گزارش و تحلیل

منشاء میگرن

© Fotolia / Viacheslav Iakobchukمیگرن
میگرن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روسیه منشاء میگرن را فشار خون بالا اعلام کردند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد  به مقاله منتشره در مجله  Autonomic Neuroscience: Basic and Clinical متخصصان بیولوژی  از دانشگاه پژوهشی انفورماتیک، مکانیک و اوپتیک سن پیترزبورگ  روسیه به این کشف نایل آمدند که  میگرن  می تواند  با فشار خون  مرتبط باشد و به دلایل ارثی به نسل بعدی منتقل یابد.

 اولگ  مامونتوف  از دانشگاه  پژوهشی انفورماتیک، مکانیک و اوپتیک سن پیترزبورگ  روسیه در این خصوص گفت: « فعلا نمی توان  مشخصات ارتباط بین  میگرن و  بیماری های قلب و عروق را  معین کرد، اما این ارتباط وجود دارد. افرادی که مبتلا به میگرن هستند اغلب  بطور ارثی با فشار خون بالا  و دیگر بیماری های قلب و عروق دست به گریبان هستند.  به این نوع بیماران باید توجه خاصی مبذول شود.  میگرن می تواند  موجب تحریک اختلالات جدی شود».

میگرن یک بیماری عصبی است که  سردرد شدید در یک طرف سر یکی از علایم آن است.  علت سردرد می تواند متفاوت باشد — فشار فیزیکی، تغذیه، عوامل آب و هوا، بیخوابی  و خیلی چیزهای دیگر.  زنان بیش از مردان مبتلا به میگرن می شوند. هرازگاهی « میگرن»  با باصطلاح «هاله» همراه است —   بدتر شدن موقت درک واقعیت  و ضعف بینایی ، هذیان  و لکنت زبان. بر طبق آخرین پژوهش ها، استعداد ابتلا به میگرن  تا حد زیادی به ساختار بعضی از ژن ها  از جمله در آن قسمت « دی. ان.آ» مرتبط است که پاسخگوی واکنش بدن انسان نسبت به سرماست.

مامونتوف و همکاران وی با توجه به این نکته که تعداد زیادی از خویشاوندان بسیاری از افراد مبتلا به میگرن  مبتلا به فشار خون بالا هستند، یکی دیگر از  دلایل ژنتیک  پیشرفت میگرن را مشخص کردند.

با توجه به این واقعیت، محققان طی  یک نظرسنجی مشخص کردند که در بین « میگرنی» ها تعداد خویشاوندان  دارای فشار خون دوبرابر  افراد سالم است.  از اینرو محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو بیماری  بهم مربوط هستند  و تحت تأثیر  عوامل  ژنتیکی یکسان  پیشرفت می کنند.

تأثیر این عوامل  با وجود سرشت پیچیده آنها  بر  بدن بیماران متفاوت است.  آزمایشات روی داوطلبان  مبتلا به فشار خون و یا میگرن  نشان داد که عروق  « میگرنی» ها فعال تر  نسبت به عوامل بیرونی  واکنش نشان می دهد  که باعث  انقباض و انبساط  عروق  و مویرگ ها می شود. این واکنش در بین «میگرنی» های بدون فشار خون و  مبتلا به فشار خون مشاهده شد.

مامونتوف در ادامه صحبت خود توضیح داد: « در حالت عادی  بدن نسبت به سرما — با گذشتن تکه ای یخ روی سینه (افت سه گانه سرعت جریان خون در پوست — عضلات) واکنش نشان می دهد.  در بین « میگرنی ها» این  واکنش شدیدتر است.  بدین ترتیب، راه میگرن  و فشار خون جدا از یکدیگر است، هر چند عواقب این دو بیماری می تواند شبیه هم باشد».

نکته جالب آن است که به دلیل خصوصیات فیزیولوژیکی  زنان ، آنها کمتر با  مشکلات سیستم  قلب — عروق مواجه می شوند  اما زنان اکثریت در بین « میگرنی» ها را تشکیل می دهند.به عقیده محققان باید  تحقیقات در رابطه با  بروز این بیماری  ادامه یابد و به درمان و  نظارت بر بیمار توجه ضروری مبذول شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала