گزارش و تحلیل

نشان دولتی روسیه

© Sputnik / Kirill Kallinikovعقاب دو سر نشان دولتی روسیه
عقاب دو سر نشان دولتی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منشاء عقاب دوسر در نشان دولتی روسیه کجاست.

در ماه آوریل 160 — مین سالروز تصویب  نشان دولتی روسیه —  عقاب دو سر —  برگزار شد. چند طرح نشان دولتی روسیه برای انتخاب به  امپراطور الکساندر دوم پیشنهاد شد.  امپراطور روسیه نشان — عقاب دوسر — را 11 آوریل  سال 1857 میلادی انتخاب کرد.

 مورخان در باره ظاهر شدن این نشان در  روس باستان بحث می کنند.  اما در اسناد تاریخی آمده است  که  نشان عقاب دو سر بر  نمای  قطار عروسی صوفیا پالِئولوگ  با ابریشم  سیاه بر زمینه طلایی  نقش بسته بود.  دختر  « فوما» و دختر عموی آخرین  امپراطور  بیزانس —  کنستانتین یازدهم — اواخر قرن پانزدهم به مسکو آمد.  او  همسر  امیر کبیر یوهان سوم  شد.  عقاب دو سر —  سمبل قدرت در سرزمین روس است.

لیدیا کاتاشوک  پرنده شناس در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: البته هر  پرنده ای خوب است، اما اینکه چرا عقاب ها در نشان ها و آرم های دولتی محبوب هستند  براحتی قابل توضیح است.  برای  انسان، جانوران  وحشی جذاب هستند زیرا تجسم گر قدرت  هستند.  جانوران وحشی بر قربانیان خود حکومت می کنند و نه بر عکس.  بندرت ما اردک، قو، شتر مرغ و یا بوقلمون  را روی آرم و نشان دولتی می توانیم ببینیم. عقاب یک پرنده وحشی است.  این پرنده ای نادر است، زیرا بر اساس  قوانین  اهرام  اکولوژیکی  تعداد این نوع پرندگان وحشی نمی تواند زیاد باشد.  از اینرو هر یک از آن ها به نوعی بی نظیر است و هر عقاب  مساحت بزرگی را کنترل می کند  و از دید عالی برخوردار است».

 راستش به عقیده  متخصصان، عقاب  پرنده قوی و شجاع آنطور که تصور می شود نیست.  این پرندگان وحشی از  وجود انسان  در نزدیکی آشیانه خود وحشت دارند  و سعی می کنند  از  نقاط مسکونی دور باشند.

— مهمترین مسأله برای عقاب ها — فعالیت اقتصادی انسان است. از اینرو، عقاب ها با مسأله تغذیه روبرو می شوند.  عامل نگرانی نیز  مسأله دوم است. عقاب ها بر خلاف بسیاری از پرندگان، نسبت به  حضور بیگانه  فوق العاده حساس هستند. هر چند عجیب به نظر می رسد، اما  این پرندگان بزرگ و قوی  با احساس نزدیک شدن انسان از  دفاع از آشیانه  خود که در آن بچه ها و یا تخم ها قرار داشته باشند می ترسند  و حتی ممکن است  آشیانه را  تنها بگذارند و دیگر به آنجا برنگردند».

 یکی دیگر از خصوصیات عقاب ها — وفاداری آنهاست.  اما به عقیده پرنده شناسان،  این نوع رفتار  مشروط به سرزمینی است که این پرنده کنترل می کند  و نه وفاداری به  جفت خود.

— قبل از هر چیز، عقاب ها  به محل سکونت خود وفادار هستند.  از آنجا که تعداد عقاب ها کم است  و  هریک از آنها  به سرزمین تحت کنترل خود وفادار است  بطور اتوماتیک  عقاب ها  به یکدیگر وفادار می مانند.  در زمان جفت گیری، آنها می توانند همراه یکدیگر شکار کنند.  در بین عقاب ها، عقاب ماده  برتر از عقاب نر است: عقاب ماده قوی تر و  بی باک تر است.  بارها اتفاق افتاده است که عقاب نر شکاری زده است ولی عقاب ماده آن را  تصاحب کرده است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала