دانشمندان روس آثار گرمایش جهانی را در درختان سدر در تبت کشف کردند

© Photo / Irina KazanskayaХвоя и шишки сибирского кедра
Хвоя и шишки сибирского кедра - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقلیم شناسان روسی با مطالعه حلقه های رشد سالیانه درختان سدر در تبت متوجه شدند تاثیر گذاری گرمایش جهانی بر کار سیستم های زیست محیطی این بخش از خاک چین در اوایل سالهای 80 میلادی آغاز شده است. به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را بنیاد علوم روسیه اعلام کرده است.

ولادیمیر شیشوف، اقلیم شناس مشهور روسی و عضو اتحادیه فیزیک زمین آمریکا و مرکز مطالعات اقلیم شناسی دانشگاه انگلیس شرقی می گویدک" روش های معاصر ارزیابی تاثیر آب و هوا بر نباتات کامل نیستند. نظارت ماهواره ای از راه دور فقط 35 سال اخیر را در بر می گیرد. برای حل تضادها مجموعه ای از اطلاعات حاصله در زمین لازم است که دوره به مراتب طولانی تری را در بر بگیرد".
شیشوف خاطرنشان می سازد حلقه های رشد سالیانه درختانی که چند قرن در یک جا رشد و نمو کرده اند، برای ایفای نقش چنین شاخصی بسیار مناسب و ایده آل هستند.
حلقه های تیره حاکی از شرایط نامناسب محیط و حلقه های روشن حاکی از شرایط مناسب هستند.
در نتیجه این درختان قدیمی و درازعمر در واقع تاریخ نگار نفصل و دقیق وضع اقلیم هستند که دانشمندان با مطالعه انها نه فقط از چگونگی تغییر دمای هوا و سطح بارش ها آگاه می شوند بلکه معلوم می سازند که فجایع فضایی گوناگون در چه زمان هایی رخ داده اند.
تبت همچون بسیاری از دیگر مناطق جهان باید اولین"قربانی" گرمایش جهانی شود که تاثیر آن بر کوهها و نواحی قطبی به مراتب شدیتر و سریع تر از نواحی معتدل و گرمسیر است.
اقلیم شناسان روسی با دریافت حمایت آکادمی علوم چین قطر حلقه های رشد سالیانه برای صدها درخت سدر رشد کرده در 20 نقطه تبت طی 55 سال اخیر را اندازه گیری کردند. آنها از این اطلاعات برای ایجاد مشابه مجازی جنگل های تبت و اندازه گیری چگونگی تغییر سرعت رشد بیومس (زیست توده) از سال 1960 تا سال 2014 استفاده کردند.
معلوم شد درخت های سدر تبت تا سال 1981 رشد خود در بهار آغاز کرده و تقریبا در پائیز در یک زمان یکسان به پایان می رساندند اما پس از این زمان وضع عوض شد. از سال 1982 افزایش مدت فصل رشد هم از جانب بهار و هم از جانب پائیز آغاز گردید. رشد درختان سدر در مجموع شش روز زودتر از دوره های تاریخی قبلی شروع شده و مدت فصل رشد آنها ده روز افزایش یافته است.
دانشمندان قصد دارند در آینده نزدیک در دیگر مناطق نیمکره شمالی نیز تحقیقات مشابهی را انجام دهند. این مطالعات به اقلیم شناسان روسی کمک خواهد کرد منظره کامل تری درباره چگونگی واکنش سیستم های زیست محیطی کره زمین نسبت به گرمایش جهانی به دست آورند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала