گزارش و تحلیل

فیکی دارای مزه شیمیایی

© Sputnik / Sergey KrivosheyevУчения по защите от химического и ядерного заражения
Учения по защите от химического и ядерного заражения - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک منبع نظامی- دیپلماتیک به اسپوتنیک اطلاع داد که در سوریه تصویر برداری از کاربرد سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه علیه ساکنان بی‌دفاع آن کشور انجام شد

این منبع به خبرگزاری اسپوتنیک تعریف کرد: «ثمربخشی نمایش تلویزیونی کلاه‌ سفید ها در سوریه که حمله سارین توسط مقام های سوریه در خان شیخون را صحنه سازی کردند تروریست ها را تشویق کرد که فیلم‌برداری این سریال را ادامه دهند».

این منبع گفت که بنا به اطلاعی که چند کانال خبری آنرا تأیید کردند، گروه تلویزیونی شبکه الجزیره چند روز پیش بخش بعدی این سریال را فیلم‌برداری کرد. کار های مربوطه در قصبات مسکونی سراقب، اریحا و جسر الشغور استان ادلب انجام گرفت. در حین فیلم برداردی از 30 ماشین آتشنشانی و اورژانس و از 70 نفر از ساکنان محلی همراه با بچه‌هایشان استفاده شد

این منبع افزود: «برای اینکه تصویر جبنه طبیعی بیشتری داشته باشد تصاویر بوسیله موبایل های جا داده شده در زاویه های مختلف و پهپاد کوادکوپتر برداشته شد. شرکت کنندگان این عملیات از جمله کودکان بابت کار خود یک هر کدام هزار پوند سوریه و بسته مواد خوراکی را دریافت کردند».

عباس جمعه، خبرنگار و کارشناس در امور بین الملل و خاور نزدیک ضمن تفسیر این موقعیت در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که غرب جنگ خبری علیه سوریه راه انداخته و این حنگ را با راهکار های خلاف اصول انسانی پیش می برد. وی در ادامه گفت:

«تهیه این تصاویر و انتشار آن‌ها در اینترنت به نفع کسانی است که دارند مطالب تبلیغاتی ضد روسیه و ضد سوریه را پخش می کنند. غرب در جنگ خبری خود موضع آشکارا ضد انسانی را اشغال کرده و با دنبال کردن منافع خود حاضر است همه گونه فیک ها را بزند و برای بدنام کردن روسیه و سوریه و نقش دمشق در حل اختلاف در کشور خود تمام هم خود را بکار ببرد. شاید یک عامل حقیقی پایه این فیلم باشد ولی جزئیات آن جعل و دروغ محض است».

وی به این امر توجه کرد که بسیاری مطالب جعلی در همان روز انتشار آن‌ها بر ملا و تکذیب می‌شوند، ولی با همه این‌ها غرب با سوء‌ استفاده از احساسات انسانی به مقصد خود می رسد. عباس جمعه گفت:

«فیک های تولید شده در زمان ما با آن‌هایی که در دوره جنگ سرد ساخته می‌شدند فرق زیادی دارند. پیشتر فیک محصول منحصر به فرد و کار بهترین اذهان بود. حالا این یک محصول پیش پا افتاده است. به فیک های دوران گذشته تا به حال هم استناد می‌کنند ولی فیک ها امروزی را معمولاً در همان روز انتشار تکذیب می کنند. هر فرد معمولی می‌تواند بفهمد که فیک یعنی چه. ولی خواندن خبر ها با احساست داغ یک چیز و آشنایی بعدی با تکذیبیه چیز دیگر است. فیک سازان کنونی به سرعت ساخته و پرداخته های لحظه‌ای خود را درست می‌کنند تا موقع گرم احساست از بین نرود. آن‌ها در فکر عواقب بعدی نیستند، برایشان فقط مقصد آنی اهمیت دارد».

اپوزیسیون سوریه 4 آوریل اعلام کرد که راتش دولت سوریه در شهر خان شیخون استان ادلب سلاح شیمیایی را بکار برد، در نتیجه 80 نفر جان باختند. کشور های غربی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کردند. دمشق اعلام کرد که هرگز سلاح شیمیایی را علیه افراد بی‌دفاع بکار نبرده بود و کل سلاح شیمیایی این کشور زیر کنترل سازمان منع سلاح های شیمیایی بیرون برده شد.

سازمان غیر دولتی کلاه سفید ها از 2003 در سوریه عمل می‌کند و خود را نیروی دفاع از خود می نامد. بسیاری کارشناسان آن ویدیویی را که کلاه سفید ها در خان شیخود تصویربرداری کردند که پیامد های حمله شیمیایی کذایی را نشان می دهد ساختگی می دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала