گزارش و تحلیل

افغانستان قصد دارد در حوزه امنیت با روسیه همکاری نماید

© AP Photo / Anja NiedringhausУлица в Кандагаре, Афганистан
Улица в Кандагаре, Афганистан - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افغانستان "تقاضای بررسی امکان تأمین خدمات پشتیبانی و همچنین تدارک مادی و آمادگی کادرها برای اردو و پلیس افغانی" از فدراسیون روسیه نموده است".

طبق اظهارات محمد اشرف حیدری، رئیس اداره سیاست و برنامه ریزی راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان، چنین همکاری می توانست دربر گیرنده مسایل مربوط به بخش تأمین امنیت باشد. رئیس اداره مذکوی در تفسیر مصاحبه خود با رادیو Sputnik می گوید:


"ما پیوسته مسایل همکاری با کشورهای منطقه از جمله با روسیه که نگران معضلات امنیت منظقه ای، ثبات و همچنین تقابل با تروریسم، رادیکالیسم و گردش مواد مخدر در افغانستان می باشند، مورد بحث قرار می دهیم".
همکاری مذکور شامل مسایل تأمین امنیت می باشند. در چارچوب آن، کشورهایی مانند روسیه می توانستند در خدمات نیروی هوایی افغانستان به ما پشتیب ارائه دهد. به خصوص در عرضه خدمات بالگردهای MI-17 و MI-25 که ساخت روسیه است و آنها را ما در فدراسیون روسیه و کشورهای دوست دیگر خریداری کرده ایم. از این طریق روسیه می تواند از افغانستان حمایت کند. علاوه براین روسیه می تواند پشتیبانی در امور آموزش و تمرین کادرها و تجهیزات نیروی هوایی ما مطابق با درخواست وزارت دفاع، ارائه دهد".


نشست بعدی مشوره ها پیرامون اوضاع افغانستان در کابل برگزار خواهد شد. ده کشور از جمله روسیه که در دور قبلی شرکت جستند پشت میز گردهم می آیند. دولت افغانستان، تاریخ و دستور جلسه آینده را با کشورهای شرکت کننده هماهنگ می نماید. با مشخص شدن تاریخ و دستور کار جلسه، ما کشورهای منطقه از جمله روسیه و همچنین کشورهای متحدین دیگر از جمله ایالات متحده و اعضای ناتو را مطلع می سازیم".

محمد اشرف حیدری، رئیس هئیت افغانی در مشوره های منطقه ای مربوط به معضله افغانستان که در مسکو برگزار شده بود، در ضمن خاطر نشان ساخت که کابل امیدوار است پاسخ مسکو را به این "تقاضای افغانی" در آینده نچندان دور دریافت نماید. بدیهی است که منظور جناب حیدری از "آینده نچندان دور"، تاریخ برگزاری مشوره های بین المللی در کابل است یعنی مشوره هایی مانند مسکو ولی با شرکت کنندگان بیشتر و با حضور ایالات متحده و کشورهای غربی.
اینجا شایان است به نافهمی کوچک اشاره شود. تا حالا مسکو شرکت خود را در مشوره های کابل تأیید نکرده است. طبق منبع مطلع Sputnik روشن نبودن موضع مسکو در ارتباط با دستور ناواضح محتوای مشوره ها که از طرف کابل اعلام شده و همچنین معلوم نبودن تعداد شرکت کنندگان نشست کابل است.
طبق گفته همان منبع، مسکو همچنین متعجب روند در حال ظهور "پایین آوردن وضه حقوقی" هئیت توسط کابل در آستانه برگزاری مشوره ها. بخصوص مشوره ها یی که در آن صحبت کم و بیش از "هماهنگ کردن تلاشهای منطقه ای " در راستای حل معضله اقغانستان خواهد رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала