- استالین
ژوزف استالین به خودروهای بزرگ و مجلل آمریکایی "پاکارد" (Packard) علاقمندی شدیدی نشان می داد. پیشوای حکومت شوروی خیلی دوست داشت که در رفت و آمدهایش به ویلای خارج شهر از این خودروها استفاده کند.
A Stalin le encantaban los coches de EEUU, siempre usaba una limousine Packard V12 pic.twitter.com/hY6CHPBI7T
— Nicolas G. Varela (@niklasgv) 7 апреля 2016 г.
در سال 1936 اولین محموله متشکل از چهار دستگاه "زیس101"، لیموزین جدید ساخت شوروی ساخته شد. اولین خودرور از این نوع را به استالین هدیه دادند. رهبر شوروی نسبت به این هدیه بی اعتنایی نشان داد چون خودروی "پیکارد تولو" وی بزرگترین و از لحاظ فنی کامل تر و پیشرفته تر بود.
Почти народный лимузин: история «советского Бьюика» ЗИС-101 https://t.co/holDMDqvVZ pic.twitter.com/j4X2ROQQYc
— Центравтомагистраль (@Centrdor) 9 ноября 2016 г.
علاوه بر این موتوراین خودرو با قدرت 90 قوه اسبی پس از زرهی شدن آن ازعهده رفت و آمد های استالین بر نمی آمد. پیشوای شوروی آنرا در اختیار سوتلانا، دخترش گذاشت اما دیرتر خودش نیز سوار "زیس115"، مدل جدید لیموزین شوروی شد.
ایتالیا نتوانست جای زیس، خودروی مطمئن ساخت شوروی را بگیرد.
- خروشچف
با به قدرت رسیدن نیکیتا خروشچف همه خودروهای زرهی ناپدید شدند. وی معاشرت با مردم را دوست داشت و به این دلیل خودروی کروکی را ترجیح می داد. پس از کنگره سرنوشت ساز 20 ـ ام حزب کمونیست شوروی، کارخانه زیس (کارخانه خودروسازی استالین) به کارخانه زیل (کارخانه خودروسازی لیخاچف) تبدیل شد و خروشچف سوار خودروی جدید "زیل 111" شد.
ЗИЛ-111 с правительственными номерами образца 1959 года. pic.twitter.com/pMyD3DJjwE
— Stalist (@stalist19911) 22 января 2017 г.
برای استقبال از مهمانان عالی رتبه از خودروی روباز "زیل 111 ب" استفاده می شد. این خودرو در سال 1961 یوری گاگارین را به کاخ کرملین برد.
نیکیتا خروشچف در زمان رهبری خود بیشتر از خودروهای ساخت شوروی استفاده می کرد. وی خودرو را دوست داشت و تقریبا پس از هر سفر خارجی خودروهای جدیدی را با خود می آورد.
این خودروها را اغلب به وی هدیه می دادند اما گاهی خودش خودروهایی را که از آنها خوشش می آمد،خریداری می کرد. مارشال تیتو، هنگام سفر خروشچف به یوگسلاوی خودروی کروکی "خورخ ـ 951 آ" را به وی هدیه داد.
Кадиллак Флитвуд 75, модель 1956 года в Москве, лето 1964 года.
— Alex boy (@old_alex_boy) 18 сентября 2016 г.
Уже устаревший , но фурор устроивший...) pic.twitter.com/9AsdVSRZVc
- برژنف
لئونید برژنف یگانه رهبر شوروی در قرن بیستم میلادی بود که خودروها را دوست داشت، از آنها سر در می آورد و به آنها ارج می نهاد. رهبری حزب کمونیست ایتالیا در سال 1968 خودروی چهاردره Maserati Quattroporte ، دارای موتور V8 با قدرت 290 قوه اسبی را به مسکو آورد که سرعت آن 230 کیلومتر در ساعت بود.
1968 Maserati Quattroporte just exudes style and panache @ClassicMotorNEC @Lancaster_Ins @MotoringEvents @cmmclassicmotor @alfamale87 pic.twitter.com/NIwck5UuTW
— LJ Photoimages (@ljphotoimages) 13 ноября 2016 г.
در عین حال برژنف صاحب خودروی "مرسدس 280" آلبالویی قهوه ای رنگ شد که در ماه مارس 1968 به مسکو رسانده شده بود.
— John (@Pazitronika) 13 июля 2017 г.
- گارباچف و یلتسین
میخائیل گارباچف و بوریس یلتسین در رفت وآمد های خود از خودروی زرهی "زیل 41052" ساخت 1988 استفاده می کردند. در اتحاد شوروی سابق 22 دستگاه از این خودروها ساخته شد که 10 دستگاه از آنها باقی مانده است. حدکثر سرعت آنها 190 کیلومتر در ساعت است و می توان طی 13 ثانیه سرعت آنها را به 100 کیلومتر در ساعت رساند. وزن آنها 5.5 تن است.
ЗИЛ-41052 Горбачева и Ельцина продают за $700 тысяч pic.twitter.com/ySIlHjeedE
— Мария (@Kakosur) 11 апреля 2017 г.
یلتسین با خودروی زرهی "مرسدس600" رفت و آمد می کرد که تا سال 1995 اولین خودروی از این مدل محسوب می شد. در این خود رو از همه جدید ترین دستاوردهای فنی آن زمان استفاده شده بود.
— John (@Pazitronika) 13 июля 2017 г.