گزارش و تحلیل

مشاور وزیر خارجه ایران: یادداشت ایجاد مناطق امن می‌تواند گام مهمی در راه بسوی حل و فصل در سوریه شود

© AFP 2023 / Sameer Al-DoumyДым от взрывов над Дамаском. Архивное фото
Дым от взрывов над Дамаском. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت کنندگان مذاکرات آستانه یادداشتی در باره چهار منطقه «کاهش تنش» یا «منطقه امن» در سوریه را امضا کرند. نمایندگان کشور های ضامن روسیه، ایران و ترکیه ذیل این سند را امضا کردند

در ضمن مراسم امضا با صدا های اپوزیسیون قطع می شد. برخی نمایندگان سالن مذاکرات را ترک کردند ولی اکثر هیات ها در جا ماندند

در این یادداشت ایجاد مناطق امن در امتداد نواحی عدم تنش برای جلوگیری از درگیری نظامی مستقیم در نظر گرفته شده است. قرار است گروه کار تا 22 ماه مه تهیه نقشه های مناطق کاهش تنش در سوریه را به پایان برساند

پیشتر گزارش شده بود که روسیه پیشنهاد کرد که در سوریه چهار منطقه کاهش تنش ایجاد شود: در استان ادلب، در شمال حمص، در غوطه شرقی و در بخش جنوبی کشور.

گفتنی است که 3 — 4 مه در آستانه پایتخت قزاقستان مذاکرات در باره سوریه با شرکت کشور های ضامن و نمایندگان آمریکا، سازمان ملل متحد، دولت سوریه و اپوزسیون برگزار شد.

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه ایران، سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سوریه در سال‌های 1998 — 2003 گفت که ایران از این توافق حمایت می‌کند. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرد:

خانم کارینه گوورگیان، شرق شناس و کارشناس در امور سیاسی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت که در مذاکرات در باره سوریه تحولی نمایان شده است. وی چنین ادامه داد:

«این چهار منطقه باید غیر نظامی شود که کار یکی دو روزه نیست ولی هر طوری شده ما شاهد توافق میان آمریکا و روسیه از یک سو و روسیه و دولت اسد از سوی دیگر هستیم. حرکت به پیش شروع شده ولی این سؤال پیش آمده که این روند در عمل چگونه خواهد بود. لاوروف گفت که به حرکت به پیش امیدوار است. ما هم امیدواریم و در در یک زمان برای همه چیز حاضر و آماده هستیم. ما حریم هوایی سوریه را کنترل می‌کنیم و به این خاطر روسیه دارای برتری معیین و موضع محکم در این توافق ها است».

گوورگیان در ادامه گفت که باید امیدوار آن باشیم که آمریکا با وجود مشکلاتی که وجود دارد بتواند اپوزیسون میانه رو را از تروریست ها جدا کند. این کارشناس گفت:

«طرف های مذاکرات آستانه این را وعده دادند. ولی نمی‌دانم چرا آمریکا به نحوی از انحا از دادن پاسخ در خصوص النصره خودداری می کرد. آن‌ها قبول کردند که النصره یک سازمان ترریستی است ولی بارها ثابت شده بود که آن‌ها در برخی نواحی سوریه با این سازمان همکاری کردند. حالا آمریکا موظف است به وعده خود عمل کند. این روند طولانی است. برایم معلوم نیست که آیا آمریکا از عهده این کار بر خواهد آمد یا نه؟ چون آن‌ها در مقایسه با لیبی در اینجا از توان به مراتب کمتری برخوردار اند. نگاه کنیم چه خواهد شد. به هر حال حالا در صحنه بین‌المللی یک نوع توافق حاصل شد که انتظار تنش و حتی جنگ جهانی سوم را برطرف می کند».

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала