گزارش و تحلیل

احساسات ضد شوروی به روسیه هراسی تبدیل شده است

© REUTERS / Maxim Shemetovاحساسات شوروی به روسیه هراسی تبدیل شده است
احساسات شوروی به روسیه هراسی تبدیل شده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به نظر خواهی «فاکس نیوزیش»، بیش از 70 درصد از آمریکایی ها گفتند که پرزیدنت دونالد ترامت روسیه را کشور متحد می‌داند در حالی که 64 درصد از آمریکایی ها مسکو را در میان دشمنان واشنگتن قرار دادند.

نظرخواهی از 21 تا 23 ماه مه در میان یک هزار نفر رایدهنده آمریکایی ثبت شده انجام شد که بطور اتفاقی از لیست انتخاب کنندگان گرفته شده بودند. خطای مجاز 3 درصد بود.

به گزارش «فاکس نیوز»، «از انتخاب کنندگان پرسیده شد که به عقیده شان پرزیدنت ترامپ مناسبات با روسیه را چگونه تلقی می کند. 73 درصد شان گفتند که ترامپ روسیه را متحد می‌داند و فقط 20 درصد بر آن بودند که روسیه دشمن است».

تقریباً همه مخاطبان (93 %) بر آن بودند که دشمن اصلی آمریکا کره شمالی است، سپس ایران با 80 % و سوریه با 76%. به عقیده آمریکایی ها این کشور ها دشمن اصلی کشورشان هستند. روسیه با 64 % در جای چهارم قرار گرفت. به نوشته «فاکس نیوز» در 2013 این شاخص 40 % بود.

«ولادیمیر واسیلیف» دکتر علوم اقتصادی، کارمند علمی ارشد انستیتوی مطالعات کانادا و آمریکا در مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اظهار داشت که این نظرخواهی عمدتا گویای ثمربخشی فعالیت رسانه‌های آمریکایی است. وی در ادامه گفت:

«این نظرخواهی بار دیگر ثمربخش بودن تبلیغات آمریکایی را نشان می دهد. من گمان نمی‌کنم که آمریکایی ها از سفر ها به روسیه و معاشرت با روس ها تصورات خود را کسب می‌کردند. البته مطلب سر تاثیرگذاری رسانه‌های آمریکایی و واشنگتن رسمی بر محافل اجتماعی ایالات متحده است».

این کارشناس گفت که نظرخواهی کنونی در آمریکا نشان دهنده باقی‌مانده های آن برداشت آمریکایی ها از روسیه است که در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما تکوین شده بود. واسیلیف در پایان چنین گفت:

«پس از فروپاشی شوروی مخافل حاکم آمریکا برای تغییر دادن تصورات اساسی منفی آمریکایی ها در باره روسیه کار زیادی انجام ندادند و احساسات ضد شوروی بزودی به روسیه هراسی تبدیل شد. واشنگتن این تصورات را همیشه مانند باروت خشک در حالت حاضر و آماده نگه داشته بود و در صورت لزوم می‌توانست به کار برده می شد. در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما این بهره گیری صورت پذیرفته است. امروز همه چیز به اعمال رئیس جمهور و سناتور های آمریکا وابسته است. اگر روابط روسیه و آمریکا بهبود یابد عقیده اجتماعی در خصوص روسیه در آن کشور نیز به سوی مثبت تغییر خواهد کرد. من در اوایل سال‌های 70 در زمان آغاز تنش زدایی شاهد این جریان بودم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала