گزارش و تحلیل

خفاش های مکزیکی

© AP Photo / Mario Quadrosخفاش
خفاش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرسوناژ « بِت من» مکزیکی سیمای خفاش را مطلوب می کند.

به نظر شما خفاش ها جانورانی نامطلوب و غم افزا هستند؟  اگر شما از آن ها می ترسید، بد نیست با نظر دانشمند مشهور مکزیکی در باره این جانوران آشنا بشوید.

محقق مکزیکی وقت زیادی صرف مطالعه خفاش ها و اهمیت آن ها برای  تنوع بیولوژیکی و  فعالیت انسان کرد.  وی در مصاحبه با « اسپوتنیک»  اعلام نمود که «  قصد دارد اعتبار خفاش » ها را بالا ببرد.

رودریگو  مِدِلین (Rodrigo Medellín) پروفسور  انستیتوی اکولوژی  وابسته به  دانشگاه ملی  مکزیک  است.  اولین واژه ای که در دوران کودکی بر زبان آورد «  فلامینگو» بود  و تمام  سال های کودکی  با خواندن کتاب در باره  جانوران و یا گردش در طبیعت  و یا باغ وحش ها سپری شد.

در سن 11 سالگی از مادرش خواست او را  برای شرکت در  شو تلویزیونی مشهور مکزیک  « جایزه بزرگ»  64 هزار پسو (چیزی حدود 3350 دلار) به ستاد انتخاباتی شو ببرد که « شو تلویزیونی شبیه « کی می خواهد میلیونر بشود؟ » است.  ابتدا تهیه کنندگان برنامه به دلیل سن کم از پذیرش او خودداری کردند  اما او اصرار ورزید  تا دانش او امتحان شود.  آنها  آنقدر شگفت زده شدند که از او دعوت کردند در شو تلویزیونی شرکت کند.  بدین ترتیب مِدِلین خردسال ترین شرکت کننده آن شو شد و طی چند هفته  روی صحنه تلویزیون ظاهر شد.

 یکی از پروفسورهای دانشکده بیولوژی  دانشگاه ملی مکزیک  از دانش  و اطلاعات این پسربچه خردسال  از پشت تلویزیون  متعجب شد  و از او دعوت کرد همراه دیگر دانشمندان در تحقیقات  شرکت کند. در آنجا، مِدِلین که در آن زمان 12 سال بیشتر نداشت برای اولین بار خفاش را دید.  از آن زمان این جانور چنان پایدار وارد زندگی او شد که او تصمیم گرفت  « اعتبار آن ها را بالا ببرد». مِدِلین با دفاع از تز  دکترای خود در  دانشگاه فلوریدا در « گینسویل» (University of Florida, Gainesville) نظر خود را در باره این جانوران ابراز کرده گفت: « خفاش ها بیش از دیگر جانوران از «اعتبار بد» رنج می برند که بی اساس به آن ها نسبت داده می شود. کوسه ماهی و مار و عقرب، عنکبوت و خفاش — همه دارای  اعتبار بدی هستند ولی در مورد خفاش اینگونه برداشت ها کاملا بی اساس است. خفاش ها فوایدی برای ما به ارمغان می آورند که به زندگی روزانه ما مربوط می شود».

اگر شما لباس نخی به تن دارید و یا برنج و ذرت می خورید باید سپاسگزار خفاش ها باشید.  این جانور مهمترین حلقه در مبارزه با حشرات زیان آورست. آنها « دشمن اصلی»  حشراتی هستند که به این محصولات آسیب می رسانند.

مکزیک از نظر تنوع خفاش ها در  ردیف ششم فهرست رده بندی قرار دارد — 138 نوع خفاش در آنجا به ثبت رسیده اند.  تحقیقات مِدِلین  این نکته مهم را به اثبات رساند  که فقط در  نواحی هممرز با آمریکا  از 20 تا 40 میلیون خفاش  زندگی می کنند.  یک میلیون از خفاش ها طی یک شب  ده تن حشره  را  می بلعند  که در غیر اینصورت محصولات را از بین می بردند.

محقق مکزیکی گفت: « بدون این شکار شبانه ، وقتی ما صبح از خواب بیدار می شدیم، حشرات زیان آور بلامانع  به همه جا سرایت می کردند و نیمی از محصولات کشاورزی را از بین می بردند». واقعیات مکزیک  در سراسر قاره آمریکا مشاهده می شود.  بیش از هر جا در  مالزی می توان تنوع خفاش ها را مشاهده کرد  و در  5 کشور  آمریکای لاتین: کلمبیا، ونزوئلا،  برزیل، اکوادور و مکزیک.  از اینرو در این منطقه تنوع وتعداد خفاش ها بیش از هر جای دیگر دنیاست.

یکی دیگر از خدمات  خفاش ها با  حمایت از تنوع بیولوژیکی مرتبط است — پخش دانه ها.  تیم تحت رهبری مِدِلین  آزمایشی در جنگل های گرمسیری مکزیک به انجام رساند  که نشان داد  هر یک از خفاش ها  از 3 تا 5  دانه  گیاه  را در هر متر مربع پخش می کند.  این شاخص برای پرندگان  از نصف دانه تا یک دانه  است.

این موضوع اهیت زیادی در  احیای جنگل های گرمسیری دارد.  وقتی مردم  « جنگل ها را دفن می کنند» ، باصطلاح  گیاهان « پیشاهنگ»  پدیدار می شوند — آن ها قبل از دیگر گیاهان رشد می کنند.  همانا خفاش ها دانه های آن ها را پخش می کنند. بدین ترتیب این جانوران کوچک نقش مهمی در  احیای جنگل ها ایفا می کنند.

 شاید میوه های گرمسیری را دوست داشته باشید؟  انجیر، گوآوا، ساپوتا ، آلوی مکزیکی. علت رشد آن ها این است که « خفاش ها  میلیون ها سال  دانه های آن ها را در جنگل ها پخش کردند».

 یکی دیگر از  خدمات مهم خفاش ها — نقش مهم آن ها در  باروری بعضی از گیاهان است.  در قاره آمریکا «  35-30 نوع  خفاش  زندگی می کنند که با شیره  و گرده گل ها تغذیه می کنند». به عنوان مثال آن ها به گرده پراکنی  کاکتوس  می پردازند که در  فرهنگ  قوم « مایا»  جای مهمی داشت و آگاوا آبی رنگ.

می توانستید تصور کنید که خفاش ارتباطی با بطری « تکیلا» ی شما دارد؟  همانا از  « آگاوا»  این نوشابه درست می شود  که از مکزیک به دیگر نقاط جهان رواج یافته است.  از اینرو وقتی  بار دگر گیلاس «  مارگاریتا» را  بلند می کنید  به یاد آورید که خفاش در  درست شدن آن نقش داشته است.

« آگاوا  فقط در  نیمکره جنوبی  در قاره آمریکا از آرژانتین تا  جنوب آمریکا رشد می کند.  در مکزیک 200 نوع از این نوع بوته وجود دارد و 180  نوع از آن در هیج جای دیگر دنیا مشاهده نشده است.  خفاش ها به باروری آن ها کمک می کنند. مردم  درست کردن نوشابه های الکلی با استفاده از « آگاوا» را یاد گرفتند — (mezcal) (bacanora), (raicilla). ما از همه این چیزها  به خاطر خدمات خفاش ها  برخورداریم  که نقش مهمی در تکثیر این گیاهان ایفا  می کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала