گزارش و تحلیل

یخچال های آسیای مرکزی

© Sputnik / Igor Mikhalevقلل برفپوش کوهها در پامیر تاجیسکتان
قلل برفپوش کوهها در پامیر تاجیسکتان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای آسیای مرکزی مشترکا به مطالعه یخچال های طبیعی می پردازند.

 کشورهای آسیای مرکزی  پیشنهاد کردند بطور مشترک  به مأموریت های  جامع علمی دست بزنند.  متخصصان و محققان  آسیای مرکزی باید به  مطالعه  وضعیت و  حرکت یخچال های طبیعی  در پامیر و  تیان شان  بپردازند.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک » در دوشنبه  در این خصوص گزارش می دهد.

گروهی از سازمان های  بین المللی  پروژه  یخچال های طبیعی  در آسیای مرکزی را تهیه دیدند.  یونسکو و  برنامه رشد و توسعه  سازمان ملل نیز در این  پروژه شرکت دارند.  هم اکنون  این ابتکار به توافق کشورهای  منطقه می رسد.

استانیسلاو  کیم  متخصص  « برنامه رشد و توسعه  سازمان ملل»  در امور  کاهش خطرات  بلایای طبیعی در آسیای مرکزی در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: این تقاضا از طرف کشورهای منطقه برای  سازمان های بین المللی ارسال شد.  اگر  در این مورد به توافق برسند، کارهای  ایجاد سیستم  تحقیق و بررسی  منظم تر و جامع تر  یخچال های آسیای مرکزی آغاز خواهد شد».

 طی 25 سال  کشورهای آسیای مرکزی فقط یکبار  تحقیقات جامع  در رابطه با یخچال ها را به انجام رساندند که دو سال پیش بود.  در آن زمان کارشناسان یخچال های طبیعی  به پامیر تاجیکستان رفتند.  استانیسلاو کیم در باره نتایج تحقیقات انجام شده  در باره وضعیت  یخچال های طبیعی در آسیای مرکزی گفت:   بدون  تلاش مشترک بدشواری می توان کارهای پژوهشی را در آنجا شروع کرد. تأثیر کارها در کشورهای  جداگانه منطقه نمی تواند مانند  تحقیقات  بزرگ مقیاس در کل آسیای مرکزی باشد».

به گفته محققان، طی آخرین مأموریت علمی مشخص شد که یخچال های طبیعی آسیای مرکزی با شدت زیاد آب می شوند.  اما ساکنان  منطقه هنوز  کاهش یخچال های طبیعی در پامیر و تیان- شان را حس نمی کنند.  اما این  وضعیتی موقت است.  پس از چند دهه تأثیر منفی  این فرایند  ظاهر خواهد شد.

— هم اکنون آب شدن یخچال های طبیعی با  تغییر اقلیم جبران می شود و ما  کاهش  ذخایر آبی  را  احساس نمی کنیم.  آب به حساب آب شدن یخجال های طبیعی به همان اندازه سابق  جریان دارد.   احتمالا   طی 30-20 سال آینده کاهش آب محسوس خواهد بود. در آنموقع است که ما  با این خطر  روبرو خواهیم شد».

خطرات در صورت کاهش مقدار یخچال های طبیعی در  آسیای مرکزی  مشخص هستند.  تحلیلگران  از جمله خطرات ناشی از این  وضعیت به  کمبود آب در منطقه  در مقابل افزایش جمعیت اشاره می کنند.

تیمور  ادریسوف  نماینده  سازمان محیط زیست «  سرزمین کوچک» در این خصوص گفت: در اینجا ممکن است هزاران  یخچال طبیعی کوچک ومتوسط از بین برود که ابتدا باعث افزایش سطح آب رودخانه ها خواهد شد و  پس از مدتی  ما با کاهش شدید سطح آب روبرو خواهیم شد، زیرا  منبع تأمین آب دیگر وجود نخواهد داشت.  این امر مسائل زیادی برای رشته کشاورزی  در مقیاس منطقه ببار خواهد آورد».

چند عامل باعث  آب شدن سریع یخچال های طبیعی آسیای مرکزی می شود.  یکی از  علل عینی —  دخالت گسترده انسان در  اکو سیستم محل است.  علل  دیگر با  تأثیر  فرایند گرم شدن اقلیم در ارتباط است.  موضوع  حفظ یخچال ها دیگر مهم نیست.  کاهش شدت  عواقب این فرایند در دستور روز قرار دارد.

استانیسلاو کیم  متخصص  « برنامه رشد و توسعه  سازمان ملل» در این خصوص گفت: اگر  حدود 10 سال پیش ، ما در باره  ضرورت  کاهش پخش گازهای گلخانه ای  برای متوقف کردن این روند صحبت کردیم،  حال به وفق یابی با این وضعیت بیشتر توجه می شود.  ما درک می کنیم که وارد مرحله بی بازگشت شده ایم.  در چنین وضعیتی ، ما باید هم زنده بمانیم و هم  سطح شایسته  زندگی را برای  تمام ساکنان منطقه تأمین کنیم.  در اینجا باید به فکر فناوری ای باشیم که به صرفه جویی آب کمک کند و اینکه تا چه حد می توانیم ساکنان منطقه را برای آن آماده کنیم».

یخچال های طبیعی آسیای مرکزی آب  منطقه ای را تأمین می کنند که 60 میلیون  نفر در آنجا ساکن هستند — 20 درصد  ساکنان کشورهای عضو جامعه همسود. اگر منطقه برای  کمبود آب آماده نشود ، کمبود آن ممکن است باعث آن شود که مردم  خانه زادوبومی خود را ترک کنند.  پناهجویان اقلیمی برای « آب» به کشورهای دیگر خواهند رفت.کارشناسان محیط زیست  معتقدند که تاجیکستان  طی 50 سال  یک سوم  مساحت یخچال های طبیعی خود را از دست خواهد داد.  به عنوان مثال « گارمو» 7 کیلومتر  کوتاه تر شده است.  بعلاوه قله آن  به دلیل آب شدن یخ ها 4 متر  کمتر  شده است. یخچال های طبیعی « فدچِنکو» در پامیر  طی یک قرن  به میزان یک کیلومتر  کوچکتر شده است.  شکاف در  قله آن گویای  کاهش مساحت  بزرگترین یخچال طبیعی آسیای مرکزی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала