ترکیه از آلمان خواست از رابطه با کردهای ترکیه و طرفداران گولن صرف نظر کند

© AFP 2023 / Adem AltanПремьер-министр Турции Бинали Йылдырым
Премьер-министр Турции Бинали Йылдырым - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنعلی یلدریم ، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد اگر دولت آلمان می خواهد مناسباتش را با ترکیه بهبود ببخشد، باید از رابطه با کردهای ترکیه و طرفداران فتح الله گولن ، واعظ ناراضی ترک صرف نظر کند که به گفتۀ آنکارا طراح اصلی کودتای نافرجام ژوئیه گذشته در ترکیه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت رادیوی بین المللی فرانسه، بنعلی یلدریم از دولت آلمان خواست میان آنکارا و کودتاچیان ترک یکی را انتخاب کند. نخست وزیر ترکیه دولت برلین را متهم کرده که با اعطای پناهندگی به نظامیان ترک مناسبات میان دو کشور را مسموم کرده است.
اظهارات نخست وزیر ترکیه همزمان است با اقدام دولت آنکارا که از بازدید پایگاه نظامی "اینجیرلیک" از سوی نمایندگان مجلس آلمان جلوگیری کرد. دولت آلمان شماری از نظامیان خود را در همین پایگاه در جنوب ترکیه مستقر کرده است.
اگر چه دولت ترکیه توضیحی در مورد این اقدام خود نداده است، اما دولت آلمان معتقد است که آنکارا قصد داشته به تلافی اعطای پناهندگی به برخی نظامیان فراری ترکیه در آلمان، دولت این کشور را تنبیه کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نسبت به تصمیم آنکارا ابراز تأسف کرد و بعید ندانست که نیروهای نظامی کشورش را به یک کشور دیگر منطقه و احتمالاً به اردن منتقل کند. در پی کودتای نافرجام ژوئیه گذشته در ترکیه صدها نفر از نظامیان و دیپلمات های ترک به همراه خانواده هایشان از دولت آلمان تقاضای پناهندگی کرده اند. دولت آنکارا از ژانویه گذشته تاکنون از دولت برلین خواسته است که ترک های متقاضی پناهندگی را به آنکارا تحویل بدهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала