گزارش و تحلیل

خلافت سایبری داعش

© REUTERS / Dado RuvicA man types on a keyboard in front of a computer screen on which an Islamic State flag is displayed, in this picture illustration taken in Zenica, Bosnia and Herzegovina, February 6, 2016
A man types on a keyboard in front of a computer screen on which an Islamic State flag is displayed, in this picture illustration taken in Zenica, Bosnia and Herzegovina, February 6, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصور اینکه داعش با سرنگونی پایتخت خلافت آن از بین خواهد رفت یک تصور خام بیش نیست. داعش و گروه های تروریستی دیگر همسو با آن نتیجه یک تفکر افراطی هستند که تا زمان وجود این تفکر موجودیت آنها ادامه خواهد یافت و می توان گفت امروزه فضای سایبری بهترین فرصت برای ادامه موجودیت این تفکر و بالطبع داعش می باشد.

برخی هنوز حاضر نیستند بپذیرند که ضرورت تسلط گروه هایی مانند داعش بر یک محدوده در ابتدا وجود جامعه پذیرنده برای این گروه ها می باشد.
فقط توجه داشته باشید که ارتش عراق و همپیمانانش به چند سال تلاش طاقت فرسا نیاز داشتند تا داعش را از شهر موصل که ظرف چند روز در دست آن سقوط کرد خارج کنند.
اگر اهالی موصل جامعه پذیرنده این گروه نبودند آیا می توان باور کرد که یک گروه پنج یا شش هزار نفری بتواند ظرف چند روز بر این شهر بزرگ تسلط پیدا کند.
همین ماجرا در مورد بسیاری از مناطق دیگر نیز صدق می کند و به جز معدود مکان هایی که تاب مقاومت نداشتند و به دست این گروه ها سقوط کردند بقیه همه به دلیل وجود جامعه پذیرنده سقوط کرده اند.
در مناطق دارای اکثریت عرب اهل تسنن عراق و سوریه بسیاری به این دلیل با داعش همکاری کردند و همپیمان شدند چون باور داشتند که می توانند حکومت عرب سنی در محدوده خود تشکیل دهند و مثلا در عراق می توانند با رای اکثریت که حکومت طولانی مدت اقلت سنی را سرنگون کرده مقابله کنند.
در جاهای دیگر جهان عرب گروه های افراطی از طریق نواختن بر ساز مقابله با حکومت های خودکامه وارد می شوند و برخی باور دارند که از این راه خواهند توانست حکومت های خودکامه را سرنگون کنند و یا از شر نفوذ دشمن خارجی بر سران این کشورها خلاص شوند.

Million Mask March - اسپوتنیک ایران
گروه هکرها: سایت های داعش بسیار خوب محافظت می شوند
در کشورهای دیگر مانند کشورهای اوروپایی جذب این نیروها میان افرادی پیش می آید که از جامعه خود منزجر هستند و جامعه های نژاد پرست فضای ذوب شدن این جوانان در جامعه را بسته.
می بینیم که جامعه پذیرنده و شرایط جذب نیرو توسط گروه های افراطی مانند داعش هنوز وجود دارد و تا وقتی که این جامعه وجود دارد قطعا امکان جذب نیرو توسط داعش وجود دارد.
با توجه به امکانات مالی بالایی که داعش توانسته از طریق سالها اشغال سرزمین های نفت خیز و تجارت های ممنوعه مانند تجارت انسان و برده و اعضای بدن انسان و قاچاق مواد مخدر و… به دست آورد مضاف بر امکانات مالی ای که از طریق برخی حامیان تفکر داعش در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین می گردد بدیهی است که این سازمان می تواند به راحتی از راه های دیگر که مهم ترین آن فضای سایبری است به حیات خود ادامه دهد.
حال که سرزمین های این گروه روز به روز در حال کوچکتر شدن است این گروه به دنبال فضای بزرگتری برای خود است، فضای سایبری.
به این ترتیب هم می توانند تفکر خود را گسترش بدهند و هم اینکه در سرتاسر جهان نیرو جذب کنند وطبیعتا عملیات تروریستی انجام دهند تا موجودیت خود را اثبات کنند.
مزایا و معایب فضای سایبری و مخصوصا گروه های اجتماعی اینجا خود را نشان می دهد.
هر چه قدر یک گروه اجتماعی مخاطبان بیشتری داشته باشد قطعا فضای بهتری برای فعالیت گروه های تبهکار و تروریستی خواهد بود.
علیرغم اینکه عموما جامعه مجازی ایران عموما جامعه پذیرنده ای برای این نوع گروه ها به عنوان داعش یا با تفکر های سلفی وهابی به حساب نمی آید اما قطعا این گروه ها میتوانند از راه های دیگر بخش زیادی از جامعه را اغفال کنند و شاید صحبت های اخیر سردار کمال هادیان فرمانده پلیس فتا را بتوان زنگ خطری در این مورد تلقی کرد.
اینکه طبق صحبت های سردار هادیان این گروه ها بتوانند 75 هزار نفر را در ایران جذب تفکر خود کنند به این معنا است که زنگ خطر مدت ها است به صدا در آمده.
توجه داشته باشید داعش به 75 هزار نفر برای به هم ریختن امنیت جامعه نیاز ندارد و قطعا این 75 هزار نفر حاضر نخواهند بود با این گروه همراهی فیزیکی داشته باشند و احتمالا فقط در فضای مجازی با آن همراه هستند وبسیاری هم از روی فضولی و کنجکاوی این گروه ها را دنبال می کنند، ولی کافی است از میان این 75 هزار نفر هفت یا هشت نفر گول بخورند و با اهداف داعش همراه شوند تا اتفاقی مانند حمله به حرم امام و یا مجلس شورای اسلامی پیش آید.
البته قطعا وقتی داعش توانسته در ایران این تعداد همراه را گرد آوری کند در جاهای دیگر جهان می تواند بسیار فعالتر باشد و شاید وقت آن رسیده باشد که یک حمله جهانی برای مبارزه با گروه های تروریستی در فضای راه اندازی شود وریشه تفکرات داعشی در جهان خشکانده گردد تا جهان از شر این تفکر های تروریستی خلاص شود وخلافت سایبری داعش هم نابود گردد وگرنه این خلافت مانند یک سرطان به همه جای جهان گسترش خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала