تخریب زیست محیطی ترکیه مانند تجاوز اسرائیل به فلسطین است

© REUTERS / Nour Fouratفرات
فرات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه حقوق آبی سرزمین های پایین دست را نادیده می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، حالا دیگر همه کارشناسان اذعان دارند کشور ترکیه در سال های گذشته با تداوم سدسازی بر روی رودخانه های دجله و فرات، عامل اصلی تشدیدکننده قطع سهم آب طبیعت در پایین دست، خشک کردن تالابهای وسیع بین النهرین و تولید گسترده ریزگردها در کشورهای عراق و سوریه  بوده است.

این مهم باعث آن شد تا رئیس جمهور ایرن نیز در نشست "مبارزه با گرد و غبار" تهران ، 80 درصد عامل افزایش گرد و غبار در ایران را دارای ریشه خارجی اعلام کند و سدسازی های اخیر ترکیه رایکی از عوامل موثر در بیابان زایی در ایران بداند.

هم‌اکنون ایران و عراق به دلیل همین اقدام ترکیه، نه تنها بحران آب دارند بلکه با ریزگردها و مسائل زیست محیطی به دلیل عدم ورود آب به دجله و فرات، دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمد حسین کریمی پور رییس سابق کمیسیون کشاورزی و آب اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان های بین المللی می توانند جلوی این تخریب زیست محیطی را بگیرند گفت: این مصیبتی است که ما ٤ دهه در موردش خواب بوده ایم و حالا در مرحله پایانی آن قرار داریم.

امروز تجاوز ترکیه به حقابه سرزمین های پایین دستش مثل تجاوز اسرائیل به خاک فلسطین قدمت پیدا کرده است.

اگر برداشت بیش از نیمی از ورودی 85 میلیارد متر مکعب آب دجله و فرات به سرزمین های پایین دستی از سوی ترکیه عملی شود و تدام داشته باشد، مفهمومش این است که سوریه و عراق بجز آبی که مردمش بتوانند مصرف کنند آب دیگری ندارند و ورودی آب به تالابها بریده می شود و ما درآینده شاهد پدیده ریزگرد با غلظت و پوشش جغرافیایی بیشتر خواهیم بود.

مسئله ریزگردها بزرگترین عامل کاهش استاندارد زندگی بشر،حیوان و گیاه در 25 سال آینده در دشت ایران خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала