گزارش و تحلیل

مد شعر فارسی

© Photo / Public Domainپوشاک شرق
پوشاک شرق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شعر فارسی مد شده است.

در تاجیکستان  موزه  ادبی غیر عادی گشایش خواهد یافت. کلکسیون موزه از انواع پوشاک تشکیل خواهد شد که  برای بازدیدکنندگان یادآور  سوژه های  ادبیات فارسی است.  یکی از بخش های موزه به شاعران روسی  که در مدح شرق شعرسرایی کرده اند اختصاص خواهد داشت.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» از دوشنبه گزارش می دهد.

بزودی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان موزه  غیرعادی گشایش خواهد یافت.  در این موزه  نمونه های  پوشاک  شرقی دوران مختلف به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.  البته فقط کپی آن ها.  اما همه آن ها با  سوژه های معروف  در  ادبیات فارسی در ارتباط خواهند بود از جمله «شاهنامه»  عبدالقاسم فردوسی  و « رباعیات» عمر خیام. اشعار  شاعران کبیر  بر کلاه ، پیراهن و خلعت ها به سبک  قرون گذشته با نخ طلا دوخته خواهند شد.

مکرمه  قیومووا  طراح مد دوشنبه  و رئیس  انجمن پیشه وران  تاجیکستان در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت:  موزه ادبی بر اساس اشعار  عمر خیام، فردوسی، سعدی  و حافظ کبیر  خیلی جالب خواهد بود.   دلم می خواهد گردشگران برای دیدن این موزه به تاجیکستان بیایند.  خوشحالم که این موزه در کشور من گشایش خواهد یافت».

به گفته طراح مد، بخشی در موزه جدید به آثار شاعران روسی  که در دوران مختلف  به موضوع  فارسی  توجه کردند اختصاص داده خواهد شد.  سرگی یسنین معروف ترین آنهاست.  « انگیزه های فارسی» یسنین  مملو از سیماهای  هنری  سنتی  طبیعت شرق و  پوشاک شرقی است.  سرگی یسنین در اشعار خود از چادر  و یا شلوار  نام برده است.

—  یسنین با وجود اینکه آشنایی شخصی با ایرانی ها نداشت اما  عاشق شرق بود.  سرگی یسنین شاعر کبیر ما بود.  هم اکنون در حال تهیه کلکسیون جدیدی  هستم که « انگیزه های  ایرانی» نام دارد.  این کلکسیون به احترام هر شاعری آماده می شود  که دست کم یک خط شعر برای  ما  سروده است.  ما موظف هستیم  به آنها ادای احترام کنیم.  این موزه ادبی  به کل جهان اختصاص دارد».

کارشناسان دوشنبه  متذکر شدند  که تلاش  تجسم شعر  با کمک پوشاک  یک ایده جالب است.  این موزه می تواند یک موزه بی نظیر شود ، حداقل در شرق.  احتمالا نه فقط  ادیبان و کارشناسان در رشته ادبیات، بلکه مورخان از  ایران و یا  افغانستان برای دیدن موزه به دوشنبه خواهند آمد.

نادژدا  واسیتووا مدیر موزه  قوم شناسی  انستیتوی تاریخ  آکادمی علوم  تاجیکستان در این خصوص  گفت: متخصصان ما  با مطالعه ادبیات  دوران گذشته  بر اساس منابع قرون وسطی  لباس های آن دوران را   طراحی می کنند. با توجه به اشعار آنها می توان  تصور کرد  که طبقات مختلف  اجتماعی چه نوع  لباسی در آن دوران می پوشیدند. البته دیدن لباس هایی که توسط خیاطان ماهر دوخته شده اند جالب خواهد بود. در کنار آن ها دو بیت شعر  که در باره لباس است نوشته خواهد شد. فکر می کنم این ایده جالبی است».

 مکرمه قیوموووا  طراح مد دوشنبه،  سالهاست که به  سنن  پوشاک باستانی  تاجیک — ایرانی  توجه نشان می دهد. انگیزه های زرتشتی  و  خطوطی از «  قرن طلایی»  دوران حکومت سامانیان  که ابن سینا، رودکی و فردوسی را  به جهان هدیه کرد در لباس های  وی در هم آمیخته اند.  قیومووا  اعتراف کرد  که  با دوخت این لباس ها ، می خواهد توجه مردم را به  تاریخ  و فرهنگ شرق جلب کند.

—  با نخ طلایی نازک، وطن را نقش می زنم، با سوزن خردمند خود برای  وطن سرود می خوانم.  فکر می کنم می توانیم  به این شکل به تحسین  وطن دست بزنیم. شرق شاعران زیادی به جهان تقدیم کرد ، روح آنها با ماست و آنها در این راه به ما کمک می کنند».

در تاجیکستان سالهاست که تلاش می شود  به انگیزه های تاریخی در پوشاک برگردند.  جشنواره مد  برگزار می شود و انواع فرمان ها صادر می شود.  هم اکنون در  کشور،  «ماه  لباس های اطلسی»  اعلام شده است.  تمام دانشجویان  در لباس های رنگارنگ  با کلاه های  تاجیکی، سر کلاس ظاهر می شوند.  کارشناسان معتقدند که تبلیغات رسمی  سبک ملی پوشاک  در نقطه مقابل  تبلیغات ملاها  به نفع حجاب انجام می شود.  زمان نشان خواهد داد که آیا لباس ملی  و سنن قومی پوشاک جا را برای سبک مذهبی تنگ خواهد کرد یا خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала