گزارش و تحلیل

«نقشه راه» همکاری های ایران و روسیه در حوزه انرژی امضا شد

© Sputnik / M.Al`shaalan"کریل مولودتسوف"، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه و امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران
کریل مولودتسوف، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه و امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سن پترزبورگ - خبرگزاری اسپوتنیک – شب روز جمعه 12 خرداد ماه در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، پروتکل دومین جلسه گروه کاری در بخش انرژی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه بین وزرای نفت ایران و انرژی روسیه به امضا رسید.
"کریل مولودتسوف"، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه و امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این سند مهم حضور داشتند.
نتایج مذاکرات پشت درهای بسته میان معتبرترین شرکت های روسی بخش نفت و گاز و نمایندگان هیات ایرانی، در متمم به این پروتکل ثبت شده است. شرکت های روس در این نشست تخصصی طرح های جامع اکتشافات و بهره برداری از میدان های بزرگ نفت و گاز ایران را تهیه و به رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ها با روسیه ارائه نموده اند. 
همگرایی ارواسیایی عمل می کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همگرایی ارواسیایی عمل می کند
یکی از نکات کلیدی دومین جلسه گروه کاری در بخش انرژی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه این شده است که «نقشه راه» همکارى‌هاى ايران و روسيه در بخش انرژى به امضا رسید. قرار است که این سند مهم شرایط مناسب و مطلوبی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری بزرگ میان مدت را برای شرکت های نفت و گاز دو کشور فراهم آورد.
انتظار می رود که گروه ایرانی بعد از بررسی و مطالعه کامل طرحهای متعدد ارائه شده از سوی شرکت های روسی جهت اکتشافات و بهره برداری از میدان های نفت و گاز ایران، قراردادهای ویژه ای را با شرکت های متعبر روسی در بخش نفت و گاز منعقد نماید.
در پایان این مراسم، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران و معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه هدایایی به رسم یابود به یکدیگر اهدا کردند.

بعد از این مراسم، دکتر امیر حسین زمانی نیا در گفت و گوی ویژه با مارینا الشعلان، خبرنگار «اسپوتنیک فارسی» در مورد شرکت وی در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت:

من برای اولین بار است که در همایش اقتصادی سن پترزبورگ شرکت می کنم و از این فرصت به خوبی استفاده کرده که با نمایندگان مختلف در صنعت نفت و گاز جهان که دراین نشست حضور داشتند، آشنا شده و مذاکره کنم. در این همایش روسای شرکت های بزرگ نفتی، مسئولینی از وزارت های انرژی کشورهای مختلف در دهها بخش تخصصی و کارگروه سن پترزبورگ شرکت داشتند. در اجلاس تخصصی صحبتهای خوبی در مورد آینده نفت و گاز صورت گرفت، از جمله اینکه آینده نفت و گاز با مسئله ملاحظات همزیستی همخوانی دارد. از موارد جدیدی که در این همایش مطرح شد این بود که نفت و گاز به عنوان سوخت فسیلی بعد از سال 2050 نقش عمده ای خواهند داشت. اما امکانی وجود دارد که درصدش در سبد انرژی 80 درصد مثل امروز نباشد ولی حتما قابل توجه خواهد بود. با توجه به این نکته، نیاز به سرمایه گذاری جدی در توسعه نفت و گاز وجود دارد. 

ما در جلسه گروه کاری در بخش انرژی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه همه فعالیت های شرکت های بزرگ نفتی روسی را مرور کردیم. شش یا هفت شرکت بزرگ روسی در حال حاضر 9 میدان نفت و گاز ایران را در معرض مطالعه قرار داده اند. بعضی از آنها حتی MDP (طرح جامع اکتشافات و بهره برداری از میدانهای نفت و گاز ایران) را آماده کرده اند. ما آنها را پیگیری می کنیم تا ان شاء الله به نتیجه مطلوب برسند. پتانسیل بالایی برای همکاری شرکت های نفت و گاز ایران و روسیه وجود دارد. و من بسیار امیدوار هستم که در آینده نزدیک این همکاری های ما عملیاتی شوند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала