گزارش و تحلیل

پشت پرده جنجال دیپلماتیک بین ایران و کویت

© Sputnik / Pavel Gerasimov /  مراجعه به بانک تصاویر کویت
کویت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنجال دیپلماتیک بین ایران و کویت به سود کیست؟

در حالی که بحران قطر با گام های آهسته رو به افت است، جنگ جدید سیاسی-دیپلماتیکی علیه ایران سربلند می کند. روز 20 ماه ژوئیه کویت فرمان اخراج 15 دیپلمات ایران، از جمله علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت در عرض 45 روز را صادر کرد.

دولت کویت خواهان پایان کار رایزنی فرهنگی و وابسته نظامی و نمایندگی های مربوطه در کشور کویت شد.

شیخ محمد المبارک الصباح وزیر اطلاعات کویت در این خصوص گفت:«دولت کویت تصمیم گرفت در رابطه با موازین دیپلماتیکی مطابق با کنوانسیون ونیز به منظور دفاع از حقوق کویت،دست به اجرای اقداماتی در رابطه با ایران بزند».

شایان ذکر است که اقدامات کنونی مقامات کویت با پرونده اعضای گروه تروریستی «الابدالی»مرتبط است.

دکتر صباح زنگنه مفسر سیاسی و مشاور سابق وزیر امورخارجه ایران و سفیر ایران در سازمان همکاری اسلامی در صحبت با اسپوتنیک به تفسیر این وضعیت پرداخت.

حسن هانی زاده همصحبت دیگر اسپوتنیک، سیاست شناس مشهور ایران و عرب شناس و کارشناس در امور خاورمیانه و سردبیر سابق خبرگزاری مهر نیوز معتقد است که این برخورد کویت به ضرر فقط یک کشور است- خود کویت و هیچگونه تأثیری بر اوضاع اقتصادی ایران نخواهد گذاشت.

مقامات کویت در اعلامیه خود تأکید کردند که اخراج دیپلمات های ایرانی به منظور حمایت از امنیت در کشور انجام می شود.اواخر ماه ژوئن دادگاه بررسی نقطه پایانی را در پرونده مرتبط با سازمان«الابدالی» گذاشت. اعضای این گروه متهم به جاسوسی برای ایران و جنبش لبنانی «حزب الله» شدند. با وجود این اسامی شرکت کنندگان این روند فاش نشده است. پس از گذشت دو هفته کویت دست به یک اقدام شدید دیپلماتیک در رابطه با ایران زد.

حسن هانی زاده در صحبت با اسپوتنیک در این خصوص گفت که کویت آن کشوری نیست که ایران برای جاسوسی در آنجا صرف هزینه کند. از اینرو اتهامات کویت غیر منطقی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала