گزارش و تحلیل

گامی استوار در توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه

© Sputnik / Alexandr Kryazhev /  مراجعه به بانک تصاویر گامی استوار در توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه
گامی استوار در توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یران حوزه همکاری های اقتصادی و فرهنگی خود را در قلمروی فدراسیون روسیه توسعه می دهد.

استان اریول هم از نگاه تجار و محافل آکادمیک روسیه دور نمانده است. کشاورزی، کاشت انواع گیاهان و تبادل دانشجو بین استان اریول و برخی شهرهای ایران از محورهای اصلی همکاری هستند که در صحبت های مهدی سنایی سفیر تام الاختیار ایران در فدراسیون روسیه و وادیم پاتومسکی استاندار استان اریول به بحث گذاشته شدند.
در پایان این دیدار، استاندار استان اریول و سفیر ایران توافقاتی بین دو طرف صورت گرفت که ابراهیم تسورایف دبیر مطبوعاتی استانداری اریول در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک به شرح آن پرداخت.
«آقای وادیم پاتومسکی استاندار ما روابط دوستانه و گرمی با دکتر مهدی سنایی دارد که آغاز این آشنایی به سال 2015 برمی گردد. وادیم پاتومسکی آن زمان تنها استاندار روس بود که به عنوان مهمان افتخاری از سوی سفیر ایران دکتر مهدی سنایی به جشن 38 مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در مسکو دعوت شد. سفیر ایران آقای وادیم پاتومسکی را دوست بعدی ایران نامیدند (در زبان روسی نام خانوادگی استاندار با واژه «بعدی» قرابت دارد).
اما تماس ها و ارتباطات تجاری با ایران از سال گذشته و زمانی آغاز شد که هیاتی از استان هرمزگان به استان اریول سفر کردند. توافقاتی به صورت مقدماتی انجام گرفت و قرار شد که استان اریول با این استان در حوزه کشاورزی و تجارت همکاری های داشته باشد. این توافقات اولیه بود که به صورت مکتوب درآمده و امضا شد. قرار بود میوه و فراورده های دریایی ایران به استان اریول صادر شود و ما نیز غلات منطقه هرمزگان را تامین کنیم.
و این دیدار در نهایت برگزار شد که طی آن موضوعات کاری درباره همکاری های اقتصادی را به بحث و بررسی گذاشتند. تجار ایرانی به کشاورزی و انواع گیاهان علاقه مند هستند. توافقاتی هم برای چند سفرتجار ایرانی به این منطقه و آشنایی بیشتر با محصولات کشاورزی صورت گرفت.
علاوه بر این، توافق کردند که مناسبات فرهنگی را نیز توسعه دهند. سفیر ایران به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. در آینده نزدیک چند هنرپیشه و نوازنده از ایران به این منطقه سفر خواهند کرد. و ما هم برنامه ای برای سفر فعالان فرهنگی منطقه به ایران در پیش داریم.
دیداری نیز در دانشگاه دولتی اریول انجام گرفته و یک سند همکاری برای تبادل دانشجو با طرف ایرانی امضا شد. رییس دانشگاه خانم الگا پالیتنکو برای افتتاح گروه زبان فارسی در دانشگاه اعلام آمادگی کرد.
جناب آقای سفیر مهدی سنایی از اماکن توریستی شهر اریول دیدن کردند.
برقراری همکاری های چندجانبه جمهوری اسلامی ایران با استان اریول از سطح روابط دیپلماتیک آغاز شد. ایران منتظر سفر اقای وادیم پاتومسکی با هیاتی از تجار به ایران است، زیرا طرفین نیاز به تنظیم برنامه های مشخص و قراردادهای تجاری دارند. ابراهیم تسورایف خاطر نشا کرد که برنامه های زیادی در پیش رو است، ایران حتی آمادگی خود را برای مشارکت فعال در اجرای قراردادهای چندمیلیاردی برای تولید خوراک در استان اریول نیز اعلام کرده است:
وی در ادامه توضیح می دهد: «لازم به ذکر است که یک یادداشت دعوت برای وادیم پاتومسکی از وزارت خارجه ایران آمده و رسما از وی با هیات تجاری همراه به ایران دعوت می کند. قرار است در چارچوب این دیدار چند توافقنامه مشخص برای همکاری های اقتصادی به امضا برسند. محورهای همکاری مشخص شده اند و شامل کاشت گیاهان خوراکی، تولیدات گرمخانه ای در استان اریول، استفاده از ظرفیت های کشاورزی که در چارچوب قرارداد بزرگ به مبلغ 7 میلیارد روبل برای تولید خوراک عملیاتی خواهند شد. ایران آمادگی خود را در چارچوب همکاری های اقتصادی و اجرای این پروژه ها اعلام کرده است. علاوه بر این، مشابه کاری که در جمهوری اسلوونی انجام می شود، موافقتنامه ای برای صنعت چرم به امضا رسیده است ایران در حال بررسی همکاری های مشابه دوجانبه با استان اریول است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала