گزارش و تحلیل

ارتباطات اقتصادی روسیه و ترکیه ارتقا می یابد

© Sputnik / Alexey MalgavkoЖители Омска покупают турецкие овощи в одном из магазинов города
Жители Омска покупают турецкие овощи в одном из магазинов города - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آرکادی دورکویچ و مِحمِت شیمشک، دو مقام روسیه و ترکیه، بیانیه مشترک مبنی بر برطرف کردن محدودیت های تجاری را امضاء نمودند.

در مراسم فوق الذکر دمیتری مِدویدِف، نخست وزیر فدراسیون روسیه و بینعلی ایلدریم، همتای ترکی حضور به عمل آوردند.
تحریم مسکو نسبت به بعضی محصولات ترکیه در قبال حمله ناجوانمردانه و سرنگونی جنگنده سو-24 روسیه بین مرز ترکیه و سوریه در ماه ژانویه 2016 صورت گرفته بود. به مرور زمان بخشی از این محدودیت ها لغو شدند. در اوایل ماه مه، بعد از دیدار و مذاکرات ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه وی، رئیس جمهور روسیه از توافق مجموعه ای در راستای برطرف کردن تدابیر محدود در تجارت متقابل اعلام نمود.
روز دوشنبه 22 ماه مه دمیتری مِدویدف، نخست وزیر روسیه در جلسه سران سازمان همکاری اقتصادی منطقه دریای سیاه شرکت جسته و در حاشیه آن مذاکراتی را با همتای خود انجام داده است. طبق گزارش قبلی سرویس مطبوعاتی حکومت، در قالب سفر نخست وزیر به استانبول، مذاکراتی با رئیس جمهور ترکیه هم در نظر گرفته شده است.
آنتُن شابانوف، کارشناس مستقل اقتصادی معتقد است که برطرف کردن محدودیت ها، گام مثبت برای اقتصاد هر دو کشور است. کارشناس مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik در این مورد می گوید:


"البته توافق انجام شده به افزایش گردش مالی کالا منجر شده اثرات مثبت بر مازاد تجاری روسیه خواهد داشت. آن چنان که معلوم است، هر نوع اقدام تحریمی و ضد تحریمی، هیچ نوع ربطی به روش و طرز کار بازار آزاد ندارند. با حذف شدن تحریم ها، خود بازار مولد ثبات می شود و قاعدتا حجم مبادله را افزایش می دهد. نتایج این گام، ،افزایش شاخص ارتباطات اقتصادی و تجاری، منفعت شرکت ها و در مجموع به رشد اقتصاد هر دو کشور منجر می شود".


به نظر مفسر مزبور، شرکت های روسی که دوره تحریم کالاهای ترکی به غنیمت شمرده و از آن معقولانه استفاده نمودند امروز هم بدون مشکلات خواهند توانست با تولید کنندگان ترکی رقابت نمایند. مصاحب رادیو Sputnik در ادامه تفسیر خود می گوید:صدا
"شرکت های روسی که از نظر کیفی رشد پیدا کردند و به منظور مکمل کردن تولید و ارتقای کیفیت کالا سرمایه گذاری می کردند، چنین شرکت ها با کالاهای ترکی که داخل بازار ما می شوند موفقانه رقابت خواهند کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала