گزارش و تحلیل

قارچ قاتل

© AP Photo / Mario Quadrosخفاش
خفاش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قاتل خفاش ها تا جنوب آمریکا رسید.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  روزنامه « لس آنجلس تایمز»  سندروم « بینی سفید» ، قارچی که میلیون ها خفاش در آمریکا را نابود کرده است،  تا ایالت تکزاس  رسیده و خطر آن وجود دارد  که در سراسر جنوب آمریکا گسترش یابد.

جونا اِوانس (Jonah Evans) از بخش طبیعت وحش  و پارک های تکزاس  (آمریکا) گفت: « این یک نقطه بحرانی  در این ماجراست —  ما برای اولین بار  قارچ « پی.دی»  را در بین خفاش ها مشاهده کردیم  که در غرب آمریکا وجود دارد. این نوع مسائل را می توان  مسأله امنیت ملی دانست.  اگر خفاش ها که با حشرات تغذیه می کنند مبتلا به این قارچ بشوند، عواقب آن خیلی ناخوشایند خواهد بود. امیدواریم که  بعضی از انواع  خفاش ها  مقاومت بیشتری  نسبت به این قارچ از خود نشان بدهند».

طی 10 سال اخیر  تعداد انواع  مختلف خفاش های آمریکا  در  شرق این قاره  به دلیل سندروم « بینی سفید» تا 95 درصد  کاهش یافته است.  به ارزیابی متخصصان،  سندروم بیش از 7 میلیون  خفاش از زمان  کشف آن در  غارهای  ایالت نیویورک در سال 2006 میلادی را نابود کرده است.  به حدس محققان این قارچ همراه بارها  و یا خفاش های وارداتی از اروپا و یا آسیا به آنجا رخنه کرده است.

اپیدمی، پیامد  ابتلا  به این سندروم از طریق پوست خفاش  به « پی.دی» Pseudogymnoascus destructans است که پس از ابتلا لکه سفیدی روی صورت  و دیگر  قسمت های بدن خفاش ظاهر می شود.  این قارچ در زمان خواب زمستانی خفاش ها  فعال شده و  تکثیر می یابد و چیزی شبیه پودر سفید از آن پخش می شود. این پودر سمی  نهایتا جانور را  می کشد.

با وجود آنکه طی  سال های اخیر این قارچ مورد مطالعه همه جانبه  متخصصان زیست شناس و ژنتیک  و اکولوژی  قرار گرفت هنوز متخصصان نمی دانند چگونه با آن مبارزه کنند به غیر از  نابودی خفاش های مبتلا و جلوگیری از مهاجرت آنها.

البته این کارها مانع از گسترش « پی.دی»  به اراضی دیگر و ابتلا انواع دیگر خفاش ها  نخواهد شد.  در ماه مارس سال جاری  به گفته اِوانس ، « پودر پی.دی» در غارها  و روی  بدن  سه نوع از خفاش ها پیدا شد  که در تکزاس  زندگی می کنند. خفاش های- (Pipistrellus subflavus), (Myotis velifer)   و (Corynorhinus townsendii).

به گفته متخصص محیط زیست  کشف اینکه «  قارچ قاتل»  در میان  آخرین نوع خفاش ها شیوع پیدا کرده است به ویژه خطرناک است، زیرا این نوع  خفاش فقط در  مناطق غربی و جنوبی آمریکا زندگی می کند  که « پی. دی» هنوز به آنجا گسترش نیافته بود.

 این کشف تا حدودی برای  متخصصان محیط زیست  غیرمنتظره بود، زیرا آنها انتظار نداشتند  که قارچ  بتواند  در مناطق گرم تری در جنوب آمریکا باقی بماند که زمستان ها بندرت سرد می شود. برای رشد این قارچ، دمای هوا باید حدود صفر درجه باشد و  متخصصان امیدوار بودند  که هوای گرم تکزاس  یک مانع طبیعی برای تکثیر این قارچ باشد.

کشف « پی. دی» و جانوران مبتلا به قارچ « بینی سفید»  نشان داد که قارچ در مناطق  پاک  آمریکا نیز شیوع پیدا می کند.  متخصصان  انتظار دارند که اپیدمی  در سراسر آمریکا گسترش یافته و آن خفاش هایی را مبتلا کند که تا کنون  به دام « قارچ قاتل» نیفتاده  بودند.

اگر محققان نتوانند  « پی.دی» را نابود کنند، اقتصاد آمریکا  هر سال  حدود 22  میلیون دلار  به دلیل از دست رفتن یکی از دشمنان حشرات مضر از دست خواهد داد و  اکو سیستم آمریکا  می تواند  بطور ریشه ای در جهت ناخوشایندی تغییر کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала