها تاکنون توریست اهل روسیه نداشتیم، بلکه مسافر روس را در ایران بندرت می بینم و این یعنی که احتمالا روسها علیرغم بهبود وضعیت دریافت ویزا کمتر به ایران سفر می کنند.
روش کار به این ترتیب است که ساعت 9 صبح در میدان تجریش قرار می گذاریم و بعد از آن بازارگردی و خرید آغاز می شود، نه تنها مواد اولیه برای تهیه غذا را خریداری می کنیم، بلکه با فرهنگ ایرانی در کنار انواع سبزیجات، ترشیجات، آجیل، شیرینی، ترشی و ادویه آشنا می شویم. در ادامه نیز به آشپزخانه رفته و طبخ یک غذای ایرانی را باهم در یک محیط گرم و صمیمی یادگرفته و سرو می کنیم و به این ترتیب یک روز گردشگران با آشپزی به سبک ایرانی می گذرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала