گزارش و تحلیل

مبارزه بر سر قطب شمال

© Sputnik / Sergei Mamontovقطب شمال
قطب شمال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطب شمال تقسیم می شود.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از « ریا نووستی»، روسیه و دانمارک ممکن است  دماغه «لومونوسف» در قطب شمال را پس از تصویب  تقاضای آن ها در کمیسیون سازمان ملل در باره گسترش  فلات قاره، تقسیم کنند.  لئوپولد  لوبکوفسکی  هماهنگ کننده  تقاضای روسیه از طرف آکادمی علوم روسیه ، معاون  مدیر  بخش  تحقیقات زمین شناسی  انستیتوی اقیانوس شناسی « شیرشوف»  آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با « ریا نووستی» به این موضوع اشاره کرد.

لوبکوفسکی در این خصوص گفت: « دماغه « لومونوسف»،  فلات قاره روسیه  و گرینلند را بهم پیوند می دهد  که به دانمارک تعلق دارد.  از اینرو دانمارکی ها نیز می توانند  تقاضای مربوطه را ارسال کنند و اگر تقاضای روسیه و دانمارک  در کمیسیون سازمان ملل به تصویب برسد،  این دو کشور می توانند دماغه را  در جایی در قطب شمال به دو بخش تقسیم کنند».

به گفته وی، برای  تقسیم  فلات قاره  بین روسیه و دانمارک  در خط میانی باید  میل های دریایی از  ناحیه ساحلی  هر کشور محاسبه شود.

 روسیه در سال 2015 میلادی  تقاضای  جدید  خود در خصوص  گسترش خط مرزی  فلات قاره  روسیه در قطب شمال به حساب  الحاق دماغه زیر آبی « لومونوسف» را  که به سمت قطب شمال کشیده شده است  برای سازمان ملل فرستاد.  مطابق با  کونوانسیون حقوق دریایی سازمان ملل، برای گسترش  فلات  باید  وضعیت قاره ای همجوار با  ساختارهای  زمین شناسی  در بستر  اقیانوس  به اثبات برسد.

روسیه در دسامبر سال 2016 میلادی  مذاکرات در باره فلات  قاره را با دانمارک آغاز کرد  که آن کشور نیز تقاضای خود را برای سازمان  ملل ارسال کرده بود. تقاضای  دانمارک  با تقاضای روسیه در خصوص گسترش  فلات قاره تلاقی می کند.

آلکسی  گوسِف  دکتر علم  سیاسی  در برنامه رادیو « اسپوتنیک»  یادآور شد  که  کشورهای — روسیه، کانادا، آمریکا ، نروژ  و دانمارک — کشورهای قطبی به حساب می آیند  که دارای مرزهای  اقیانوسی  هستند و کشورهای ایسلند و سوئد و فنلاند  که فاقد  مرزهای اقیانوسی هستند.  اما هر یک از این 8 کشور  نسبت به منطقه قطبی ادعای ارضی  مطرح می کند.  موضع دانمارک و روسیه به  عقیده کارشناس روسیه ارجح است.

— علت آن است که دماغه « لومونوسف»  از خاک روسیه از طریق قطب شمال  بسوی گرینلند  — خاک دانمارک — کشیده شده است.  ما به دانمارک  پیشنهاد  می کنیم  که این مسأله  بصورت دو جانبه حل و فصل شود.  بعلاوه روسیه  و دانمارک تقاضای خود در این خصوص را  برای سازمان ملل ارسال کرده اند.  اما هنوز  در خصوص مناسبات دو جانبه در چارچوب این  فرایند —  تقسیم قطب  در منطقه دماغه « لومونوسف» —  پاسخ مثبت دریافت نشده است  و گفته  شد که  کمیسیون باید در این خصوص تصمیم بگیرد.  این موضوع مهمی است، زیرا در آبهای قطبی  مقدار زیادی  ذخایر طبیعی وجود دارد.  بر طبق کارهای اکتشافی اولیه،  مقدار ذخایر  حدود 22 درصد ذخایر جهانی  نفت  اعلام شده است.  از اینرو مبارزه سخت خواهد بود.  فقط روسیه  و دانمارک نسبت به  بخش اعظم حوضه آبی  قطب  ادعای ارضی مطرح نمی کنند.  تمام کشورها  تقاضا های خود را ارسال خواهند کرد.  با کمک پرگار می توان قطب را تقسیم کرد  اما  تقاضا ها مدت طولانی بررسی خواهند شد.  در این مورد ، بازیگران بزرگ می توانند  ایفای نقش کنند.  چین نیز  از منافع خود در قطب صحبت کرد. از اینرو همه چیز به آن سادگی که به نظر می رسید نیست».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала