گزارش و تحلیل

برنامه تشکیل ناتوی عربی نباید برهم می خورد

© AFP 2023 / Mandel Nganنشست ریاض: آمریکا و کسورهای عربی نیروی نظامی 34 هزار نفری تشکیل می دهند
نشست ریاض: آمریکا و کسورهای عربی نیروی نظامی 34 هزار نفری تشکیل می دهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسنیه محلی تحلیلگر سیاسی مسایل سوریه و ترکیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک نتایج سفرهای ترامپ به کشورهای خاورمیانه را تفسیر می کند.

به اعتقاد وی، سفر ترامپ به عربستان سعودی در حکم پیروزی سعودی هاست. ترامپ با امضای قرارداد فروش تسیلحات و تجهیزات نظامی به مبلغ 110 میلیارد دلار و اعلام توافقات صورت گرفته با عربستان سعودی برای فروش سامانه «تاد» به مبلغ 350 میلیارد دلار در عرض ده سال آینده بحث برانگیز است.

ترامپ در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود که راهی برای حل مشکل بیکاری در کشورش پیدا خواهد کرد. شاید واقعا مشکل بیکاری را می خواهند با راه اندازی کارخانه های اسلحه سازی حل کند؟ این رفتار از سوی دستگاه ریاست جمهوری امریکا کاملا ضد و نقیض است. باید گفت که این قرارداد نه تنها برای امریکا که حتی برای عربستان سعودی نیز سود کلانی به دنبال دارد.

کارشناس روس در رابطه با از سرگیری مناسبات دوستانه و شراکت ریاض با واشنگتن می گوید که این رابطه برای منطقه خطراتی به دنبال دارد. وی در ادامه توضیح می دهد:«سفر پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور به واشنگتن یک ماه پیش از سفر ترامپ به عربستان رویداد بسیار مهمی بود. باید نگاهی به تاریخ انداخت. روز 14 فوریه 1845 جنگ جهانی دوم به پایان رسید و روزولت بعد از بازگشت از کنفرانس یالتا در منطقه دریای سرخ با عبدالعزیز پادشاه عربستان ملاقات کرد. از همان زمان عربستان سعودی نقش منفی خود را در منطقه آغاز کرد. عربستان سعودی در نابودی منطقه کمر همت بسته و به تفرقه افکنی و ایجاد و انتشار ایدئولوژی اسلام رادیکال می پردازد. برای نیل به این هدف از گروهک هایی همچون القاعده و طالبان استفاده می کند. من اعتقاد دارم که دیدار اخیر ترامپ نقش مهمی در چشم اندازه حوادث بعدی یا حداقل در حوادث 70 سال آینده ایفا خواهند کرد».

محلی ضمن تفسیر ایده تشکیل «ناتوی عربی» خاطر نشان کرد که این برنامه قابل اجرا نیست، زیرا کشورهای عربی با هم متحد نیستند و تلاش برای تشکیل چنین بلوکی فقط به شکاف بیشتر بین کشورهای منطقه ختم می شود. وی در ادامه توضیح می دهد: «اجرای این برنامه همه را سردرگم می کند، زیرا برخی به مسموم کردن سایرین مشغولند. لیبی یک نمونه خوب برای این برنامه است. لیبی کشوری است که صددرصد آن را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می دهند. تمامی طرفین درگیر اهل تسنن هستند. مصر و امارات متحده عربی یک گروه درگیر را تغذیه و حمایت می کنند. گروه دیگر از سوی بحرین و عربستان سعودی حمایت می شوند. گروه سوم هم از ترکیه و قطر کمک دریافت می کنند و گروه چهارم از ایتالیا حمایت می شوند. تجربه چهل ساله کار روزنامه نگاری و ارتباط با کشورهای اسلامی از جمله کشورهای عربی شرق نشان می دهد که این ایده محقق نخواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала