گزارش و تحلیل

چرا تعداد توریست های ایران به روسیه کم شده؟

© Sputnik / Alexandr Polegenko /  مراجعه به بانک تصاویر Окрестности горы Ай-Петри в Крыму
Окрестности горы Ай-Петри в Крыму - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهمن سال 94 روسیه و ایران اتفاق مهمی در ارتباطات هوایی ایران و روسیه رخ داد. در این روز، یادداشت تفاهمی در خصوص آزادسازی خطوط هوایی بین دو کشور امضاء شد. با این سند دو کشور تمایل خود را به توسعه جغرافیایی پروازها و افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی دو کشور نشان دادند.

در نتیجه توافق حاصله، تعداد پروازها در هفته به 27 الی 28 عدد رسید. اگرچه تعداد پروازها در فصل توریسم روسیه بر حسب شرایط تغییر کرده و با پایان این فصل پروازها نیز کاهش پیدا می کنند. با گذشت مدتی از امضای این سند، روسیه اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی روسیه قصد دارد پروازهایی را به تهران، مشهد و اصفهان راه اندازی کند. در مقابل شرکت های هواپیمایی ایرانی نیز اعلام کردند که خواهان حق پرواز به مسکو، سنت پترزبورگ، آستراخان، قازان، اوفا، سوچی و یک شهر دیگر هستند.
با نگاهی به پرونده تابستان سال گذشته و خطوط پروازی بین دو کشور متوجه رضایت خاطر شرکت های هواپیمایی و مهمتر از آن تورگردانانی می شویم که صندلی های پیش خرید شده را با قیمت مناسب به فروش رسانده اند.
با همین تصور امسال هم به سراغ تورگردانان رفتیم تا شرایط خطوط هواپیمایی بین ایران و روسیه و حجم مسافران اعم از توریست و غیرتوریست را جویا شویم. در این میان با «شرکت بوران پارس» یکی از آژانس های گردشگری فعال و مستقر در روسیه صحبتی داشتیم. آقای بابک قنبرنژاد مدیر عامل شرکت «بوران پارس» در این رابطه توضیح داد:


با توجه به اینکه دو شرکت هواپیمایی روسی خطوط هوایی اورال و s7 مجوز 12 پرواز مسافرتی در هفته به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را دریافت کرده اند، امسال خطوط هواپیمایی s7 با شروع فصل توریست پروازهای خود را راه اندازی کرده است و روزهای سه شنبه و جمعه بین تهران — مسکو — سنت پترزبورگ در حرکت است.

Горожане и туристы на Красной площади в Москве - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ویزای الکترونیکی روسیه برای شهروندان ایران
این پروازها به صورت معمول و خارج از برنامه چارتر راه اندازی شده اند و با هواپیماهای مدل ایرباس 219 و ظرفیت جابجایی 180 تا 220 مسافر، بعد از پایان سال نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
طبق روال گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایر و ایرفلوت در این خط فعال هستند که ایرفلوت معمولا در فصل توریسم یک یا دو پرواز اضافه کرده و بعد از پایان فصل به 4 پرواز در هفته بسنده می کند.
شرکت هواپیمایی ماهان نیز دو سال است که با برنامه ای منسجم در خط تهران — مسکو و ترانزیت از این دو شهر به دیگر نقاط رفاه حال مسافران را فراهم کرده است.
ماهان در فصل توریسم تعداد پروازهای خود را به 5 پرواز در هفته افزایش داده است.
علاوه بر موارد ذکر شده، برخی خطوط در فصل توریسم به صورت چارتر فعالیت دارند که از جمله آنها تابان یک روز در هفته، زاگرس برای اولین بار از اصفهان یک روز در هفته، ماهان چارتر از مشهد به مسکو و سنت پترزبورگ، آسمان یک روز در هفته، قشم ایر با پنج پرواز در هفته و در نهایت پرواز نوردوین با دو پرواز در هفته نیاز مسافران ایران و روسیه را مرتفع می کننند.
با این حال، نکته قابل ذکر این است که اگرچه تعداد پروازها به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده، اما تعداد مسافران کمتر شده است. به عبارتی می توان گفت که غالب پروازها خالی هستند.


دلیل خالی بودن هواپیماها با وجود هزینه های بالای هر پرواز برای خطوط هواپیمایی چیست؟

پرواز هواپیماهای قدیمی ایرباس شرکت آسمان ایران به مسکو - اسپوتنیک ایران
پرواز هواپیماهای قدیمی ایرباس شرکت آسمان ایران به مسکو
امسال متاسفانه قیمت هتل ها و به طور کل هزینه های سفر برای توریست های ایرانی عازم روسیه بالارفته است.
سندی که در راستای تسهیل روادید برای ایرانیان و صدور ویزاهای گروهی به امضا رسیده و مدتها پیش در نشریات جشن آن را گرفتند، هنوز به مرحله اجرا درنیامده و در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب نرسیده است. اگر این سیستم پیاده شود، قطعا هزینه تور برای هر مسافر که قصد عزیمت به روسیه را دارد، تا حدی کاهش یافته و روند کار ساده تر خواهد شد.
بنابراین، اگر بگوییم که چهار سال پیش مشکل کمبود خطوط پروازی، تحریم های ایران، پایین بودن تقاضا برای سفر به روسیه را داشتیم، امروز با حل شدن سه مشکل اول، مشکل چهارم بروز کرده است که در گرانی هتل ها و خدمات خلاصه می شود.
مشکل بسیاری از تورگردانان ایرانی این است که هتل ها استاندارد مشخصی برای بستن قرارداد با تورگردان ندارند و به هر شیوه ای که مایل باشند توافق می کنند. برخی از هتل ها پیش پرداخت بالایی را طلب می کنند و حتی قبل از ورود مسافر تسویه کامل می خواهند که هزینه سنگینی را بر دوش تورگردان می گذارد. در عین حال اگر مشکلی بین تورگردان و هتلداران بروز کند، هیچ مرجعی برای رسیدگی به شکایات و احقاق حقوق اپراتورها وجود ندارد.
با وجود ریسک های موجود تعداد تورگردانانی که مایل به همکاری با هتل های روسیه هستند، کاهش پیدا می کند، و قطعا افرادی که امسال سود زیادی نبرده اند، سال آینده مسیرهای دیگری را برای فعالیت انتخاب خواهند کرد که هزینه های کمتری را به جیب مسافر و تورگردان تحمیل کند و مشکلات کمتری را در مسیرشان قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала