گزارش و تحلیل

بحران میان آمریکا و ایران نزدیک می شود

© AP Photo / Vahid Salemبحران میان آمریکا و ایران نزدیک می شود
بحران میان آمریکا و ایران نزدیک می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به نشریه آمریکایی "واشنگتن پست"، پرزیدنت ترامپ در آینده نزدیک زمان دشواری دارد. کاخ سفید وظیفه دارد هر نود روز یک بار این امر را در برابر کنگره تایید کند که ایران معامله هسته ای مورخه سال 2015 حاصله بوسیله دولت اوباما را رعایت می کند.

ترامپ به زحمت با این کار موافقت کرده و این دفعه اصرار می ورزید که ایران به خاطر دیگر اعمال غیر هسته ای  مثلا جهت ادامه طرحریزی برنامه موشک های بالستیک مورد تحریم قرا گیرد. هرچند که ناظران بین المللی و دیگر طرف های امضا کننده برجام اینرا تایید کردند ترامپ تا اخرین لحظه نمی خواست تاییدیه خود را به کنگره بدهد. متحدین اصلی آمریکا — انگلیس، فرانسه و آلمان این معامله را مانع ثمربخش در برابر بلندپروازی های هسته ای ایران دانسته و پیاده کردن آنرا با دیگر گام های مشکوک ایران یعنی حمایت ایران از گروه های شیعه در خاور میانه و توقیف های غیر عادلانه شهروندان خارجی درایران را مرتبط با این معامله نمی دانند.

به نوشته "پیتر ویتینگ" سفیر آلمان در واشتگتن، "توافق هسته به درجه بالا کمک می کند ایران به سلاح هسته ای را دسترسی نکند. ولی ما باز هم در مورد نقش ایران در منطقه گوش بزنگ هستیم".

این نشریه ادامه داده نوشت: "ایران مثل سابق مساله شماره یک ژئوپلیتیک پرزیدنت ترامپ است. ترامپ انگار تصمیم گرفته هر دستاورد حاصله بوسیله دولت اوباما را محو و نابود سازد و بارها معامله با ایران را تسلیم آمریکا به جمهوری اسلامی نامیده است. ترامپ هنگام بازدید از عربستان با نقطه نظر ریاض در مورد خاور میانه موافقت کرده و نفرت به تهران در درجه اول پایه این دیدپاه را تشکیل می دهد. به گفته "پیتر بیکر" از "نیویورک تایمز"، ترامپ به سرویس امنیت خود اعلام کرد که اینطور نخواهد بود که او تا ابد اقدام تایید برجام را انجام بدهد. مشاوران اساسی او- تیلرسون، وزیر خارجه، مکماستر مشاور امنیتی و جیم متیس وزیر دفاع که هیچ یک از آنها علاقمندی به ایران را ندارد مجبور بودند ترامپ را نسبت به رعایت این توافق متقاعد سازند. ولی به نظر می رسد که ترامپ با وجود همه اینها باز هم مشتاق تخریب این معامله است. 

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران هفته آینده به مسکو می آید - اسپوتنیک ایران
ایران امریکا را به نقض قرارداد با شاه متهم می کند

"تریتا پارسی" رییس شورای ملی آمریکا در امور ایران گفت که دولت آمریکا به جای اینکه برای حل مسائل باقی مانده با تهران وارد گفت و گو شود و متحدین اروپایی آن همین کار اتجام دادند سیاست افزایش تنش و خود داری از امکانات رسیدن به توافق را دنبال می کند. ترامپ در همایش ماه مه سران آمریکا و ناتو سعی کرد شرکای ناتویی را متقاعد کند که معاملات بازرگانی خود را با ایران پاره کنند. خود این اقدام نقض توافق حاصله با ایران است زیرا در آن گفته می شود که "طرفین از همه گونه سیاست هایی خودداری خواهند کرد که وقتی که ایران برجام را رعایت می کند به آن ضرر های اقتصادی می رساند.

 مسئولین کشورهای اروپایی که معامله هسته ای را با ایران امضا کردند مایل نیستند شرایط آنرا بازنگری کنند. در ماه گذشته زیگمار گابریئل وزیر خارجه آلمان از برجام بعنوان "علامت بزرگ امید" و "پنجره تاریخی" برای ازسرگیری روابط استقبال کرد. اکنون بسیاری شرکت های اروپایی در بازار ایران ظاهر می شوند. در ماه جاری شرکت بزرگ "توتال" فرانسه با ایران معامله گازی به مبلغ 5 میلیارد دلار را امضا کرد. 

ده سال حبس برای جاسوس آمریکایی در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمریکا به خارج شدن از برجام تن در نخواهد داد

جواد ظریف وزیر امور خارحه ایران که هفته گذشته در نیویورک بود در شورای امنیت بین المللی آمریکا اظهار داشت: "کاخ سفید علایم متضاد می فرستد". وی از ترامپ به خاطر نقض احتمالی برجام نقد کرد. وی افزود اگر کار تا عدم اجرای برجام برسد ایران می تواند از این توافق خارج شود. ولی هرچند واشنگتن از این کار خوشش می آید چنین چیزی بعید است رخ بدهد. ظریف همچنین ار ترامپ به خاطر پیاده کردن برنامه های ضد ایرانیش شامل بر پا کردن بحران در خلیج فارس سرزنش کرد.

 

خانم "الی گرانمایه" کارمند ارشد شورای اروپایی روابط بین المللی گفت: "راستا های سیاست اروپایی ها و آمریکایی ها در مورد ایران دقیقا تفکیک شده است: اروپایی ها در مورد ایران راه نزدیکی را در پیش گرفتند و اما آمریکایی ها راه انزواگرایی و بازدارندگی".     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала