دستگاهی که فکر انسان را به نوشته تبدیل می کند

© Fotolia / NOBUدستگاهی که فکر انسان را به نوشته تبدیل می کند
دستگاهی که فکر انسان را به نوشته تبدیل می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه تحقیقاتی Building 8 شرکت فیسبوک در حال کار روی پروژه های اسرار آمیز و جالبی است که امروز یکی دیگر از آن ها معرفی شد: یک رابط کاربری کامپیوتری که به شما اجازه می دهد با مغزتان تایپ کنید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از digiato، رجینا دوگان، مدیر سابق گروه تحقیقاتی ATAP گوگل و از اعضای کلیدی و اجرایی دارپا که حالا مدیریت Building 8 را به عهده گرفته، این خبر را در کنفرانس توسعه دهندگان فیسبوک به نام F8 اعلام کرد. او می گوید پروژه به سادگی طراحی یک دکمه بله و خیر برای مغز است که البته همین قابلیت ساده می تواند به طور کل نحوه تعامل ما با تکنولوژی را برای همیشه تغییر دهد.
دوگان به این تکنولوژی، «ماوس مغزی برای واقعیت افزوده» می گوید. به این معنی که شاهد ظهور راهی ایده آل برای فعالیت در فضای واقعیت افزوده هستیم، بدون آنکه نیازی به حرکت دست و یا بدن باشد. نه فقط برای آموزش و سرگرمی، بلکه حتی از این ترفند می توان برای افرادی که از ناتوانی های حاد در بیان کلام و گفتار خود رنج می برند.
او بر این مسئله تاکید دارد که بهره گیری از مغز، به معنی تجاوز به افکار انسان ها نیست: «این تکنولوژی در مورد رمزگشایی کلماتی است که شما همین حالا تصمیم گرفته اید آن ها را بیان کنید و به بخش صحبت کردن مغز خود فرستاده اید.»
در ادامه گفته می شود: «اینطور تصورش کنید که شما تعداد زیادی عکس می گیرید اما فقط بعضی از آن ها را با دیگران به اشتراک می گذارید. مشابه آن، شما تفکرات زیادی دارید ولی فقط بعضی از آن ها را بیان می کنید.»
محققین فیسبوک در دانشگاه استنفورد موفق شده اند تا به بیماری اجازه بیان 8 کلمه، از طریق افکارش را بدهند. هدف نهایی اما این خواهد بود که هر شخص بتواند تا 100 کلمه در هر دقیقه را به کامپیوتر منتقل کند.
به گفته دوگان، آن ها قصد دارند تکنولوژی را به شکلی بسازند که لازم نباشد در جمجمه شخص قرار بگیرد تا هر شخصی میل به استفاده از آن را در آینده پیدا کند. الکترودهایی که داخل مغز قرار بگیرند راه حلی منطقی به حساب نمی آیند. راه حل جایگزین از نگاه دوگان برای شروع، تصویربرداری نوری است.
تیم تحقیقاتی فیسبوک در حال حاضر شامل 60 دانشمند و مهندس برجسته از دانشگاه های برتر ایالات متحده آمریکا است و آن ها مشغول توسعه نمونه آزمایشی دستگاه هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала