گزارش و تحلیل

گاز ایران منشأ ثبات در خاورمیانه

© AP Photo / Vahid Salemiگاز ایران منشأ ثبات در خاورمیانه
گاز ایران منشأ ثبات در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اواخر ماه ژوئن ارسال گاز طبیعی از ایران به عراق آغاز گردید.

امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین المللی و بازرگانی در این خصوص اطلاع داد. صادرات گاز ایران به عراق با حجم روزانه 7 میلیون متر مکعب آغاز گردید که در آینده قرار است این میزان به 35 میلیون متر مکعب برسد.
قرارداد گازی بین ایران و عراق شش سال پیش امضاء شده و درواقع به منظور تامین سوخت نیروگاه های المنصوره و الصدر است. ضمنا دو سال پیش نیز قرارداد گازی دیگری برای نیروگاه شط البصره بین دو کشور منعقد گردید. اما اجرای این پروژه به دلیل مشکلات فنی در تست خط لوله و بعد از آن مشکلات در نحوه انتقال پول خرید گاز محقق نشد.
در عین حال مذاکرات مالی دو طرف ادامه یافت و در نهایت بیژن زنگنه ، وزیر نفت ایران اوایل سال جاری (ایرانی) بیان داشت: " قراداد صادرات گاز به عراق به زودی اجرایی می شود و مشکل آن فقط گشایش ال سی از سوی دولت عراق است که با رفع آن صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به عراق آغاز خواهد شد."
کشور عراق به شدت به گاز ایرانی برای تامین سوخت نیروگاه های خود نیاز داشت و در نتیجه توافقات دو کشور و قرار دادی که از انعقاد آن چندین سال می گذشت با وجود مشکلاتی که برسرراه آن قرارداشت، اجرایی گردید.
در این میان چندین سوال مطرح می شود: صادرات گاز از ایران به عراق با وجود عدم توانایی مالی عراق تا چه اندازه امکان پذیر بوده و برای چه مدت ادامه خواهد یافت؟ ایران به دنبال صادرات گاز به عراق چه منافعی را دنبال می کند؟ این پروژه از لحاظ ژئوپلیتیکی چه سودی برای ایران دارد؟
عراق
به عقیده کارشناس بخش اسپوتنیک عربی، ضیاء حسون از عراق پیش از این صادرات برق از ایران به عراق به دلیل عدم توانایی عراق برای پرداخت به موقع و بدهی زیاد متوقف گردید.در حال حاضر کار بر روی پروژه ی صادرات گاز ایران به عراق آغاز شده است و قرار است که به 9 نیروگاه برق ارسال شود. این نیروگاه ها طی سال های 2008 تا 2010 ساخته شدند اما به دلیل نبود گاز بلااستفاده باقی ماندند. در ضمن هزینه ی صادرات گاز از ایران و تبدیل آن به نیروی برق در نیروگاه های واقع در عراق کمتر از واردات مستقیم نیروی برق از ایران است و دو کشور نیز در این رابطه توافق کرده اند.
ایران
ایران به منظور توسعه ی فازهای پارس جنوبی ، برنامه هایی را برای صادرات گاز خود در پیش گرفته است. با توجه به عدم دسترسی به بازارهای دوردست به رغم قیمت بالای جهانی برای صادرات از ایران، کشورهای منطقه ای بیشتر مورد توجه قراردارند. در این بین عراق هم ممکن است با توسعه پروژه های گازی خود از جمله در بصره به صادرکننده گاز تبدیل شود. اما مشکلات مالی و همچنین حضور داعش در این کشور موانعی را برای اجرای پروژه ها در آینده ای نزدیک ایجاد می کند با این حال در منطقه ی کردستان چشم انداز توسعه و پیوستن به کریدور جنوبی و صادرات به اروپا دیده می شود. آقای دکتر محمد صادق جوکار، پژوهشگر اقتصاد سیاسی و کارشناس ارشد و عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی وابسته به وزارت نفت در مصاحبه ای با خبرنگار اسپوتنیک در این زمینه می گوید:


در این خصوص اینکه صادرات گاز از ایران به عراق چه منافعی را به دنبال دارد ، به عقیده آقای دکتر جوکار ، اولین مسئله افزایش تعاملات دو کشور است که به دنبال سیاست ایران برای جذب بازار منطقه ای ، ثبات آینده در منطقه را نیز در پی خواهد داشت. درواقع گام اول اقتصادی سرآغاز همکاری سیاسیست و ایران قصد دارد به این طریق به دولت شیعه عراق کمک نماید. ضمنا توسعه ی همکاری های گازی به سایر بخش های انرژی نیز سرایت می کند. البته ایران برنامه ورود به بازار کویت از طریق عراق را نیز مد نظر دارد، چرا که تولید گاز در کویت به تولید نفت وابسته بوده و به میزان مصرف کشور نیست و ممکن است ایران در آینده بتواند از طریق عراق به شبکه کویت هم وارد شود. با تمام این اوصاف بازار عراق یک بازار کوچک است که چشم انداز بزرگی ندارد. آقای دکتر جوکار می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала