گزارش و تحلیل

کرد ها از واشنگتن سلاح دریافت خواهند کرد

© AFP 2023 / Delil SouleimanБойцы из курдский-арабского альянса в окрестностях Ракки
Бойцы из курдский-арабского альянса в окрестностях Ракки - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحویل تسلیحات به کردها موضوع اساسی مورد بحث در مذاکرات رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی او خواهد بود

این دیدار 16 مه در واشنگتن برگزار می شود. پنتاگون به اسپوتنیک گفت که طیف کامل سلاح ها به کرد های عضو دسته های نیرو های دموکراتیک سوریه به قصد آزادسازی رقه تحویل خواهد کرد

به گفته اریک پاهون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، این تسلیحات زیر کنترل اکید واشنگتن قرار خواهد داشت. آنکارا به این خبر برخورد منفی نشان داده اشت. ترکیه بر آن است که کرد های سوریه همراه با حزب کارگران کردستان عمل می‌کند که آنکارا آنرا سازمان تروریستی اعلام کرده است. ارباب کاخ سفید این تصمیم را شخصاً اتخاذ کرده و این تصمیم در آستانه بازدید رهبر ترکیه از آمریکا اعلام شد.

اریک پاهون سخنگوی پنتاگون به اسپوتنیک گفت که «حتی 8 مه (نه 10 مه همانطوریکه رسانه‌ها گزارش دادند) رئیس جمهور به وزارت دفاع دستور داد که همه تجهیزات لازم به کرد ها از نیرو های دموکراتیک سوریه تحویل داده شود تا آن‌ها بتوانند پیروزی کامل بر داعش در رقه را تأمین کنند».

وی افزود:

«این دسته با حمایت آمریکا و ائتلاف یگانه نیروی قادر به آزادسازی رقه در آینده نزدیک است. ما به خوبی از نگرانی شریک ما در ناتو — ترکیه آگاهی داریم. ما به دولت ترکیه اطمینان دادیم که آمریکا پایبند جلوگیری از خطر های اضافی به امنیت و دفاع از این متحد ناتویی ما است. آمریکا باز هم به حمایت از عناصر عرب در داخل نیروی دموکراتیک سوریه توجه می کند. رقه و سراسر اراضی آزاد شده باید تحت کنترل عرب‌های محلی سوریه قرار داده شود».

مبارزه بخاطر رقه دشوار و پیچیده بوده ولی در نهایت برای داعش یک شکست نوبتی خواهد بود و برای ما گام بعدی به سوی برطرف کردن این خطر به صلح و امنیت است.

نماینده پنتاگون گفت که دولت آمریکا با در نظرداشت هدف‌های مشخص برای آزادسازی ملت سوریه تمام چیز های لازم را تحویل می دهد. این نماینده اطلاع داد که این تحویل ها عبارت است از سلاح های سبک، مهمات و مسلسل های سنگین. همچنین سلاحی تحویل داده خواهد شد که قادر باشد هدف‌های مشخص داعش را محو و نابود سازد، منظور دستگاه‌های انفجاری سنگین است. تحویل این تسلیحات به دسته های کرد ها زیر کنترل اکید قرار خواهد داشت.

اسپوتنیک پرسید که آیا این تحویل ها به دسته های کرد ها شروع شده؟ سخنگوی آمریکایی جواب داد که این روند با در نظر داشت موقعیت جاری راه اندازی خواهد شد.

مساله تحویل تسلیحات به کرد ها موضوع اساسی مذاکرات عنقریب رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ خواهد بود. به گفته مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هر قبضه تفنگ تحویل شده به کرد ها خطر به ترکیه است و دولت آمریکا از این امر به خوبی آگاه است. آنکارا مخالف شرکت کرد ها در عملیات آزادسازی رقه از لوث تروریست های داعش است. فقط یگان های عربی باید وارد این شهر سوری شوند.

مولود چاووش اوغلو گفت: «ما بارها سلاح های تحویل شده به یگان های دموکراتیک سوریه را نزد حزب کارگران کرد کشف کردیم».

بدون شک تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تحویل سلاح ها به کردهای سوریه مناسبات واشنگتن و آنکارا را مشکل خواهد ساخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала