گزارش و تحلیل

موشک های آمریکایی برای لهستان

© AFP 2023 / JIJI Pressسامانه پاتریوت
سامانه پاتریوت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لهستان موشک های آمریکایی را برای دفاع از خود دریافت می کند.

جیمز متیس ، وزیر دفاع آمریکا در سفری که به لیتوانی داشت  اعلام نمود که آمریکا  برای دفاع از  کشورهای حاشیه دریای بالتیک  و استقرار سیستم های دفاعی آماده است. وی در این خصوص اعلام نمود: « به اعتقاد ما استقرار  سیستم های  مشخص  دفاع ضد موشکی در اینجا  ضروری هستند. روسیه نیز سیستم های دفاعی خود را در این منطقه مستقر ساخته است و ما  از این موضوع مطلع هستیم.  روس ها می دانند که اینگونه فعالیت  ما در لیتوانی و یا دیگر کشورهای دمکراتیک، هیچگونه خطری برای آنها ندارد.  ما فقط سیستم های دفاعی را در اینجا مستقر می سازیم تا بدین ترتیب حاکمیت  کشورها تأمین شوند».

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاران  در باره احتمال استقرار  سیستم  دفاع ضد موشکی  دوربرد « پاتریوت»  در کشورهای بالتیک  گفت: «  این مسأله باید در چارچوب قانون اساسی  حل و فصل شود.  ما فقط زمانی که ضروری بدانیم این نوع سامانه پدافند هوایی را در اینجا مستقر خواهیم ساخت».

دمیتری دانیلوف  رئیس  بخش امنیت اروپایی موسسه  «اروپا» آکادمی علوم روسیه،  در این خصوص گفت: آمریکا در  گسترش  حضور خود در کشورهای واقع در حاشیه دریای بالتیک ذینفع است.

—  بدون شک  این امر گویای آن است که ایالات متحده  برخورد خود نسبت به ناتو  و  دفاع جمعی  در چارچوب ائتلاف  و نقشه هایی  را  تغییر نخواهد داد که توسط متحدان  در زمان دولت قبلی آمریکا  به تصویب رسیدند.  تمام برنامه های قبلی اجرا خواهند شد  و این  موضوع مهمی برای ناتوست، از جمله در  رابطه با  دیدار روسای کشورها در روز  25 ماه مه  در بروکسل.  بعلاوه، در این نشست  منطق نظامی  مشخصی حاکم است: اگر آمریکا در  استقرار سامانه ها در اروپای شرقی حضور  داشته باشند ، پس آنها نیاز به  دفاع خواهند داشت.  به این دلیل، زیرساخت،  ستاد و انبار ها ساخته می شوند و همه اینها  نیاز  به صرف هزینه دارد. از اینرو آمریکایی ها  در  اجرای این نوع برنامه ها  بهر شکل ممکن ذینفع هستند».

کارشناس روسیه  متذکر شد که  گزینه های استقرار سامانه های پدافند هوایی از نوع « پاتریوت»  می توانند متفاوت باشند —  موقت و یا  بطور دائم ، هر چه باشد برای  آمریکا سودآور است.

—   لهستان اعلام کرد که مایل به خرید  سامانه پدافند هوایی « پاتریوت» آمریکاست.  ، این یک گزینه ایده آل برای واشنگتن است.  این سامانه خیلی گرانقیمت است و  استقرار این سیستم  و یا فقط یک دستگاه پدافند هوایی  به معنای  وابسته کردن  این کشور  از جمله از نظر مالی  به مجتمع  نظامی — صنعتی  آمریکا خواهد بود.  از اینرو، سرمایه گذاری در دفاع اروپا،  بدون شک  تأثیر چند سویه  در ایالات متحده خواهد داشت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала